مسؤولان در رفع مشکلات مردم بکوشند/ ملت ایران غیرت دارد و غیر زدایی می کند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی امروز در جلسه درس اخلاق هفتگی خود که روزهای پنج شنبه در بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء برگزار میشود، با گرامیداشت سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: خداوند سالگرد انقلاب اسلامی را برای کشور مبارک کند و این حماسه را از امت اسلامی که در راهپیمایی حضور پیدا کردند بپذیرد.
وی با اشاره به روایت «الصلوه عمود الدین» ابراز داشت: نماز عمود خیمه در مسائل عبادی است و امت اسلامی، عمود خیمه در مسائل اجتماعی و سیاسی هستند.
انقلاب نکرده ایم که به مقام و ثروت دست یابیم، انقلاب اسلامی برای آزادی دین از اسارت بود
استاد درس خارج حوزه علمیه قم به پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 57 اشاره کرد و یادآور شد: ما انقلاب نکردیم که به مقام و ثروتی دست پیدا کنیم، بلکه انقلاب اسلامی برای آزادی دین از اسارت عدهای بود که معارف قرآن و عترت طاهره را مهجور کرده بودند چنان که حضرت علی(ع) در نهج البلاغه فرمودند «فَإِنَّ هذا الدِّیْنَ قَدْ کَانَ أَسِیْراً فِی أَیْدِی الْأَشْرَارِ یُعْمَلُ فِیْهِ بِالْهَوی وَ تُطْلَبُ بِهِ الدُّنْیَا».
وی با بیان مجاهدتهای امام و شهدا در جریان انقلاب اسلامی گفت: قبل از انقلاب، اسلام در اسارت بیگانگان بود؛ حج بیبرائت بود و احکام الهی رعایت نمیشد اما با تلاش حضرت امام خمینی(ره) و شهدا، دین آزاد شد.
مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان(ع) در عهدنامه مالک اشتر میفرماید «إِنَّمَا عِمَادُ الدِّیْنِ وَ جِمَاعُ الْمُسْلِمِیْن وَالْعُدَّةُ للْأَعْدَاءِ الْعَامَّةُ مِنَ الْأُمَّةِ» یعنی اگر بخواهیم دین را آزاد و حکومت اسلامی را برپا کنیم، باید به مردم خدمت رسانی داشته باشیم و اگر مصر در حال حاضر به پیام مولا عمل میکرد، این قدر آسیب نمیدید.
وی نماز را در عبادت و مردم را در سیاست اصل دانست و تأکید کرد: در قرآن و روایات به ما سفارش شده است که نماز را اقامه کنیم زیرا ستون دین خواندنی نیست از اینرو در حکومت نیز باید با اقامه عدل و داد، تولید اشتغال، فقر زدایی و اقتصاد مقاومتی مردم را به پا داشت.
شرط تحقق اقتصاد مقاومتی از نگاه آیت الله جوادی آملی
آیت الله جوادی آملی به اقتصاد مقاومتی مورد تأکید رهبری اشاره کرد و یادآور شد: اقتصاد مقاومتی، به پا داشتن مردم است و با ایستادگی در برابر مشکلات، مقاوم بودن و کم نیاوردن در برابر سختیها محقق میشود.
وی با اشاره به حضور با شکوه مردم در راهپیمایی 22 بهمن تأکید کرد: مسؤولان به خواستههای مردم توجه کنند زیرا به پا داشتن مردم به عدل است و از خداوند میخواهیم که به مردم سعادت و عزت عنایت کند و خواستههای مشروع آنها را برآورده سازد.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم اسلام را دین حکمت خواند و تصریح کرد: اسلام در مسائل اخلاقی نصیحت کردن را توصیه میکند اما در مسائل سیاست و حکومت باید مردم را سر پا نگه داشت و به مردم خدمت کرد.
وی ابراز داشت: هر روز با یک نعمت و نقمت روبهرو هستیم که نباید سرگرم شدن به نعمت ما را از منعم و توجه به نقمت ما را از منقم باز دارد بلکه همواره باید خداوند را شاکر باشیم.
حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به آیه «فأما الإنسان إذا ما ابتلاه ربه فأکرمه ونعمه فیقول ربی أکرمن» در سوره فجر یادآور شد: در دنیا نعمت مستقل نیست و هرچه از ثروت، رفاه و سلامت به انسان برسد، آزمون الهی است که اگر موحدانه به قضایا بنگریم، نعمتها را امتحان و ابتلاها را آزمون الهی میبینیم و در همه حال از خدا غافل نمیشویم.
مفسر برجسته قرآن کریم گفت: امیرمؤمنان علی(ع) در روایتی فرمودند «ارزش هرکسی به اندازه همت و معرفت اوست که هر اندازه بیشتر باشد، ارزشش بیشتر است».
وی غیرت را از صفات ویژه الهی خواند و بیان داشت: غیرت به معنای غیر زدایی است و انسان به هر اندازه که غیرتش بیشتر باشد، عفیفتر است چنان که حضرت علی(ع) در روایتی فرمودند «هیچ انسان غیوری زنا نمیکند، یعنی مرز و قلمرو خود و دیگران را میشناسد.»
استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت: انسان غیور در مرحله نخست، هویت، حد و مرز خودش را میشناسد و در گام بعد به حریم کسی تجاوز نمیکند و اجازه شکستن حریم شخصیاش را به کسی نمیدهد.
ملت ایران غیرت دارد و غیر زدایی می کند
وی افزود: ملت ایران هنگامی که هویت اسلامیاش را شناخت، غیرت دارد، غیر زدایی و بیگانه زدایی میکند و اگر بیگانه بگوید گزینهای روی میز است، به هویت و غرورش بر میخورد و او را سرجایش مینشاند.
حضرت آیت الله جوادی آملی، بیانات حضرت علی(ع) را در عرصههای مختلف به ویژه در معرفت نفس و روانشناسی اسلامی کاربردی خواند و ابراز داشت: امیرمؤمنان علی(ع) میفرماید «هرکسی که ارتباطش را با خداوند اصلاح کند، رابطهاش با مردم درست میشود زیرا خداوند بر دلهای مردم اشراف و تسلط دارد.
وی واعظ درونی را مؤثرتر از واعظ بیرونی دانست و گفت: همه انسانها به واعظ نیاز دارند اما وعظ، سخنرانی و سخنخوانی نیست بلکه «جذب الخلق الی الحق» است که اگر سخنی انسان را متحول و مجذوب کرد و در درونش تحول ایجاد کرد، هدایت میشود.
حضرت آیت الله جوادی آملی در پایان دنیا را محل عبور خواند و گفت: دنیا ممر است نه مقر، عبور میکند و انسان را به دنبالش میبرد و به همراه این نظام و مجموعه وارد عرصه دیگری میشود که اگر زمین و زمان تغییر میکند، انسان نیز باید متحول شود و به سمت بهشت حرکت کند که در آن هیچ درد، لغو و گناهی نیست./908/پ201/ج