۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۲۴۹۴۷۴
آیت الله نمازی:

زبان شمشیر دو سر است/ زبان اگر مدیریت شود اثار و برکات مفیدی دارد

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: یکی از آثار و دستاوردهای، تقوا، مهارکردن، کنترل کردن و مدیریت کردن زبان است.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی، نماینده ولی فقیه در کاشان، ظهر امروز در جمع مردم کاشان گفت: زبان اگر مدیریت شود آثار و برکات مفید و نورانی دارد، اما اگر به حال خودش واگذار شود، عامل فساد در زندگی شخص و خانواده و جامعه خواهد شد.

 

وی افزود: انبیای بزرگ الهی از ابزار زبان برای هدایت نفوس و جامعه بشر استفاده کردند و با زبان مردم را موعظه و ارشاد می کردند و مصالح و مفاسد مردم را برای آنها بیان می کردند و گوشزد می کردند.

 

به گفته وی، در طول تاریخ در مقابل مکتب انبیاء، مکتب استکبار و مستکبرین همیشه در برابر انبیاء الهی جبهه گرفتند و آنها هم از ابزار زمان و زبان برای آگاهی جامعه و گمراه نشدن جامعه از زبان و بیان و کلام استفاده می کردند.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان از زبان به عنوان یک ابزار و یک شمشیر دو سر نام برد و تأکید: زبان به عنوان شمشیر دو سری است که اگر در اختیار نفس و تقوا باشد، آثار نورانی دارد، اما اگر در اختیار نفس و قوه غضبیه باشد آثارمنفی دارد.

 

آیت الله نمازی در ادامه با اشاره به این که حضرت علی(ع)، در حکمت شماره 381 نهج البلاغه در ارتباط با ضرورت، تسلط اهل توحید بر زبان موعظه دارد یاد آورشد: حضرت علی(ع) می فرماید، هیچ چیزی را زیباتر از سخن و کلام که به وسیله زبان تولید و صادر می شود خدا  نیافریده است، زیباترین چیزی را که خدا خلق کرده است کلام است.

 

زبان دو پهلو است به این معنی که هم زیباترین و هم زشت ترین ابزار است

وی افزود: زیباتر از سخن خدا چیزی نیافریده است و زشت تر و قبیح تر از زبان هم نیافریده است، یعنی زبان دو پهلو است به این معنی که  زبان هم زیباترین  هم  زشت ترین ابزار است،  به وسیله کلام است که چهره ها روشن و نورانی می شود و با سخن و کلام است که چهره انسان ها سیاه و مشوه و مکدر در نگاه دیگران می شود.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که ، اگر کسی سخن نیکو بگوید محبوب مردم  است و اگر بد زبانی کند ذلیل می شود یادآورشد: حضرت علی(ع) می فرماید، اکنون که متوجه شدید زیباترین و زشت ترین چیز کلام است به وسیله کلام چهره ها نورانی و به وسیله سخن چهره ها سیاه می شود.

 

آیت الله نمازی گفت: سخن در اختیار شما است تا زمانی که سخن گفته نشده و تا زمانی که کلامی از زبان شما صادر نشده است، مدیریت زبان و سخن در دست شما است و می توانید آن را مدیریت کنید، اما بعد از این که زبان سخن گفت، شما در اختیار کلام هستید و در اختیار سخنی هستید که گفته اید ، اگر سخن نیکو و یا زشت باشد، مسؤول آثار کلام خود هستید.

 

وی افزود: حضرت علی(ع) می فرماید چون انسان در گرو سخن خود است باید مراقبت کند و مطالبی را که می گوید آثار و بازتاب آن را محاسبه کند و اگر به نتیجه رسید کلام و حکمت و مفیدی است، کلام خود را انشاء کند، اما اگر متوجه شد کلام او ممکن موجب آزردگی و آبرو ریزی افراد می شود و مشکلی ایجاد می کند، از گفتن چنین کلامی خود داری کند، اما اگر متوجه نبود و آن کلام را انشاء کرد باید پای آثار آن نیز بایستد.

 

وی افزود : انسان باید زبان خود را مدیریت کند و کنترل کند و زبان  خود را  مانند گوهری که آن را در خزانه نگهداری می کنید، آن بایگانی و حبس کند.

 

آیت الله نمازی کلام علی را کلام حکمت و عصمت دانست وگفت: علی(ع) می فرماید، زبان سگ هار است، به هیچ کس و هیچ چیز ترحم نمی کند، اگرآن رها کردی و هر آنچه به زبان آمد گفتید، درنده است و اعتبار، شخصیت، موقعیت، محبوبیت، منافع و مصالح خود و دیگران را می درد.

 

وی افزود: چه بسا یک حرف بی جا، تند و با عصبانیت، باعث شود موقعیت خود را از دست بدهید  و چه بسا کلمه ای که سلب نعمت می کند زبانی که رها باشد او را به سمت و سوی هر کار زشت و رسوایی می کشاند، نتیجه این می شود که این شخص مغضوب خدا و مغموم در نزد بندگان صالح است./1307/پ202/ج

 

ارسال نظرات