۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۲۵۰۵۱۱
رییس اداره تبلیغات اسلامی فومن:

احسان و نیکوکاری موجب تعالی روح انسان می شود

خبرگزاری رسا ـ رییس اداره تبلیغات اسلامی فومن و شفت گفت: احسان به هر شکلی که باشد باعث تعالی روح انسان می شود، اما نیکوکاری در اسلام بعد مادی ندارد و معادل معامله مستقیم با خداوند است.
جشن نيکوکاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در رشت، حجت الاسلام علیرضا ابراهیم زاده، رییس اداره تبلیغات اسلامی فومن و شفت امروز در مراسمی که به مناسبت آغاز هفته احسان و نیکوکاری برگزار شد، گفت: بنیاد های نیکوکاری زیادی در دنیا وجود دارد که به شیوه های مختلف در زمینه احسان به خلق خدا فعالیت می کنند و  در یک نگرش کلی انسانی، باید اذعان کرد که احسان به هر شکلی که باشد ارزشمند است و باعث تعالی روح انسان می شود.

 

وی با اشاره به تفاوت های حرکت نیکوکارانه در دین اسلام با دیگر آیین های موجود در دنیا تصریح کرد: مهم ترین تفاوت بنیادین حرکت های نیکو کارانه در دین اسلام و دیگر نگرش ها این است که در اسلام احسان و نیکوکاری برای رضای خدا انجام می شود بنابراین حتی عدم قدرشناسی دیگر انسان ها باعث دلسردی فرد نیکوکار نمی شود.

 

رییس اداره تبلیغات اسلامی فومن و شفت خاطرنشان کرد: فرد نیکوکار در دین اسلام با خدا معامله می کند بنابراین احسان و نیکوکاری وی دیگر بعد مادی ندارد بلکه بر اساس تعالیم قرآنی فرد به شکل مستقیم با خداوند معامله می کند.

 

این کارشناس دینی با اشاره به این که احسان و نیکوکاری از کارهای اجتماعی و اعتقادی و اخلاقی است و هر کسی که ذات سالم داشته باشد اهل احسان و نیکوکاری است، ادامه داد: خداوند در قرآن از مسلمانان خواسته است تا در نیکی و نیکوکاری به یکدیگر کمک کنند و خیر و نیکی را در جامعه رواج دهند.

 

وی با بیان این که انسان که جانشین خدا است باید به احسان و نیکوکاری در گفتار و عمل اهمیت دهد و برادران دینی خود را مانند خود بداند و از نیکی به آنان دریغ نکند، گفت: امام صادق(ع) فرمودند با کمک و یاری کردن برادران دینی، به خداوند متعال نزدیک می‌شوید.

 

حجت الاسلام ابراهیم زاده با اشاره به آیۀ 195 سورۀ بقره، گفت: این آیه بیانگر یک حقیقت کلی و اجتماعی است و آن این که ترک انفاق هلاکت جامعه را به دنبال دارد، یعنی میان ترک کمک‏های مادی از سوی افراد جامعه و نابودی جامعه رابطۀ تنگاتنگی وجود دارد.

 

رییس اداره تبلیغات اسلامی فومن و شفت یکی از عوامل مهم در نابودی جامعه را فقر دانست و خاطرنشان کرد: فقر اقتصادی، فقر فرهنگی، بیماری، بی سوادی، فقر عاطفی و روحی و به طور کلی، کاستی در همۀ زمینه ها را به دنبال دارد و این کمبود ها تعادل را در انسان از بین می برد.

 

وی ادامه داد: وقتی که انسان نتواند از راه درست تعادل را در خود ایجاد کند و به نیازهای خویش پاسخ دهد، به ناچار ارزش های دینی و اخلاقی را نادیده گرفته و به مفاسدی هم چون دزدی،  بی بند و باری و قتل روی می آورد که این کارها نه تنها فرد را به هلاکت می رساند بلکه جامعه را نیز نابود می‏کند.

 

رییس اداره تبلیغات اسلامی فومن و شفت، افزون خواهی و سرمایه‏داری را یکی دیگر از عوامل مهم در نابودی جامعه دانست و خاطرنشان کرد: ژرف اندیشی در آیات و روایات آشکارا معلوم می کند که تکاثر، آموزش و پرورش، فرهنگ، اخلاق، اقتصاد، سیاست، معنویت و حتی دین را در جهتی غیر صالح می‏اندازد؛ به همین جهت، تکاثر نیز علت نیرومندی برای نابودی افراد و به دنبال آن، نابودی جامعه است؛ در نتیجه برای نجات جامعه از نابودی، باید میان افراط و تفریط اقتصادی یعنی فقر و تکاثر، توازن برقرار کرد.

 

وی در پایان تاکید کرد: اگر قوانین حقوقی و اخلاقی اسلام نظیر خمس، صدقه، توجه به یتیمان و محرومان در جامعه اجرا شود، تکاثر بر می افتد و فقر خود به خود ریشه کن می شود؛ به همین جهت، مبارزه با فقر و تکاثر و از بین بردن فاصله طبقاتی، از برنامه های اصولی اسلام است./1318/پ202/ب1

ارسال نظرات