۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۳
کد خبر: ۲۴۴۴۴۷
آیت الله نمازی:

کم رنگ شدن انفاق و احسان در جامعه تبعات منفی بسیاری را به دنبال دارد

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: انفاق و احسان در انسجام جامعه اسلامی مؤثر است و کم رنگ شدن و یا ضعیف شدن آن، آثار و تبعات منفی زیادی را به دنبال دارد.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی، نماینده ولی فقیه در کاشان، دوشنبه شب بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد حضرت قائم(عج) در جلسه تفسیر قرآن و درادامه ترجمه و تفسیر آیه 271 سوره مبارکه بقره با اشاره به این که این آیه نیز در ادامه سلسله آیاتی است که خداوند در رابطه با جایگاه و نقش و تحصیل احسان و انفاق و سلامت و امنیت و وحدت و اقتدار یک جامعه بیان کرده است گفت: انفاق و احسان در انسجام جامعه اسلامی مؤثر است که کم رنگ شدئن و یا ضعیف شدن آن، آثار و تبعات منفی زیادی را به دنبال دارد.

 

وی با اشاره به این که هدایت بر دو قسم است گفت: یکی هدایت تکوینی و دیگری هدایت تشریحی است که هدایت تکوینی بر عهده خدا و هدایت تشریحی که تبلیغ است بر عهده پیامبران است.

 

آیت الله نمازی همچنین با اشاره به تفاوت بین هدایت خدا و هدایت انبیاء الهی گفت: هدایت تشریحی آدرس دادن است که این کار بر عهده انبیاء الهی است اما هدایت تکوینی که به معنای ایثار علی المطلوب است برعهده خداست، به این معنی که بعد از این که انبیاء الهی آدرس را به انسان دادند پذیرفتن و یا نپذیرفتن آن برعهده انبیاء نیست، لذا خداوند به پیامبر می فرماید بعد از این که هدایت کردی نگران پذیرفتن و یا نپذیرفتن آن از سوی انسان ها نباش چرا که خداوند هرکس را بخواهد به مقصد خواهد رسانید.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یاد آور شد: خود واژه هدایت نیز بر دو قسم است به این معنی که علاوه بر این که هدایت تشریحی و تکوینی است، هدایت  هم آدرس دادن است و هم همراهی کردن آدرس گیرنده تا رسیدن به مقصد است.

 

وی افزود: گاهی با آدرس دادن فردی را راهنمایی می‌کنی تا به مقصد برسد، اما گاهی با آدرس گیرنده همراه می شوی و تا مقصد او را همراهی می کنی،لذا آدرس دادن کار انبیاء الهی است و رسانیدن تا مقصد که همان ایثار علی المطلوب است بر عهده خداوند است.

 

آیت الله نمازی گفت: خداوند بعد از این که به پیامبر می گوید، تو مردم را که هدایت کردی از این بپذیرند و یا نپذیرند خود را ناراحت نکن به پیامبر می فرماید، بعد از هدایت در برابر سعادت و شقاوت انسان ها مسؤولیتی نداری، چرا چون ما انسان ها را مُرید آفریده ایم، نماز خواندن یا نخواندن آنها و یا  احسان و انفاق آنها  و یا هرکار خیر  و شری انجام دهند اجباری برایش نیست،  او مُرید است و مختار است و کسی نمی تواند چیزی را به انسان تحمیل کند، لذا نگران نباش، انسان خودش مسؤول سعادت و شقاوت خود است.  

 

نماینده ولی فقیه در کاشان یاد آورشد: درادامه نیز خداوند می فرماید شما انفاق نمی‌کنید مگر این که برای رضایت خداوند باشد و بعد نیز می فرماید آنچه را که شما انفاق می کنید نگران آن نباشید چرا که ما هرچه را وعده داده ایم به آن عمل خواهیم کرد./1307/پ202/ب6

ارسال نظرات