۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۲۴۹۸۷۶

دومین جشنواره تولید کتاب‌های صوتی کودکان و نوجوانان روشندل برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ رییس فرهنگ سرای عطار نیشابوری از برگزاری دومین جشنواره تولید کتاب‌های صوتی کودکان و نوجوانان ویژه نابینایان خبر داد.
جشنواره توليد کتاب‌هاي صوتي کودکان و نوجوانان روشندل

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فرهنگسرای عطار نیشابوری، حسین مهرابی، رییس این فرهنگ سرا، از برگزاری دومین جشنواره تولید کتاب های صوتی کودکان و نوجوانان ویژه نابینایان خبر داد و گفت: ترویج فرهنگ مطالعه، معرفی کتاب های مناسب گروه کودک و نوجوان، ترویج فرهنگ مهربانی و نوعدوستی با توجه به داوطلب بودن شرکت کنندگان در تولید کتاب برای کودکان نابینا، اهمیت و توجه به قصه ها، متل ها و گویش های محلی و گرد آوری آن ها و تاسیس و راه اندازی کتابخانه صوتی مخصوص کودکان و نوجوانان بخصوص نابینایان از جمله اهداف این جشنواره است.

 

وی افزود: کتاب صوتی متن کتابی است که توسط یک یا چند گوینده خوانده می‌شود و بصورت فایل صوتی درمی‌آید. کتابهایی که در ابتدا با هدف نیاز نابینایان ارایه شده اما با گذر زمان و پیشرفت فن آوری از یک سو و گرفتاری‌های زندگی بشری از سوی دیگر ترویج این کتاب ها افزایش یافته است.

 

مدیر فرهنگی هنری منطقه 10 تهران تاکید کرد : با در نظر گرفتن این واقعیت که میزان مطالعه‌‌ افراد در کودکی رابطه‌‌ مستقیمی با رشد ذهنی آنان دارد، ضروری است که نابینایان برای افزایش بهره‌ی هوشی و قابلیت‌های یادگیری خود، از سنین کودکی با کتاب و کتاب‌خوانی آشنا شوند.

 

وی افزود: کتابخانه‌های دیجیتالی گویا ابزار بسیار کارآمدی هستند که می‌کوشند با فراهم ساختن فرصت‌های برابر برای رشد و آموزش کودکان نابینا و ایجاد زمینه‌ای برای بهبود مهارت‌های یادگیری و اجتماعی آنها، به شکل‌گیری آینده‌ای روشن‌تر و پرامیدتر برای آنان کمک کنند.

 

مهرابی گفت: کتابخانه صوتی برای ارتقاء سرانه مطالعه و ترویج فرهنگ مطالعه است و علاقه‌مندان و شهروندانی که به هر دلیلی امکان خواندن کتاب‌های مورد علاقه‌ خود را ندارند، می توانند از این فضا برای کتابخوانی استفاده کنند

 

به گفته وی با توجه به اهمیت موضوع مطرح شده و همچنین معرفی کتاب های مناسب کودکان و نوجوانان و نیز پرداختن به اهداف و شاخص های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، از جمله مهربانی، کتابخانه عطارنیشابوری تصمیم به اجرای دومین دوره «جشنواره تولید کتاب های صوتی» دارد.

 

مهرابی در باره شیوه اجرای این جشنواره گفت: با معرفی بیش از 500 عنوان کتاب مناسب گروههای سنی کودک و نوجوان، از داوطلبان و علاقمندان خواسته می شود تا با انتخاب یک یا چند کتاب به صورت دلخواه، موارد انتخابی خود را در منزل یا هر مکان مناسب دیگری بازخوانی و ضبط و سپس فایل خود را در سایت ضمیمه کرده و آن را ارسال کنند.

 

وی افزود : بر روی این فایل ها ، خدمات فنی لازم از جمله هواگیری و رفع صداهای مزاحم و ... صورت گرفته و در کتابخانه صوتی که تاسیس می شود قرار داده خواهد شد. دسترسی به این فایل ها با رعایت حق مالکیت معنوی حقوق در هر زمان و مکانی میسر بوده وبرای اعضای این کتابخانه دسترسی به این فایل ها وجود دارد.

 

 مهرابی درباره سابقه اجرایی این جشنواره گفت: این جشنواره یک دوره در سال 1391 اجرا شده است. طی برگزاری دوره قبل این جشنواره بیش از 450 فایل صوتی جمع آوری گردید. اکثر داوطلبان و علاقمندان ایجاد کتاب صوتی در دوره قبل از بین خواهران بودند. به جز هموطنان ،دیگر فارسی زبانان و اتباع ایرانی ساکن دیگر کشورها نیز در این برنامه شرکت داشتند.

 

 علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در جشنواره می توانند به نشانی اینترنتی www.attarlibrary.ir مراجعه کنند. هم چنین ستاد دبیرخانه جشنواره تولید کتاب های صوتی به نشانی میدان بریانک، خیابان شهید دعوتی، خیابان شهید امیرقلی، کتابخانه عطار نیشابوری میزبان شهروندان است و علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره 55718143 تماس بگیرند./998/د102/ق

ارسال نظرات