۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۵
کد خبر: ۲۴۷۷۵۸
باهنر در اصفهان مطرح کرد؛

گلایه رهبر معظم انقلاب از برخورد شعاری مسؤولان با اقتصاد مقاومتی

خبرگزاری رسا ـ نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی با اشاره گلایه های رهبر معظم انقلاب از شعاری بودن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط مسؤولان گفت: متأسفانه هنوز مسؤولان و مردم با اقتصاد مقاومتی آشنایی درستی ندارند.
محمدرضا باهنر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، محمدرضا باهنر نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی، پیش از ظهر امروز در همایش اقتصاد مقاومتی در اتاق بازرگانی اصفهان، همگرایی و همکاری مهندسین را موجب پیشرفت کشور دانست و اظهار کرد: در جلسه ای با حضور نمایندگان نهادهای مهندسی با رهبر معظم انقلاب گزارشی کامل و مفصل از دستاوردها و نقش مهندسین در توسعه و پیشرفت کشور خدمت ایشان ارائه کردم.

 

وی در ادامه بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در این جلسه به جامعه مهندسین و حاضرین در جلسه فرمودند بیش از یک هزار مرتبه واژه اقتصاد مقاومتی را از زبان مسؤولین شنیده ام ولی عملی مناسب با این موضوع مهم ندیدم، تعبیر بنده این است که رهبر انقلاب به صورت شدید از شعاری شدن اقتصاد مقاومتی و عدم التزام عملی به پیاده کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی گلایه داشتند و باید این مسأله را به عنوان یک هشدار بدانیم.

 

باهنر ضمن ابراز تأسف از عدم آشنایی صحیح مسؤولان و مردم با اقتصاد مقاومتی و نداشتن شجاعت برای اجرای آن خاطر نشان کرد: کشور ما به زندگی کردن با رانت نفتی و اقتصاد مبتنی بر پول نفت عادت کرده است و این با توجه به شرایط کنونی جهان یک نقطه ضعف محسوب می‌شود، اقتصاد مقاومتی دارای 23 بند است که که بخش عمده ای از آن مورد غفلت واقع شده است، دولت در بحث نرم افزاری اقتصاد مقاومتی کارهایی انجام داده است ولی کافی نیست.

 

نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی کاهش هزینه ها را نخستین گام در راستای اجرایی شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی دانست و تصریح کرد: در سال آینده آنچه که پیش بینی می شود در زمینه درآمد نفتی میانگین فروش نفت 55 دلار است و تقریبا بودجه های عمومی دولت از محل درآمدهای نفتی با بودجه های عمرانی یکسان خواهد بود، کاهش درآمدهای ارزی از فروش نفت هم یک مشکل است و هم می‌تواند برای دولت و کشور مفید واقع شود و ما را از تکیه بر پول نفت جدا کند.

 

وی با اشاره به مشکلاتی که پرداخت نقدی یارانه در زمینه کمبود بودجه به دنبال داشت ابراز کرد: با وجود همه مخالفت های ما پرداخت نقدی یارانه ها موجب شد تا هرماه بیش از 600 میلیارد تومان کسری بودجه به دنبال داشته باشیم؛ امیدواریم دولت یازدهم با صدور مجوز مجلس برای حذف برخی یارانه بگیرها این موضوع در سال 94 عملی و اجرایی شود.

 

باهنر تدبیر، خرد، تفکر، شجاعت و جسارت را اصول اولیه و ملازمات تحقق اقتصاد مقاومتی ذکر کرد و افزود: در هیچ تصمیم اقتصادی که در کشور صورت می‌گیرد همه به صورت یکسان و مساوی سود نخواهند کرد، باید به دنبال تصمیماتی باشیم که بخش بیشتری از جامعه از آن سود ببرند و میزان بهرمندی جامعه از آن بیشتر باشد.

 

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین کشور با اشاره به نقش جوانان در توسعه و رشد کشور و دستیابی به فناوری های نوین اظهار کرد: متأسفانه پس از 3 دهه همچنان در صنعت خودرو دچار مشکلات زیادی هستیم و شاهد هستیم که بنابر هر دلیلی در این زمینه تلاشی صورت نمی‌گیرد، یک خودروی 30 میلیون تومانی ایرانی برای 100 هزار کیلومتر حرکت در کشور حداقل 70 میلیون تومان هزینه به دنبال دارد.

 

وی با بیان این که رهبر انقلاب بر صدور کالاهای استاندارد و مورد نیاز بازار جهانی تأکید دارند خاطر نشان کرد: متأسفانه کاغذ بازی و بوروکراسی های اداری کشور خسته کننده و موجب دلزدگی فعالان اقتصادی شده است و این یکی از دردها و دغدغه های کارآفرینان و فعالان اقتصادی کشور است که باید برای آن چاره اندیشی شود.

 

باهنر از بدهی بیش از 10 هزار میلیارد تومانی برخی وزارتخانه‌های دولتی به پیمانکاران و بخش خصوصی خبر داد و گفت: این بدهکاری به شرکت‌های پیمانکار و بخش خصوصی در حالی است که اگر یکی از آنها 100 میلیون تومان مالیات بدهکار باشد دچار مشکلات زیادی می‌شود و در حقیقت بخش خصوصی نیازمند یک وکیل مدافع بزرگ است برای رسیدن صدایش به جای خوبی که بتواند از آن دفاع کند./1304/پ202/ج

ارسال نظرات