۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۹
کد خبر: ۲۵۱۸۴۰
آیت الله سیدان:

ارادت مردم به ائمه نقش بسیار زیادی در پیروزی انقلاب اسلامی داشت

خبرگزاری رسا ـ آیت الله سیدان عامل پیروزی انقلاب اسلامی را ارادت مردم به ائمه (ع) دانست و گفت: واقعیت این است که ارادت مردم به ائمه اطهار (ع) نقش مهمی در پیروزی انقلاب ایفا کرده است؛ به لطف خدا در رابطه با تعظیم شعائر از ابتدای انقلاب با کمیتی بیشتر و کیفیتی بالاتر تا امروز انجام شده است.
ديدار ستاد مردمي اجتماع فاطمي با آيت الله سيدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید جعفر سیدان شب گذشته در دیدار با اعضای ستاد مردمی برگزاری اجتماع عظیم عزادران فاطمی، برگزاری چنین اجتماعاتی را تعظیم شعائر دین دانست و گفت: این برنامه ها که تعظیم شعائراست، آثار بسیار مهم و اثرگذاری در جهت خیر، سعادت و نجات جامعه دارد.

وی ادامه داد: یکی از آثار تعظیم شعائر علاقه بیشتر مردم نسبت به شخصیت های الهی است، علاقه که بیشتر شد، بیشتر در ارتباط با بیانات و فرمایشاتشان این شخصیت ها قرار می گیرند.

استاد عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به این که تعظیم شعائر باید همراه با تبیین هدف های این بزرگواران و برنامه هایی که برای سعادت انسان ها تدارک دیده شده اند، باشد، اظهار کرد: مسئله تعظیم شعائر، مسئله ای بسیار مهم است که می تواند نقش زیادی در راه ساخت جامعه در مسیر عقل و تعامل داشته باشد.

وی، عامل پیروزی انقلاب اسلامی را ارادت مردم به ائمه (ع) دانست و بیان کرد: واقعیت این است که ارادت مردم به ائمه اطهار (ع) نقش مهمی در پیروزی انقلاب ایفا کرده است؛ به لطف خدا در رابطه با تعظیم شعائر از ابتدای انقلاب با کمیتی بیشتر و کیفیتی بالاتر تا امروز انجام شده و امیدواریم همچنان این کمیت و کیفیت رو به رشد باشد.

آیت الله سیدان با تأکید بر این که تعظیم شعائر باید همراه با آموزه ای از حضرت باشد، خاطرنشان کرد: در برنامه ها شنیده شد که بناست خطبه فدکیه با نگارش خاصی در معرض دید قرار گیرد، بسیار مهم و با اهمیت است که این تعظیم شعائر با این برنامه انجام خواهد شد؛ به طور قطع ترجمه ای از خطبه فدکیه خواهد شد که مردم چشمشان به هر جمله ای که بیفتد، تأثیر گذار خواهد بود.

وی افزود: با توجه به این که اساس مسئله، مسئله فدک بوده و حضرت به خاطر احقاق حق و دفع ظلم به عنوان دفاع از جهات معنوی و آنچه به عنوان راه در مسیر سعادت هست، مورد توجه قرار دارد؛ گرچه اساس خطبه، مسئله فدک بوده اما عالی ترین فرازهایی که معارف توحیدی را می رساند در این خطبه آمده است.

استاد خارج فقه حوزه علمیه ادامه داد: بخش عظیمی از این خطبه مطالبی در رابطه با مسأله نبوت امامت، احکام اسلام و فلسفه احکام را بیان کرده اند، مردم چشم شان به هر قسمتی بیفتد درسی برای آنان خواهد بود.

وی خطبه فدکیه را مملو از آموزه ها و درس های اجتماعی دانست و گفت: در مصالح احکام از جملاتی که حضرت فرمودند: «والمَعرُوفِ وَ النَّهی عَنِ المُنکَرِ مَصلَحَهً لِلعَوامِ»، «امر به معروف و نهی از منکر را خداوند وسیله اصلاح عموم مردم قرار داده است»، این آموزه ای است که حضرت فاطمه (س) در خطبه به ما نشان داده اند.

پیام آیت الله سیدان به عزاداران فاطمی

آیت الله سیدان با بیان این که این خطبه مشعلی برای نشان دادن مسیر حق برای هدایت انسان ها در طول تاریخ است، یادآور شد: مردم علاوه بر آن که برنامه های خود را در گروه ها و دسته جات مختلف در زمان های مختلف انجام می دهند، سعی کنند در این برنامه به طور اخص شرکت کنند زیرا وقتی بناست اجتماع بزرگی از تمام قشرها تشکیل شود، چنین اجتماعی آثاری دارد که دیگر اجتماع ها چنین تأثیری نخواهد داشت.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد خداوند نظام اسلامی را هرچه بیشتر در مسیر ترویج آموزه های ائمه اطهار (ع) قرار دهد./9315/پ202/ج

ارسال نظرات