۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۲۵۲۳۷۰
همزمان با ایام فاطمیه دوم؛

سوگواره یاس نبوی در 26 امامزاده شاخص خراسان شمالی برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی گفت: همزمان با ایام فاطمیه دوم، طرح سوگواره یاس نبوی با مشارکت 28 مبلّغ در 26 امامزاده شاخص استان برگزار می شود.
حجت الاسلام سهرابي - مديركل اوقاف و امور خيريه خراسان شمالي

 

حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، اظهار کرد: طرح ملی سوگواره یاس نبوی برای چهارمین سال پیاپی همزمان با ایام فاطمیه دوم و سالگرد شهادت دخت نبی مکرم اسلام(ص) در امامزاده ها و بقاع متبرکه شاخص شهرستان های مختلف خراسان شمالی برگزار می شود.

 

وی با بیان این که بر اساس برنامه طرح مزبور از دوم تا ششم فروردین ماه سال آینده به مدت پنج روز در 26 امامزاده شاخص استان برگزار می شود، اضافه کرد: در این طرح برنامه هایی نظیر برگزاری اجتماع رهروان یاس نبوی، تبلیغ وقف فاطمی، اجرای برنامه های عزاداری، میزبانی دسته جات سینه زنی و زنجیرزنی، برپایی خیمه های معرفت، غرفه های کودک و نوجوان، مشاوره وقف و عفاف و حجاب، قرائت دعای خاصه حضرت زهرا(س) و غیره پیش بینی شده است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان عمل به رهنمود رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب های فرهنگی، آشنایی مردم با سنت اهل بیت(ع) و نحوه و سیره زندگی حضرت زهرا(س)، تبلیغ فرهنگ فاطمی، ترویج وقف به نیت دخت نبی مکرم اسلام(ص) و غیره را از جمله اهداف برگزاری طرح سوگواره یاس نبوی ذکر کرد.

 

حجت الاسلام سهرابی خاطرنشان کرد: در برگزاری سوگواره یاس نبوی، محوریت و مدیریت اجرای برنامه ها با روحانیان مبلغ است به گونه ای که برای برگزاری این طرح در استان خراسان شمالی 28 روحانی مبلغ از حوزه علمیه قم و مدارس علمیه خراسان شمالی به امامزاده های استان اعزام می شوند.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی افزود: همچنین در قالب این طرح مراسم ویژه یاس نبوی نیز طراحی شده که این برنامه در سالگرد شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) از ساعت 10 صبح با حضور عموم مردم در امامزاده های میزبان این طرح برگزار می شود.

 

به گفته وی صبح روز شهادت دخت نبی مکرم اسلام(ص) دسته جات و هیأت های عزاداری با دسته روی و سینه زنی در خیابان های شهرها در محل این امامزاده ها تجمع کرده و افزون بر اجرای برنامه عزاداری تجمیعی، در این اماکن مقدس برنامه های دیگری از قبیل سخنرانی ائمه جمعه و روحانیان برگزیده، مداحی مداحان استانی و کشوری، اقامه نماز جماعت، قرائت خطبه فدکیه و ... نیز برگزار خواهد شد.

 

حجت الاسلام سهرابی تصریح کرد: در این زمینه شاخص ترین سوگواره یاس نبوی در استان خراسان شمالی در محل شبستان حضرت فاطمه الزهرا(س) حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا(ع) برگزار می شود.

 

گفتنی است، طرح سوگواره یاس نبوی از چهار سال پیش و بعد از بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبدیل بقاع متبرک کشور به قطب های فرهنگی در دستور کار سازمان اوقاف و امور خیریه قرار گرفته و همه ساله همزمان با ایام فاطمیه دوم در امامزاده ها و بقاع متبرک شاخص سراسر کشور برگزار می شود.

 

ایام فاطمیه یا روزهای شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) شش روز بوده که سه روز آن در جمادی الاول از سیزدهم تا پانزدهم و سه روز آن در جمادی الثانی از سوم تا پنجم این ماه است و در این روزها مسلمانان علی الخصوص شیعیان برای شهادت دخت نبی مکرم اسلام عزاداری می کنند.

 

علمای شیعه پیرامون تاریخ درگذشت حضرت فاطمه(س) دو روایت متفاوت شامل 75 و 95 روز بعد از درگذشت حضرت محمد(ص) را مورد وثوق می‌دانند و از آن جا که درگذشت پیامبر اسلام در در بیست و هشتم صفر بوده؛ به روایت 75 روز، از سیزدهم تا پانزدهم جمادی الاول را «فاطمیه اول» می‌دانند و بنا به روایت 95 روز، تاریخ شهادت حضرت فاطمه(س) را در سوم تا پنجم جمادی‌الثانی دانسته و آن را «فاطمیه دوم» می‌نامند.

 

البته روایت 95 روز و ایام فاطمیه دوم در نزد شیعیان معتبرتر و مقبول تر بوده و به همین دلیل نیز مراسم های ایام دوم به نسبت ایام فاطمیه نخست، با کیفیت و کمیت بیشتری برگزار می شود.

 

لازم به یادآوری است، بنا به اعلام ستاد ساماندهی شؤون فرهنگی کشور، امسال برنامه های ایام فاطمیه اول در روزهای دوازدهم، سیزدهم و چهاردهم اسفندماه به مدت سه روز برگزار شد و ایام فاطمیه دوم نیز از دوم فروردین ماه سال جدید تا پنجم این ماه به مدت شش شبانه روز تعیین شده است.

 

در استان خراسان شمالی که در مسیر تردد زائران حرم علی بن موسی الرضا(ع) و گردشگران شمال کشور واقع شده، 156 امامزاده و بقعه متبرکه ثبت شده وجود دارد./9314/ت302/ب5

 

ارسال نظرات