۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۱
کد خبر: ۲۵۱۲۵۰
استاد حوزه علمیه اصفهان:

حضرت زهرا مصداق بارز ذی القربی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه اصفهان گفت: برطبق آیات و روایات ذی القربی اهل بیت پیامبر(ص) هستند و مصداق بارز ذی القربی حضرت زهرا(س) است.
خطبه فدکيه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حسین صالحی استاد و پژوهشگر حوزه علمیه اصفهان عصر امروز در امامزاده ابوالعباس و در جمع خواهران طلبه، با بیان فضائل حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه گفت: این خطبه شامل مواضع و سخنان حضرت صدیقه(س) است و از آن جهت که منصوب به فدک است به فدکیه معروف شده است.

 

وی با بیان پیشینه تاریخی منطقه فدک ابراز داشت: از لحاظ تاریخی این منطقه در 140 کیلومتری مدینه و منطقه ای آباد و خوش آب و هوا و دارای باغات و چشمه های متعددی بوده است.

 

صالحی با اشاره به این که قلعه های یهودیان در اطراف این منطقه قرار داشت گفت: در جنگ خیبر و در پی شکستن پیمان قبایل بنی قریضه و بنی نضیر با رسول خدا، این منطقه به تصرف مسلمانان درآمد.

 

استاد حوزه علمیه اصفهان با بیان آیات ابتدایی سوره انفال اظهار داشت: منطقه فدک جزء زمین‌هایی بود که یهودیان بعد از شکست از مسلمانان به جای غرامت به سپاه اسلام دادند و عهده دار این زمین شخص رسول خدا بود.

 

وی فدک را با توجه به نظرات بزرگان دین، جزء انفال و «فیئ» دانست و گفت: از این وجه این دارایی ها را فیئ می گویند که بدون خون ریزی به دست مسمانان افتاده و مسؤولیت آن را خداوند، برعهده پیامبر اسلام نهاده است.

 

صالحی با اشاره به آیات 6 و 7 سوره حشر، فدک را جزء بیت المال ندانست و ابراز داشت: در آیات سوره حشر به طور صریح اموالی که در آن مسلمین شتری برای تصاحب آن نراندند و شمیری در راه آن نکشیدند را حزء فبئ می داند که عهده دار آن رسول خداست.

 

این پژوهشگر حوزه علمیه اصفهان در ادامه با بیان آیات متعددی از کلام الله مجید، فیئ را غیر از بیت المال و حق ذی القربی دانست و گفت: برطبق آیات و روایات ذی القربی اهل بیت پیامبر هستند و مصداق بارز ذی القربی حضرت زهرا است.

 

وی شبهه ای را که بعضی از افراد بر این اموال و با تکیه بر آیات سوره روم بیان می کنند عدم اطلاع کافی و یا غرض ورزی برخی افراد قلمداد کرد و ابراز داشت: با اندکی دقت در زمان نزول این آیات متوجه می شویم که این آیات در مکه نازل شده و فاصله زمانی آن تا قضیه فدک هفت سال است.

 

صالحی وجود لفظ «لما» در این آیات را مبنی بر «عِلیّه» بودن آن دانست و گفت: ابوسعید خدری در این رابطه گفته است «پیامبر وقتی فدک را گرفت آن را به دخترش فاطمه داد و فرمود: یا فاطمه! لکِ فَدَکٌ.

 

استاد حوزه علمیه اصفهان در ادامه آیه 38 سوره روم و نامه 45 نهج البلاغه را شاهدی بر تحویل سند فدک به حضرت زهرا دانست و گفت: فدک را حضرت زهرا در سال هفت هجری و چهار سال قبل از رحلت رسول خدا تحویل گرفتند و این در صورتی بود که پیامبر در سال یازدهم هجری از دنیا رفتند.

 

وی در پایان و در جواب این سؤال که چرا پیامبر فدک را به امیر مؤمنان ندادند ابراز داشت: پیامبر برای جلوگیری از غصب فدک آن را به دخترشان دادند و از طرف دیگر اگر آن را به حضرت علی داده بودند آن را به بهانه این که باید فدک در دست خلیفه باشد دوباره غصب می کردند./939/پ202/ب4

ارسال نظرات