۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۵
کد خبر: ۲۴۵۶۴۹
عضو گروه مطالعات فرهنگی زائر:

عملکرد منفی مدیران از حساب انقلاب جدا است

خبرگزاری رسا ـ مبارز سیاسی نهضت انقلاب اسلامی گفت: مسأله ای که نمی تواند سبب ناهنجاری در جامعه شود رفتار مدیران است زیرا عملکرد آن ها را از حساب انقلاب جدا است و نمی توان به پای انقلاب گذاشت؛ همانطور که عملکرد برخی مدیران پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) را نمی توان به حساب دین مبین اسلام گذاشت.
پرچم ايران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، به مناسبت 19 بهمن ماه، «روز انقلاب اسلامی، اقتدار علمی، استکبار ستیزی و مقابله با افراط گرایی و ترورسیم» میزگردی با موضوع «نقش مشهد در پیروزی انقلاب» از سوی بنیاد پژوهش های اسلامی برگزار شد.


در این میزگرد علی سکندری، یکی از مبارزان سیاسی نهضت انقلاب اسلامی در مشهد، خاطراتش را برگرفته از رفتار شخصیت های انقلابی و سیاسی عنوان کرد و گفت: پایگاه های انقلابی مشهد را در پنج محور می توان در نظر گرفت؛ مساجد، مدارس و حوزه های علمیه، بیوت علما، دانشگاه ها و حرم مطهر رضوی به عنوان نقطه عطف مشهد.


پایگاه های انقلابی مشهد


وی تصریح کرد: مساجد عمده ترین پایگاه هایی بودند که علما در آن به مسائل روز می پرداختند، حوزه های علمیه به ویژه مدرسه نواب صفوی نقش کلیدی را در این زمینه ایفا کرد، منزل علمایی چون آیت الله شیرازی و سیدکاظم مرعشی نیز بی تأثیر نبود.


سکندری با بیان این که رهبران انقلاب در مشهد را می توان به دو مثلث رهبران جوان و مثلث رهبران مسن و با تجربه تر تقسیم بندی کرد، ابراز کرد: آیت الله خامنه ای، آیت الله واعظ طبسی و شهید هاشمی نژاد مثلث رهبران جوان روشنگری بودند که نقش کلیدی در رهبری انقلاب را در مشهد داشتند.


عضو گروه مطالعات فرهنگی زائر خاطرنشان کرد: از فعالیت های آیت الله خامنه ای به تفسیر نهج البلاغه و قرآن کریم در مسجد امام حسن(ع)  و فعالیت در مسجد کرامت می توان اشاره کرد.


وی افزود: اگر نقش آفرینی آیت الله خامنه ای، مرحوم هاشمی نژاد و آیت الله واعظ طبسی در مشهد نبود، قطعا انقلاب به پیروزی نمی رسید؛ شهید هاشمی نژاد صدای گویای انقلاب در کشور بود.


جنبش های انقلابی در مشهد کمتر از تهران نبود


این مبارز سیاسی انقلابی تصریح کرد: مدرسه نواب پایگاه روحانیان، دانشگاه ها مرکز روشنگری و تحریک جوانان به تظاهرات بود هم چنین مدارس و دبیرستان ها مرکز فعالیت معلمان و دانش آموزان که بیش از 10 دبیرستان چون دبیرستان دکتر شریعتی مرکز سازماندهی و فعالیت علیه شاه بود.


به گفته وی حرم مطهر رضوی وجه تمایز مشهد با سایر شهرها به عنوان نقطه عطف حرکت های انقلابی و جوشش های مردمی بود که حتی تهرانی ها برای تقویت خود به لحاظ معنوی به این شهر سفر می کردند.


عضو گروه مطالعات فرهنگی زائر ابراز کرد: متأسفانه تهران پایگاه و مرکز انقلاب اسلامی شناخته شده است، در حالی که فعالیت مشهد اگر بیشتر از تهران نباشد به طور یقین کمتر نیست.


وی با ادعای مستند بودن سخن خویش گفت: با جمع آوری بیش از یک میلیون سند درباره فعالیت انقلابیون مشهدی و ساواک از مطبوعات و جراید، داشتن بیش از هزار مصاحبه با زندانیان، مصاحبه با خانواده و شهدا و جانبازان، و مصاحبه با کسانی که در مشهد به نحوی در انقلاب نقش آفرین بوده اند این مطلب را عرض می کنم.


سکندری در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این که این وقایع در وهله اول باید «تبیین شود» دروهله دوم نیز باید «تحلیل شود»، ادامه داد: همچنین مسائل دیگری از قبیل این که «آیا جامعه فرهنگی سیاسی امروز به هدف مد نظر آن روز رسیده است؟» باید مورد بررسی قرار گیرد.


عملکرد مدیران از حساب انقلاب جدا است


این مبارز نهضت انقلاب اسلامی اظهار کرد: مسأله ای که نمی تواند سبب ناهنجاری در جامعه شود رفتار مدیران است که عملکرد آن ها را نمی توان به پای انقلاب گذاشت همانطور که عملکرد برخی مدیران پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) را نمی توان به حساب دین مبین اسلام گذاشت.


عضو گروه مطالعات فرهنگی زائر افزود: می توانیم رفتار مدیران را در یک فضای باز سیاسی نقد کنیم؛ البته نه مغرضانه بلکه دلسوزانه برای نظام. که در چند حوزه می توان به آن پرداخت؛ تاریخچه نظام، فضای پیش از نظام، رفتارشناسی مسؤولان پس از انقلاب و اهداف انقلابیی که فراموش شده است.


نویسنده کتاب «یکشنبه خونین» ابراز کرد: فقط در یکشنبه خونین بیش از 150 شهید داشت، بازتاب گسترده ای نه تنها در کشور بلکه در سطح بین الملل داشت و این واقعه از 30 رادیو پخش  ودر 50 روزنامه انعکاس یافت و حتی امام در پاریس به خانواده شهدا تسلیت گفتند.


سکندری یادآور شد: تأثیرگذاری مشهد در انقلاب را نمی توان ثمره و میراث گروه خاصی دانست زیرا همه اقشار از بازاری تا روحانیان مشهد در پیروزی انقلاب نقش داشتند./1308/پ202/ب4

ارسال نظرات