۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۲۵۲۲۷۳
با حضور روحانیان و طلاب خراسان شمالی؛

مراسم یادبود نخستین امام جماعت مسجد انقلاب بجنورد برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم یادبود حجت الاسلام سیدعلی امامی، نخستین امام جماعت مسجد انقلاب و مسؤول اسبق حوزه علمیه بجنورد با حضور طلاب و روحانیان این استان برگزار شد.
مراسم يادبود نخستين امام جماعت مسجد انقلاب بجنورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، امروز مراسم یادبود حجت الاسلام سیدعلی امامی، نخستین امام جماعت مسجد انقلاب و مسؤول اسبق حوزه علمیه بجنورد با حضور آیت الله حبیب الله مهمان نواز، عضو سه دوره مجلس خبرگان رهبری، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امام جمعه بجنورد و نماینده ولی فقیه در استان، ائمه جمعه و جماعات شهرهای مختلف خراسان شمالی و طلاب و روحانیان این استان در محل مسجد انقلاب بجنورد برگزار شد.

 

این مراسم ختم در سالگرد رحلت این روحانی گرانقدر برگزار شد و در آن علاوه بر سخنرانی و قرائت قرآن، شماری از روحانیان و مردم بجنورد خاطرات مربوط به نخستین امام جماعت مسجد انقلاب این شهر را بازگو کردند.

 

حجت الاسلام سیدعلی امامی که سال های متمادی امام جماعت مسجد انقلاب بجنورد بود؛ بین سال های 1336 تا 1356 مدیریت حوزه علمیه بجنورد را نیز برعهده داشت، پدر این عالم ربانی، « آیت الله سیدحسن امامی» از روحانیان و مجتهدان معروف بجنورد و امام جمعه فقید این شهر در دهه های 40 و 50 شمسی بود که در مشهد مقدس داری فانی را وداع گفت.

 

آیت الله سیدحسن امامی در دهه 50 شمسی با دعوت از آیت الله حبیب الله مهمان نواز به بجنورد، خود در سال 53 به مشهد مهاجرت کرد و تا زمانی که به دیار حق شتافت ساکن این شهر بود.

 

شهید سیدرضا امامی نیز برادر حجت الاسلام سیدعلی امامی، نخستین امام جماعت مسجد انقلاب بجنورد و مسؤول اسبق حوزه علمیه مرکز بجنورد است که خبرنگار شهید شمال خراسان در جریان ملی شدن صنعت نفت محسوب می شود و اکنون یکی از خیابان های مهم بجنورد به نام این شهید است.

 

آیت الله سیدحسن امامی و خانواده ایشان از جمله کسانی بودند که در جریان کشف حجاب، بجنورد را به مقصد باغات اطراف شهر ترک کرده و پنج سال ساکن آن جا بودند که این خانواده برای مردم بجنورد اعتبار معنوی خاصی داشته و دارند.

 

حجت الاسلام سیدعلی امامی که امروز مراسم یادبود او برگزار شد؛ همانند پدر بزرگوار خویش از طریق کسب و کار و تجارت در بازار فرش امرار معاش کرده و با وجود این که نماینده آیات عظام خویی و سیستانی در این منطقه بود؛ از استفاده از وجوهات شرعی برای معاش خود خودداری می کرد.

 

گفتنی است، مسجد انقلاب بجنورد به عنوان کانون اصلی و هسته اولیه حرکت اصیل، الهی و حیاتبخش در تاریخ معاصر شهر بجنورد است که به عنوان مرکز شکل گیری تظاهرات اعم از سازماندهی، تشکیل نشست مخفی شبانه و هدایت مردم به سوی پیشبرد اهداف انقلاب همواره به عنوان خاستگاه تشکیل اجتماعات مردمی و راهپیمایی مطرح بوده است.

 

این مسجد در سال های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به واسطه خدمات معنوی آیت الله امامی به نام مسجد امامی مشهور بود اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و از آنجا که بیشتر تظاهرات و اعلامیه های ایام انقلاب در شهر بجنورد از این مکان انتشار و گسترش می یافت نام این مسجد از مسجد امامی به انقلاب تغییر داده شد.

 

نخستین نماز جمعه شهر بجنورد نیز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در مسجد انقلاب (امامی) اقامه شد./9314/پ202/ب5

ارسال نظرات