۰۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۲
کد خبر: ۲۴۸۰۰۳
امام جمعه فریمان:

ولایت پذیری در عصر غیبت عین ایمان است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه فریمان گفت: باور به وجود امام معصوم و حجّت خدا روی زمین یک اصل مسلم استدلالی است و در عصر غیبت ولایت پذیری به عنوان وظیفه ما عین ایمان و تجلی ایمان است.
امام جمعه فريمان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام ابوالفضل طباطبایی، امام جمعه فریمان، امشب در رواق امام خمینی(ره) با بیان اینکه روز جمعه منسوب به امام زمان(عج) است، اظهار کرد: اعتقاد به وجود امام معصوم و حجّت خدا روی زمین و استمرار این باور مسأله ای ضروری، دائمی و یک اصل مسلمی است که با دلایل مستدل قابل اثبات است.

 

وی با بیان این که ایمان متشکل از اقرار زبانی، باور قلبی و عمل با اعضا و جوارح است، افزود: بخشی از ایمان ما مربوط به وجود حجّت حضرت حق روی زمین است؛ باور نسبت به خدا، باور نسبت به رسولان، ولی خدا و اولیای الهی که از جمله آن وجود حضرت بقیة الله روی زمین است؛ عین ایمان و تجلّی ایمان است.

 


امام جمعه فریمان بیان کرد: پیامبر صلوات الله علیه دو چیز گرانبها در میان امّتش به امانت گذاشت؛ قرآن و عترت یعنی اولیا و ائمه اطهار و این دو کنار هم هستند یعنی تا قرآن هست وجودی از عترت هم باید باشد.

 


وی خاطرنشان کرد: قرآن دون از یک مقطع مکانی یا زمانی است و مختص همه دوران و مکان ها است بنابراین وجود امام معصوم هم منحصر به زمان و مکان نیست و باید در همه زمان ها باشد.

 


حجت الاسلام طباطبایی اظهار کرد: تاریخ غیبت موسع و بسیار پردامنه است از این رو وجود امام زمان(عج) مسأله ای مسلم و استدلالی است که در روایات مکرر به آن توصیه شده است تا ولایت امام زمان(ع) را در قلب و در عمل متجلّی سازیم.

 


ولایت پذیری در عصر غیبت

 


وی ادامه داد: وظیفه ما در دوره غیبت پذیرفتن ولایت امام زمان(عج) است همانطور که به وحدانیت خدا قائل هستیم باید ولایت حضرت مهد(عج) را هم بپذیریم و اگر ذرّه ای درباره ولایت حجت خدا روی زمین نه تنها امروز بلکه نسبت به گذشته و آینده تردید کنیم از موهبت های الهی در دنیا و آخرت محروم می شویم.

 


امام جمعه فریمان ابراز کرد: افزون بر این که ولایت امام زمان را می پذیریم و ایشان ولی و ما مأموم هستیم باید در دوره غیبت، منتظِر امام باشیم؛ یعنی عشق بورزیم، چشم به راه امام باشیم که کی می آیند و پرده غیبتی را که خود ساخته ایم برداشته می شود.

 


حجت الاسلام طباطبایی تصریح کرد: انتظار؛ ایستادن یا نشستن نیست که موعود خود بیاید بلکه دویدن برای فراهم کردن زمینه ظهور است تا با امر به معروف و نهی از منکر بدی ها را از میان برداریم و نیکی ها را بیاوریم؛ تهذیب نفس کنیم، خود را بسازیم و نسبت به رفتار دیگران در جامعه بی تفاوت نباشیم.

 


حکمت انتظار

 


وی با تبیین فلسفله و حکمت انتظار گفت: امید مایه حیات جامعه است و انتظار به نوعی القای «امید و نشاط» در جامعه است که از افسردگی جامعه جلوگیری می کند.

 


امام جمعه فریمان انتظار را «پیوندی بین امّت و امام» بیان کرد و افزود: امّت بدون امام مسیر را خطا می رود؛ اگر بین مردم و امام پیوندی نباشد مردم نفعی نمی برند، در زمان حضور ائمه مردم مستقیم ارتباط برقرار می کردند اما در زمان غیبت ممکن است این پیوند شکسته شود و تنها چیزی که می تواند بین امام و حجّت خدا پیوند ایجاد کند همین «انتظار» است.

 


حجت الاسلام طباطبایی خاطرنشان کرد: انتظار از «شرط های قبولی اعمال» ما است، سبب پیشرفت جامعه می شود و از ظلم پیش گیری می کند، همچنین سبب پویایی جامعه می شود که مردم برای آینده ای بهتر تلاش و جهان را آماده ظهور کنند زیرا اگر مردم منتظر نباشند حرکت و تلاشی نمی کنند./1308/پ201/ب4

ارسال نظرات