۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۲۴۹۵۸۶
استاد درس خارج حوزه‌‌ علمیه قزوین:

حوزه علمیه با استفاده از فقه پویا پاسخگوی نیازهای روز جامعه باشد

خبرگزاری رسا ـ مدرس حوزه‌‌ علمیه قزوین در پیش گرفتن روش فقه پویا و پاسخگویی به نیاز‌های روز جامعه را از وظایف حوزه‌ها‌ی علمیه دانست و گفت: حوزه‌های علمیه با برآوردن نیاز‌ها‌ی فکری و نوظهور جمهوری اسلامی به تبلیغ عملی اسلام می‌پردازند.
منشور روحانيت حضرت امام(ره) منشور روحانيت حضرت امام

حجت الاسلام رسول شعبانی، استاد حوزه‌‌ علمیه قزوین، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، درباره‌ پیام تاریخی امام خمینی(ره) به علما، مراجع و حوزه‌ها‌ی علمیه، گفت: امام خمینی(ره) خود تربیت شده حوزه بوده و با توجه به شناخت عمیقی که از حوزه علمیه داشتند، بر ادامه یافتن روش فقه سنتی پویا تاکید داشتند.

 

مدرس حوزه‌‌ علمیه قزوین در ادامه افزود: امام خمینی(ره) نجات کشور را در این می‌دید که حوزه علمیه باید به عنوان یک اتاق فکر مبانی اساسی و اصلی یک نظام اسلامی را به عهده گیرد و در تلاش باشد تا با توجه به مسایل نوظهور مسوولیت خود را برای پاسخگویی به نیاز‌ها‌ی زمان انجام دهد.

 

حجت الاسلام شعبانی تاکید کرد: عملکرد حوزه‌ها‌ی علمیه باید به گونه‌ای باشد تا  نیاز‌ها‌ی فکری و مبانی اساسی جمهوری اسلامی را تامین کند و با این کار نظام جمهوری اسلامی بتواند، اسلام را در مرحله‌ عمل آن‌گونه که باید نشان دهد و تبلیغ عملی برای اسلام باشد.

 

وی اظهار کرد: همچنین امام(ره) تاکید بر گسترده کردن فعالیت‌ها‌ی حوزه علمیه با رویکرد فقه سنتی پویا داشتند تا بتوانند نیاز‌ها‌ی علمی و نظری جمهوری اسلام را تامین کنند.

 

این کارشناس دینی ابراز امیدواری کرد: می‌توان امیدوار بود که توصیه‌ها و تاکید‌ها‌ی امام(ره) به مسوولان بلند پایه حوزه و در ادامه توصیه‌ها‌ی رهبر معظم انقلاب سبب برداشته شدن قدم‌ها‌ی بزرگ و در نظر گرفتن برنامه‌ها‌ی بلند مدت و میان مدت در جهت حرکت مطابق اندیشه‌ها‌ی امام خمینی(ره) شود.

 

وی با اشاره به چالش‌ها‌ی پیش روی حرکت حوزه‌ها‌ی علمیه مطابق منشور امام خمینی(ره) گفت: از آنجایی که دیگران از تکنیک‌ها‌ی جدید برای تبلیغ فرهنگ خود استفاده می‌کنند؛ وجود ابزار‌ها‌ی ارتباطی پیشرفته به عنوان یک چالش مطرح می‌شود، حوزه‌ها‌ی علیمه نیز باید به طور گسترده و رسمی از این ابزار بهره بگیرند.

 

این استاد حوزه علمیه با توجه به تاکید امام خمینی(ره) بر لزوم حفظ وحدت در حوزه‌ها‌ی علمیه ابراز داشت: لازمه پیشرفت علمی و استفاده از فرصت‌های همدلی و همفکری است؛ اگر اختلاف‌ها در جنبه عمل خودنمایی کنند، نه تنها بخشی از توانایی‌ها و فرصت‌ها تلف می‌شود بلکه دشمن نیز می‌‌تواند از این فرصت به نفع خود استفاده کند.

 

وی در رابطه با خدمات حوزه در قبال نظام اسلامی بیان داشت: حوزه‌ها‌ی علمیه برای پاسخ دادن به سوالات جدید جمهوری اسلامی تلاش می‌کند؛ همچنین در ایام مختلف و اتفاقات و حوادثی که پیش می‌آید، با دادن بیانیه و شرکت در راهپیمایی‌ها به حمایت عملی می‌پردازند.

 

حجت الاسلام شعبانی در پایان با بیان این‌که وجود برخی نقاط ضعف و اشکال مجوزی برای کنار کشیدن علما و روحانیت از پشتیبانی نظام اسلامی نیست، گفت: اگر نقاط ضعف وجود داشته باشد حوزویان باید حساس تر باشند و بیشتر به فعالیت بپردازند، در واقع وجود اشکالات مسؤولیت را سنگین‌تر می‌کند نه این‌که رفع مسؤولیت کند./848/ت302/ب4

ارسال نظرات