مخاطب شناسی جذابیت منبر را افزایش میدهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید حسین حسینی قمی، استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در جمع مبلغان در هفتمین جلسه دوره آموزشی انتقال تجارب تبلیغی که در سالن همایش مدرسه علمیه فیضیه قم و با حضور پرشور طلاب برگزار شد به تبیین هنر منبرداری در تبلیغ پرداخت.
وی با بیان اینکه باید منبر مطابق با میل مبلغ باشد گفت: منبرها به چند دسته تقسیم شدهاند که شامل حدیثی، متن محوری، اخلاقی، عرفانی، تحقیقی و بعضی از منبرها معجونی میشوند که تلفیقی است.
وی تقلید از یک سبک سخنرانی را لازم بر شمرد و ابراز داشت: مبلغ هر سبکی را نباید تقلید کند بلکه به علاقه خود رجوع کند و از سبک سخنرانی که از لحاظ بیان مطلب به او نزدیک است استفاده کند، یعنی به سبکهای گوناگون رو بیآورد.
وی به مؤلفههای مهم تبلیغ اشاره کرد و گفت: یکی از روش هایی که میتواند به جذاب سازی سخنرانی کمک کند نیاز مخاطب را شناسایی کردن است؛ موفقیت برنامه سمت خدا که تا به الان مخاطبهای فراوانی را جذب کرده درک صحیح از نیاز مخاطب است.
وی در ادامه اظهار داشت: یک منبری خوب باید محفوظات فراوان داشته باشد و این باعث پیشرفت در منبر میشود؛ ولی اگر به هر دلیلی نتوانیم به محفوظات مراجعه کنیم از نوشتن و همراه داشتن برگه که نکات مهم منبر را در آن نوشته باشد نباید غفلت کرد.
وی به استفاده از داستانهای جدید و جذاب در منبر اشاره کرد و گفت: از داستانهایی که معمولا همه میدانند و زیاد تکرار شده است باید پرهیز کنیم.
وی خاطرنشان کرد: روضه خواندن بر سه پایه می تواند به یک منبر خوب کمک کند اولین قدم مطالعه مقتل، سپس ضمیمه خوب و بعد شعر مناسب است که اگر صدای خوب هم در کنار اینها استفاده شود بسیار به پیشرفت در منبر کمک میکند./978/پ202/ی