۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۲
کد خبر: ۲۴۵۱۳۴
رییس مرکز پژوهش های مجلس:

جریان اصولگرایی باید در درون یک بازسازی جدی داشته باشد

خبرگزاری رسا ـ ‌رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با تأکید بر بازسازی جریان اصولگرا گفت: برخی از افراد وحدت را مطرح می‌کنند خب وحدت با چه اصول و مبانی؟ چرا وقتی قدرت می‌گیریم عده‌ای را کنار می‌گذاریم و می‌گوییم که شما اصولگرا نیستید، ولی به محض این‌که از قدرت می‌افتیم نسبت به وحدت تأکید می‌کنیم، ‌این رفتارها را باید اصلاح کرد.
کاظم جلالي، رييس مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کاظم جلالی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پنج شنبه شب در مراسم جشن پیروزی انقلاب اسلامی که به همت جبهه پیروان خط امام و رهبری استان قم در مسجد حضرت زین العابدین(ع) برگزار شد، با بیان این‌که در کشور جریانات اصولگرا و اصلاح طلب هستند، بیان داشت: ماها که اینجا جمع شده‌ایم بیشتر به خانواده اصولگرا منتسب هستیم، این جریان باید خود را از درون نوسازی کند و به اصول اساسی انقلاب اسلامی بازگردیم؛ در سطح کلی باید به خودمان بازگردیم و تجدید نظر کنیم.

 

وی افزود: موضوع دوم بازگشت به کانون دین و اصل دین است؛ ما باید به اخلاق بازگردیم، اصولگرایی که از دایره اخلاق بیرون آید باید بداند که اصولگرا نیست و تنها پوسته هست؛ وحدت و اتحاد باید براساس اصول درست و برای پیروزی باشد؛ کسانی که در جریان اصولگرایی به دنبال ایجاد یک لمپنیزم سیاسی هستند باید از ناحیه اصولگرایی طرد شوند.

 

جلالی تأکید کرد: اگر ما امروز بفهمیم چه کار بزرگی انجام داده‌ایم، باید بدانیم که بقای گفتمان در اداره کشور است، جمهوری اسلامی ایران باید بتواند معیشت، معنویت، فرهنگ و اقتصاد مردم را تأمین کند؛ استمرار گفتمان امام راحل به وحدت مردم و مسؤولان بستگی دارد، تکلیف مردم مشخص است و مسؤولان و جریانات سیاسی نیز باید تکلیف خود را مشخص کنند.

 

وی تصریح کرد: ‌باید نوسازی کرد؛ به میزانی که ما از اخلاق فاصله بگیریم نمی‌توانیم بگوییم که اصولگرا هستیم؛ اتفاقاتی افتاد که باید نسبت به آنها بازنگری صورت گیرد تا ببینم چه کاری باید انجام شود؛ بخشی مسائلی است که در طول هشت سال در دولت قبل که آویزان محاسن اصولگرایی بود اتفاق افتاد، اینجا باید اصولگرایی عزم خود را جزم کند و اگر حتی فرزندمان نیز اشتباه کرد بیایم و بگوییم و لاپوشانی نمی‌توان کرد.

 

نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خیلی از مسائلی که در جریان اداره کشور اتفاق افتاد قابل نقد است که باید نقد کرد، نباید به کسی چک سفید امضا داد؛ مشی امام راحل نیز این‌گونه بود که ایشان بر سر اصول می‌ایستادند؛ نمی‌شود که بگوییم ما اصولگرا هستیم، ولی اشکال ندارد که افراد دارای ایرادات واضح در میان ما باشند، این نمی‌شود.

 

وی تصریح کرد: دروغ نگوییم، گاهی به نام اصولگرایی دروغ می‌گوییم، در جریان انتخابات سه سال پیش سی دی از یکی از بزرگواران اصولگرا به دست بنده رسید که علیه دکتر لاریجانی صحبت کرده بود که تنها 10 تا 20 درصد حرفشان درست بود و 80 تا 90 درصد بافته و تنیده شده ذهن فرد است، ما باید این را بدانیم و نباید دروغ بگوییم، هدف که وسیله را توجیه نمی‌کند.

 

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: جریان یکشنبه سیاه منجر به اتفاقات 22 بهمن قم شد، نمی‌خواهیم این زخم‌ها زنده شود، ولی باید آسیب شناسی کنیم و بدانیم که مسؤولیتی متوجه ما است یا خیر، باید بشناسیم که این خشونت‌ها کجا تئوریزه و چگونه آموزش داده می‌شود؛ آیا خوب است که در شهر قم چنین اتفاقاتی بیفتد و به نام همه تمام شود و آن وقت بگوییم که ما چند جا مصاحبه کردیم و گفتیم که ما نبودیم.

 

وی تأکید کرد: برخی از افراد وحدت را مطرح می‌کنند خب وحدت با چه اصول و مبانی؟ چرا وقتی قدرت می‌گیریم عده‌ای را کنار می‌گذاریم و می‌گوییم که شما اصولگرا نیستید، ولی به محض این‌که از قدرت می‌افتیم نسبت به وحدت تأکید می‌کنیم، ‌این رفتارها را باید اصلاح کرد.

 

جلالی عنوان کرد: ما به عنوان اصولگرا مدعی هستیم که می‌خواهیم گفتمان امام را حفظ کنیم، گفتمان امام را باید براساس اصول صحیح حفظ کرد؛ باید جریان اصولگرایی یک بازسازی در درون خود داشته باشد؛ جریانی که ما در مجلس نهم شکل گرفتیم جریانی بودیم که از ابتدا عقلانیت، اعتدال و حرکت درست تأکید داشتیم و حرکت کردیم؛ در این مسیر تلاش کردیم که در مجلس شورای اسلامی کار خود را انجام دهیم.

