۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۲۴۷۳۵۳
حجت‌الاسلام رهدار:

مکتب امامان معصوم نقطه ثقل اندیشه معرفت سیاسی و دینی شیعه است

خبرگزاری رسا ـ رییس موسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه قم، گفت: در جهان تشیع نقطه ثقل اندیشه معرفت سیاسی و دینی مکتب امامان معصوم(ع) است که این اندیشه از زمان امامان معصوم(ع) تا امروز در اندیشه نمایندگان تاریخی این مکتب تداوم پیدا کرده است.
رهدار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام رهدار، رییس موسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه قم، در همایش علمی بررسی اندیشه‌های سیدقطب و هم‌چنین بررسی تحولات آخر جهان اسلام با محوریت (تمدن اسلامی، جریانات تکفیری و وحدت اسلامی) که در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: با توجه به تحولات جهان اسلام آثار و اندیشه سیاسی اعراب، اخوان المسلمین و سید قطب لازم است که مورد بررسی قرار گیرد.

 

وی افزود: با وجود این‌که در جهان اهل‌سنت به ویژه اهل‌سنت عربی کتاب‌های اندیشه سیاسی به معنی عام آن زیاد و حتی به مراتب از حوزه اندیشه سیاسی شیعه بیشتر است این سوال مطرح می‌شود که چرا در جهان اهل سنت انقلابی نجات‌دهنده صورت نگرفته است.

 

رییس موسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه قم در ادامه عنوان کرد: یکی از دلایلی که در جهان اهل سنت عرب انقلاب صورت نگرفته این است که آنها فاقد میراث پیوسته هستند در جهان تشیع نقطه ثقل اندیشه معرفت سیاسی و دینی مکتب امامان معصوم(ع) است که این اندیشه از زمان امامان معصوم(ع) تا امروز در اندیشه  نمایندگان تاریخی این مکتب تداوم پیدا کرده است.

 

حجت‌الاسلام رهدار افزود:  وقتی امام راحل  را بخواهیم تحلیل کنیم می‌توانیم بگوییم که او میراث‌دار جریان اجتهادی قبل از خود است، به طور حتم می‌توان ادعا کرد که امام از عمق تاریخ شیعه بیرون آمده است در تاریخ شیعه فقها برای مردم دوران خود حجیت دارند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: اهل سنت به نوعی دچار گسست تاریخی هستند زیرا همه بحث را در مقیاس خلفای راشدی تبین می‌کنند آنها با اندیشه بازگشت به سلف دچار مشکل می‌شوند.

 

وی افزود: اهل سنت فاقد بستر تاریخی در این بازگشت است اگر سید قطب بخواهد در مورد خلافت بحث کند نمی‌تواند به فلان سلطان عثمانی به عنوان نماینده تاریخی به حجیت رسیده استناد کند، آنها نمی‌توانند اندیشه فلان خلیفه عثمانی یا عباسی را به عنوان حجت ارائه دهند در حالی‌که دوگانگی و تضاد بین امام معصوم(ع)  و فقهای شیعه دیده نمی‌شود.

 

این پژوهشگر مسائل سیاسی بیان داشت: حجیت تاریخی در بستر اجتهاد به شیعه رسیده اما به اهل سنت نرسیده به همین دلیل زمان دعوت به اسلام مجبور به پرشی است که منطق و بستر تاریخی نداشته و منجر به خشونت می‌شود.

 

وی افزود: در جهان‌بینی اهل‌سنت به لحاظ تاریخی خط اصیل خط ابوبکر و عمر نیست خط عثمان است که این جهان‌بینی توسط چند نفر یهودی مسلمان شده بسته شده است آنها از نزد خود روایات غیرسیاسی و اعتقادی ساختند.

 

حجت‌الاسلام رهدار اظهار کرد: خط قداست تاریخی اهل سنت خط بنی‌امیه با جهان‌بینی یهودی است خط کلامی اهل‌سنت اشعری بوده در حالی‌که اعتزال به شیعه نزدیک‌تر است.

 

رییس موسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه قم، خاطرنشان کرد: اهل سنت میراث عقلانی ندارد به همین دلیل یا در خط تجدد یا خط غرب می‌افتند، اخوان مسلمین مادامی که در سطح اجمال است با ما نسبت پیدا می‌کند اما وقتی وارد تفصیل خود می‌شود با ما زاویه می‌گیرد داعش برون‌داد جریان تفصیلی اخوان المسلمین است، جریان اخوان پیش از آن‌که اسلامی باشد عربی است. /807/پ202/ب4

ارسال نظرات