۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۲۵۱۸۴۸
رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری تأکید کرد؛

توجه جامع و کارآمد به رهنمودهای رهبری درباره مسائل زیست محیطی

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان‌ جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در دیدار فعالان محیط زیست را نقطه عطفی در توجه به مسائل زیست محیطی و منابع کشور دانست و گفت:‌ چنانچه به هشدارهای معظم‌له به صورت جامع و کارآمد توجه نشود و سرمایه‌گذاری‌های لازم صورت نگیرد وضعیت شکننده محیط زیست کشور بهبود نخواهد یافت.
ديدار فعالان محيط زيست با رهبر انقلاب
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خداکرم مرادی، رییس سازمان‌ جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به دیدار فعالان محیط زیست با رهبر معظم انقلاب که در هفته منابع طبیعی، 17 اسفندماه انجام شد، گفت:‌ وزارت جهاد کشاورزی تمام تمام توان و ظرفیت خود را برای تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری به کار خواهد بست.
 
وی با اشاره به رهنمودهای ارزشمند مقام معظم رهبری درباره محیط زیست و منابع طبیعی که به حق نقطه عطفی در توجه به مسائل زیست محیطی و منابع کشور است، گفت:‌ چنانچه به هشدارها و رهنمودهای معظم له به صورت جامع و کارآمد توجه نشود و سرمایه‌گذاری‌های لازم صورت نگیرد وضعیت شکننده محیط زیست کشور بهبود نخواهد یافت.
 
مرادی جامع‌نگری، هماهنگی و انسجام دستگاه‌های مسؤول در راستای حفظ تعادل بین انسان و طبیعیت و توجه به سه عنصر اساسی محیط زیست یعنی آب، خاک و هوا و نقش پوشش گیاهی و مناطق جنگلی درباره آب و خاک و کیفیت هوا و رعایت پیوست زیست محیطی برای کلیه طرح‌های عمرانی و صنعتی و حل مشکل ریزگردها و کمبود آب و توجه به فرهنگ سازی و جرم‌انگاری تخریب زیست و برخورد قاطع با متخلفان را از نکات مهم و اساسی بیانات رهبر معظم انقلاب برشمرد.
 
وی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی با توجه به مسؤوولیتی که در حوزه منابع طبیعی و حفظ و حراست از کاربری اراضی کشاورزی و باغات و منابع ملی دارد با تشکر و سپاسگذاری صمیمانه از فرامین و رهنمودهای سرنوشت‌ساز رهبر معظم انقلاب، تمام توان و ظرفیت خود را برای تحقق رهنمودهای آن حضرت به کار خواهد بست.
 
رییس سازمان‌ جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ابتدای سخنان خود با بیان این‌که جهان با چالش‌های عمده و فراوانی مواجه است که مهم‌ترین آن بحث تغییر اقلیم و گرم شدن کره زمین، کاهش آب شیرین و بیابان‌زایی است، عامل اصلی این چالش‌ها را در جهان افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای عنوان کرد.
 
مرادی افزود: در نتیجه پدیده تغییر اقلیم، تغییر در میزان و زمان ریزش نزولات آسمانی و افزایش خشکسالی و تغییر در زیست گیاهان و درختان به وجود آمده است که طغیان آفات و بیماری‌های گیاهی و افزایش آفات زیستی از پیامدهای آن به شمار می‌رود و پدیده اخیر گرد و غبار در جنوب غرب کشور نیز در زمانی رخ داد که میزان بارندگی آن مناطق نسبت به سال گذشته حدود 70 درصد کاهش داشت.
 
وی در ادامه با اشاره به بحث آبخیزداری و آبخوان‌داری، اظهار داشت: با توجه به بحران کمبود آب و خشکسالی‌های مستمر و بیلان منفی سفره‌های زیرزمینی که میزان آن از مرز 11 میلیارد مکعت در سال گذشته و نیز فرونشست زمین، لازم است برای این پدیده مهم و بسیار خطرناک چاره‌اندیشی شود.
 
رییس سازمان‌ جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: یکی از مهم‌ترین فناوری‌هایی که می‌تواند در این جهت کارآمد و مؤثر باشد اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری است که با توجه به شرایط موجود که حدود 70 درصد نزولات آسمانی در کشور در مدتی کوتاهی تبخیر می‌شود، می‌توانیم بخشی از ضایعات طبیعی آب را از طریق آبخیزداری جذب زمین کنیم.
 
وی در پایان به بیان عنوان اقدام‌های دولت تدبیر و امید درباره محیط زیست و منابع طبیعی پرداخت و کنترل خشکیدگی بلوط در جنگل‌های زاگرس، تثبیت مالکیت دولت بر اراضی، ایجاد کمربند حفاظتی، رفع تجاوز از عرصه‌های طبیعی، کنترل ساخت و سازهای درون جنگل و کنترل طرح‌های عمرانی و گردشگری را بخشی از این اقدام‌ها عنوان کرد.
 

مرادی کاهش بهره‌برداری از جنگل‌های شمال، عملیات ممیزی مراتع، عملیات اصلاح و احیای مراتع، تولید نهادهای جنگلی و بیابانی، توسعه جنگل‌کاری، نهال‌کاری در اراضی بیابانی و اجرای عملیات آبخیزداری را از دیگر اقدام‌ها برشمرد و ابراز امیدواری کرد که با مشارک مردم و جوامع محلی در عرصه منابع طبیعی و حمایت همه مسؤولان، فرهنگ منابع طبیعی گسترش یافته و شاهد ایرانی آباد، سربلند و سرسبز باشیم./920/پ202/ج

ارسال نظرات