۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۲۴۷۱۷۷
مدیر کل تحقیق سازمان اوقاف و امور خیریه:

سامانه جامع موقوفات برای متولیان الزام قانونی دارد

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل تحقیق سازمان اوقاف کشور گفت: سامانه جامع موقوفات برای استفاده و مدیریت بهتر متولیان و به صورت رایگان در اختیار آن ها قرار گرفته است؛ استفاده از سامانه الزام قانونی دارد و متولیان مکلف هستند در قالب سامانه فعالیت کنند.
موقوفات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد،  حجت الاسلام امرالله حسنی نیا، مدیر کل تحقیق سازمان اوقاف کشور امروز در دومین همایش آموزشی متولیان موقوفات استان خراسان رضوی، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه دارای دو جایگاه است که یکی جنبه مجری و ادره کننده است و دیگری جایگاه نظارتی بوده که بر متولیان و اداره کنندگان موقوفات نظارت می کند تا بر اساس وقف نامه و آن چه واقف مشخص کرده است عمل کنند.

 

وی،  وظایفی را برای متولیان تشریح کرد و گفت: متولیان باید موقوفات را حفظ و نگداری کنند و همچنین باید هزینه هایی برای کسب درآمد بیشتر موقوفات ایجاد کنند و آن ها را در راستای نیت واقفین هزینه کنند.

 

مدیر کل تحقیق سازمان اوقاف کشور به نظارت اداره کل تحقیق سازمان بر نحوه فعالیت متولیان اشاره و تصریح کرد: برای این که متولیان بتوانند وظایف یاد شده را به صورت شرعی و قانونی انجام دهند، اداره کل تحقیق بر آن ها نظارت می کند که در این راستا هرساله، درآمد و هزینه های متولیان با وقف نامه تطبیق داده می شود و چنان چه در این تطبیق، تخلف و انحرافی دیده شود بر اساس قوانین پیش بینی شده اقدامات حقوقی برای فرد متخلف صورت می گیرد.

 

حجت الاسلام حسنی نیا، اداره کل تحقیق سازمان اوقاف کشور را شعبه قضایی بدوی عنوان کرد و گفت: گزارشات متولیانی که تخلف و تدعی کردند در این اداره تهیه می شود و به محکمه قضایی ارسال می شود که در راستای قوانین یا توبیخ شود یا ممنوع المداخله می کند.

 

وی، به شروع برنامه تعاملی و هم افزایی سازمان اوقاف با متولیان از سال 89 اشاره و تصریح کرد: برگزاری این همایش ها در راستای برنامه های تعاملی انجام می شود و در آن نسبت به وظایفی که متولیان دارند آموزش ها و آگاهی های لازم داده می شود تا اداره کننده موقوفات متوجه امانتی که در اختیار دارد باشد و براساس قوانین شرعی و حقوقی عمل کند.

 

مدیر کل اداره تحقیق سازمان اوقاف کشور ادامه داد: برگزاری این همایش ها علاوه بر کمک در آموزش متولیان، برنام ای تعاملی و هم افزایی است و باعث می شود از تجربه های متولیان موفق استفاده شود؛ درواقع یک وحدت رویه ای برای اداره تمامی موقوفات(آنچه در اختیار اوقاف  و  متولیان) به شمار می رود که براساس آن یک تعامل ایجاد شود و نیز ایراد و موانع قانونی که وجود دارد را رسیدگی و پیگیری کند و این برای متولیان در جهت آموزش و اجرا کمک خوبی محسوب می شود.

 

حجت الاسلام حسنی نیا اظهار کرد: آشنایی با منابع فقهی، درباره وقف و تولیت، قوانین موضوعی درباره وظایف متولیان و ابزارهای نوینی که برای مدیریت موقوفات طراحی شده است از جمله موضوعات آموزشی متولیان در این همایش به شمار می رود.

 

وی، سامانه جامع موقوفات را در میان اداره های دیگر منحصر دانست و افزود: بر اساس برنامه پنجم توسعه، بند«ب» ماده 177، سازمان اوقاف را مکلف کرد تا سامانه جامعی را طراحی کرده و اطلاعات کلیه موقوفات کشور در آن ثبت کند؛ سامانه از سال 89 راه اندازی شد و سامانه، از جایی کپی نشده، مسائل امنیتی رعایت شده است و تمامی کارهای سازمان اوقاف در قالب آن انجام می شود.

 

مدیر کل تحقیق سازمان اوقاف کشور گفت: سامانه جامع موقوفات  مورد توجه و قبول نهاد های نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور قرار دارد؛ این سامانه برای استفاده و مدیریت بهتر متولیان و به صورت رایگان در اختیار آن ها قرار گرفته است و نیز استفاده از سامانه الزام قانونی دارد و متولیان مکلف هستند که در قالب سامانه فعالیت کنند./844/پ202/ب5

 


ارسال نظرات