۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۳
کد خبر: ۲۵۳۶۴۲
حجت الاسلام حسینی اراکی:

ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی کمبود محبت است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه بیان این که ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی کمبود محبت است، گفت: وجود عاطفه و محبت سبب همدلی، همزبانی و همدردی بین انسان‌ها می‌شود و آرامش و امنیت انسان در جامعه دینی براساس آن شکل می‌گیرد.
حجت الاسلام سيد ابراهيم حسيني اراکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی اراکی استاد حوزه علمیه قم شب گذشته در جمع زائران و مجاوران حرم حضرت معصومه(س) در شبستان امام خمینی(ره) با بیان این که زمانی انسان می تواند در زندگی خود موفق شود که براساس عقلانیت و خرد ورزی باشد، گفت: بسیاری از آسیب های اجتماعی و مشکلات امروز جامعه به دلیل عدم توجه به خرد ورزی است.


وی افزود: زندگی عاقلانه دارای جلوه های بسیاری است، رسول اکرم(ص) می فرمایند که اگر خداوند اراده کند تمام خیر دنیا و آخرت را به انسان بدهد دو چیز را به او عنایت می کند، نخستین آن زندگی عقلانی و عقل مستحکم و دیگری عمل صالح است.


این مبلغ دینی با بیان این که انسان عاقل و انسان جاهل دارای تفاوت هایی هستند، اظهار داشت: انسان عاقل همواره برای موفقیت، سعادت و خوشبختی به نیازهای اساسی و اصلی زندگی خود فکر می کند اما انسان جاهل به دنبال نیازهای کاذب خود است.


وی ادامه داد: از نظر روانشناسان دینی نیازهای اساسی انسان 6 چیز است، این نیازهای اساسی عبارت از نیازهای معنوی، امنیت و آرامش، احترام، خودسازی، مسائل فیزیولوژی و نیازهای عاطفی است، اگر انسان این نیازها را در اختیار نداشته باشد دارای آسیب هایی خواهد شد.


حجت الاسلام حسینی اراکی با بیان این که محبت و عاطفه موتور محرکه زندگی انسان و جامعه است، ابراز داشت: انسان نیاز به مهر و محبت دارد، وجود عاطفه سبب همدلی، همزبانی و همدردی بین انسان ها می شود؛ اگر در جامعه دینی به به محبت و عاطفه توجه شود سبب آرامش و امنیت انسان خواهد شد.


وی عنوان کرد: زندگی بدون محبت و دوستی امکان ندارد، ریشه بسیاری از آسیب های اجتماعی کمبود محبت افراد است، از همین رو بزرگترین محرومیت بشر محرومیت از محبت و عاطفه است؛ کسی که محرومیت عاطفی دارد به شخصی لجوج، خشن و پرخاشگر تبدیل خواهد شد.


استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: گاهی عقده حقارت و عقده محبت انسان را گوشه نشین و منزوی می کند، همچنین چنین شخصی منفی گرا و خیال باف می شود؛ راه نشاط پیدا کردن انسان از بین بردن عقده های حقارت و عاطفی است.


وی با بیان این که شخص مبتلای به عقده حقارت و محبت نیازهای غریزی خود را به صورت غیر معقول جبران می کند، گفت: شخص بیمار و عقده ای دست به خودنمایی می زند، دلیل افزایش بی حجابی در کشور نیز افزایش عقده در جوانان است.


این مبلغ دینی افزود: اگر محبت و عاطفه از کانون خانه و خانواده برود نباید توقع داشت که جوانان حجاب داشته و عفت را رعایت کنند، محبت نکردن پدر و مادر به فرزندان زمینه ساز انحراف در آنان می شود؛ ایمان فقط ذکر و نماز نیست بلکه حقیقت ایمان در محبت به خداوند، ولی خدا و مخلوقات است./1323/پ202/ی

ارسال نظرات