تقوا سبب نجات انسان میشود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین جاودان استاد اخلاق حوزه علمیه شامگاه پنج شنبه 21 اسفندماه در سلسله جلسات اخلاق که در دبیرستان سادات موسوی برگزار شد، گفت: تقوا ملکه ای است که سبب می شود مومن به راحتی به وظایف خود در راستای بندگی خداوند عمل کند و این ملکه در اثر انجام واجبات و ترک محرمات به دست می آید.
وی در ادامه افزود: تقوای واقعی همان است که انسان را نجات میدهد، انسان را آزاد و رها میکند، انسان در همه امتحانات (چه امتحان به نعمتها و چه امتحان به نقمتها) باید تقوا داشته باشد؛ این تقواست که او را نجات میدهد و آزاد و رها میکند و انسان باید با همه اینها درگیری پیدا کند منتها باید خود را آزاد کند.
استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به نشانه های سیماى پرهیزگاران در قرآن کریم افزود: آنها در همه حال انفاق مى کنند چه موقعى که در راحتى و وسعتند و چه زمانى که در پریشانى و محرومیتند و آنها با این عمل ثابت مى کنند که روح کمک به دیگران و نیکوکارى در جان آنها نفوذ کرده است و به همین دلیل تحت هر شرائطى اقدام به اینکار مى کنند.
حجتالاسلام والمسلمین جاودان ادامه داد: روشن است که انفاق در حال وسعت به تنهایى نشانه نفوذ کامل صفت عالى سخاوت در اعماق روح انسان نیست، اما آنها که در همه حال اقدام به کمک و بخشش مى کنند نشان می دهند که این صفت در آنها ریشه دار است، جالب توجه اینکه در اینجا نخستین صفت برجسته پرهیزکاران انفاق ذکر شده، زیرا این صفت نقطه مقابل صفات رباخواران و استثمارگران می باشد، به علاوه گذشت از مال و ثروت آنهم در حال خوشى و تنگدستى روشن ترین نشانه مقام تقوا است.
استاد حوره و دانشگاه افزود: کظم در لغت به معنى بستن سر مشکى است که از آب پر شده باشد، و بطور کنایه در مورد کسانى که از خشم و غضب پر مى شوند و از اعمال آن خوددارى مى میکنند بکار می رود.
استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: غیظ به معنى شدت غضب و حالت برافروختگى و هیجان فوق العاده روحى است، که بعد از مشاهده ناملایمات به انسان دست مى دهد. حالت خشم و غضب از خطرناکترین حالات است و اگر جلوى آن رها شود، در شکل یک نوع جنون و دیوانگى و از دست دادن هر نوع کنترل اعصاب خودنمائى مى کند، و بسیارى از جنایات و تصمیمهاى خطرناکى که انسان یک عمر باید کفاره و جریمه آن را بپردازد در چنین حالى انجام مى شود، به همین جهت در آیه فوق دومین صفت برجسته پرهیزکاران را فرو بردن خشم معرفى کرده است.
وی در ادامه افزود: ایمان به غیب درست نخستین نقطه اى است که مؤمنان را از غیر آنها جدا مى سازد و پیروان ادیان آسمانى را در برابر منکران خدا و وحى و معاد قرار مى دهد و به همین دلیل نخستین ویژگى پرهیزکاران ایمان به غیب ذکر شده است.
حجت الاسلام والمسلمین جاودان افزود: از ویژگى دیگر پرهیزکاران آن است که نماز را برپا مى دارند؛ نماز رمز ارتـبـاط بـا خـداسـت، مـؤمـنانى را که به جهان ماورای طبیعت راه یافته اند در یک رابطه دائمى و هـمـیـشـگى با آن مبدأ بزرگ آفرینش نگه مى دارد. آنها تنها در برابر خدا سر تعظیم خم مى کنند و چنین انسانى احساس مى کند از تمام مخلوقات دیگر فراتر رفته و ارزش آن را پیدا کرده که با خدا سخن بگوید و این بزرگ ترین عامل تربیت او است.
وی در ادامه افزود: آنها افزون بر ارتباط دائم با پروردگار رابطه نزدیک و مستمرى با خلق خدا دارند و به همین دلیل سومین ویژگى آنها را قرآن چنین بیان مى کند که از تمام مواهبى که به آنها روزى داده ایم انفاق مى کنند و خلاصه از تمام سرمایه هاى خویش به آنها که نیاز دارند مى بخشند، بى آنکه انتظار پاداشى داشته باشند.
استاد حوزه و دانشگاه افزود: آنها کسانى هستند که به آنچه بر تو نـازل شـده و آنچه پیش از تو نازل گردیده ایمان دارند.
وی خاطرنشان کرد: آنها یقین دارند که انسان عبث و بى هدف آفریده نشده، آفـریـنش براى او خط سیرى تعیین کرده است که با مرگ هرگز پایان نمى گیرد. فرد پرهیزکار اعتراف دارد کـه عـدالـت مـطـلق پروردگار در انتظار همگان است و چنان نیست که اعمال ما در این جهان، بـى حـسـاب و پـاداش بـاشـد.
حجتالاسلام والمسلمین جاودان ادامه داد: ایـن اعتقاد به او آرامش مى بخشد، از فشارهایى که در طریق انجام مـسـؤولـیـتهـا بر او وارد مى شود نه تنها رنج نمى برد بلکه از آن استقبال مى کند و مطمئن است کـوچـکـتـریـن عـمـل نـیـک و بد پاداش و کیفر دارد؛ باور دارد که بعد از مرگ به جهانى وسیع تر که خالى از هـرگـونـه ظـلـم و سـتـم اسـت انـتـقـال مـى یابد و از رحمت وسیع و الطاف پروردگار بزرگ بهره مند مى شود./817/پ202/ب4