 

وی یادآور شد: البته ما نیز مشکلاتی داریم که باید نقد پذیر باشیم، ولی باید درست و صحیح حرکت کنیم، دروغ نگوییم و سر هم کلاه نگذاریم، از هم سوء استفاده سیاسی نکنیم، خود را محور ندانیم و دیگران را سیاه لشکر بدانیم؛ در جریان 8 + 7 بنده نیز بودم که برخی می‌گفتند که آقای لاریجانی چرا نماینده دارد؟ آیت‌الله مهدوی کنی نیز گفتند «من از فلانی خیلی گلایه دارم و من به آقای لاریجانی گفتم که نماینده داشته باشید، شما چرا این حرف را می‌زنید»، بعدش آقایان به گونه‌ای حرکت می‌کردند که هیأت رییسه مجلس را می‌چیدند و بر این اساس می‌‌گفتند که فلانی در لیست وحدت باشد یا نه که ما ایراد می‌گرفتیم و می‌گفتیم شما آینده اصولگرایی را به خاطر هیأت رییسه گروگان نگیرید.

 

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: ما از اول خواهان تشتت نبودیم، نباید نگاه ما تنگ، تاریک و حصری باشد، باید جمعیت اصولگرایی را جذب کرد، با رفتارها و گفتارهای خشن و کنار زدن افراد و برچسب زدن به افراد نباید دیگران را کنار زد، گاهی خواب‌های خود را به عنوان واقعیت در سایت‌هایمان می‌نویسیم.

 

وی ادامه داد: باید بدانیم که پیشروی حرکت ما، روحانیت، مرجعیت و رهبریت هستند که امیدواریم پیگیری کنیم تا جریان اصولگرا پویا باقی بماند، ما به دوستان گفتیم اگر می‌خواهید جریان اصولگرایی را تعطیل کنید، همین جمعیت محدود مرتب بر طبل اصولگرایی بکوبید تا بقیه کنار بروند؛ در حالی که جریان عقلانی، اصولی و متدین اکثریت را دارند، البته ممکن است که تریبونشان کم‌تر باشد، جریان اصولگرایی را باید سامان و شکل داد، اصلی‌ترین جریان انقلاب اسلامی است که باید از گفتمان امام و رهبری دفاع کنیم و نگذاریم عده‌ای این گفتمان را به نام خودشان بد تفسیر کنند.

 

جلالی اظهار داشت: تفسیر بد این گفتمان خیانت است، از علما و روحانیونی تشکر می‌کنیم که در برابر گفتمانی که می‌خواهد انقلاب اسلامی را محدود، کوچک و در ذهن‌های خود تفسیر کنند می‌ایستد؛ از روحانیت پیشرو تشکر می‌کنیم و می‌خواهیم ما را هدایت کرده و وارد این عرصه شوند؛ نباید بگذاریم که گفتمان امام، رهبری و انقلاب را محجور شود و افراد به گونه‌ای تفسیر کنند که نتوانیم در بستر دانشگاه بگوییم.

 

وی در ادامه اسلامیت را مهم‌ترین مؤلفه انقلاب اسلامی دانست و گفت: پیش از انقلاب اسلامی شاهد دو جریان به انزوا کشیدن و از بین بردن دین بودیم؛ تفکر اصلی غرب جدایی دین از سیاست بود که انقلاب اسلامی این نوع تئوری را کنار زد؛ نتیجه سیلی غرب به دین تشکیل سکولاریسم بود.

 

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انقلاب اسلامی نشان داد می‌توان به وسیله دین یک نظام را تشکیل داد، بیان داشت: دینی که در عرصه خصوصی باشد و در عرصه اجتماعی نباشد که به درد نمی‌خورد و امام راحل از آن به عنوان اسلام آمریکایی یاد کردند.

 

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران تولید قدرت نرم کرد که با این قدرت در دنیا نیز اثر گذاشت؛ کار، کار بزرگی بود که البته متأسفانه این قدرت بزرگ به سبب برخی از کم کاری‌ها ما مسؤولان در فضاها و هیجان‌ها گم می‌شود.

 

جلالی بیداری اسلامی را الگو گرفته از جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و بیان داشت: روزی ما شاهد بودیم که رژیم صهیونیستی قدرت منطقه بود، ولی امروز به انفعال کشانده شده است؛ دلیل این تضعیف نیز تلاش یک گروهی به نام مقاومت است.

 

وی یادآور شد: کاری که چند هفته گذشته حزب‌الله انجام داد کار کوچکی نبود، این کار تغییر دکترین امنیتی در دنیا است، حزب‌الله قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران است، قدرتی که بر مبنای پول نیست.

 

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که امروز گفتمان مقاومت را در کشورهای مختلفی همانند لبنان، سوریه و عراق می‌بینیم، تأکید کرد: دشمنان علیه این گفتمان بسیار توطئه کردند که امروز پیچیده‌تر شده است.

 

وی ادامه داد: دشمنان برای مقابله با گفتمان انقلاب اسلامی نیز گروه‌های تکفیری و تفکر وهابیت را ایجاد کردند؛ دشمنان جریانات تروریستی را در داخل اسلام ایجاد کردند تا چهره اسلام را خدشه‌دار کنند، برای نمونه جریان فرانسه یک جریان مشکوکی است./993/پ201/ج

ارسال نظرات