۲۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۲۵۴۱۲۳
سعید زیباکلام:

بیانیه لوزان هیچ یک از نگرانی های ایران را رفع نمی کند/ جشن و پایکوبی معنایی ندارد

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه تهران با بیان این که اگر متن منتشر شده توسط وزارت خارجه ایالات متحده منطبق با حقیقت نیست چرا آقایان تکذیب نمی‌کنند، گفت: بر فرض توافق تحریم‌های مرتبط با حمایت از تروریسم و آنچه که آنها نقض حقوق بشر می‌خوانند و آنچه که به برنامه موشکی ما مربوط بوده برجای خود باقی می‌ماند و در این صورت مشخص نیست که این جشن و پایکوبی برای چیست.
سعيد زيبا کلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، سعید زیبا کلام استاد دانشگاه تهران ، ظهر امروز در نشستی که به منظور بررسی بیانیه لوزان در خانه انقلاب اسلامی و ولایت اصفهان برگزار شد در پاسخ به این که فناوری هسته‌ای به چه کار می‌آید، گفت: نباید انتظار داشت که عامه مردم نسبت به کاربردهای فناوری هسته‌ای، نانو و پتروشیمی آگاهی داشته باشند همان طور که در تمام دنیا نیز مردم از کارایی فناوری‌ها اطلاع چندانی ندارند.

وی افزود: اساسا نیاز نیست همه مردم همه چیز را بدانند اما خوب است که اکنون راجع به کاربردهای انرژی هسته‌ای در درمان، کشاورزی و موارد دیگر اطلاع داشته باشند و اگر تا کنون در این زمینه روشنگری نشده مایه تأسف است.

این استاد دانشگاه با بیان این که احساس می‌کنیم استقلال ما در حال از بین رفتن است چرا که از این به بعد باید برای هر کاری از آمریکایی‌ها اجاز بگیریم، تصریح کرد: نخبگان اگر احساس می‌کنند اقتدار ملی در حال ضربه خوردن است باید روشنگری کنند و اگر قرار باشد سطح غنی‌سازی و برنامه موشکی هسته‌ای خود را با آمریکایی‌ها چک کنیم آن وقت استقلال ما زیر سوال می‌رود.

وی با اشاره به این که مسؤولان گفتند فردو به قوت خود باقی می‌ماند، خاطرنشان کرد: این گونه نبوده و ایران موافقت کرده برای دست کم 15 سال در تمام تأسیسات فردو غنی‌سازی نکند و ایران موافقت کرده که تأسیسات فردو را برای مقاصد صلح‌آمیز تغییر داده و آن را به مرکز پژوهشی در فیزیک و فناوری تبدیل و سانتریفیوژها را به انباری برده و دوربین‌های آژانس در آنجا نصب شود تا بدون هماهنگی امکان ورود به آنجا نباشد.

زیباکلام ادامه داد: فردو با هزینه بیت المال و از جیب من و شما ساخته شده و این مجموعه در مقابل بمباران آسیب ناپذیر است اما ایران توافق کرده برای 15 سال هیچ ماده شکافت پذیری آنجا نباشد و اینگونه استقلال، اقتدار ملی و حاکمیت ما در حال خدشه‌دار شدن است.

وی با اعتقاد بر این که کسانی که نگران هستند صرف نظر از خط کشی جناحی باید روشن‌گری کنند، بیان کرد: در قانون اساسی آمده هر نوع توافقی که برای ایران تعهد آور است باید به مجلس برود اما رئیس مجلس گفته بررسی و تصویب این توافقات ربطی به مجلس ندارد، چرا مجلس خود را کنار کشیده و آنقدر خار و خفیف است؟

 

برخی افراد در مجلس به دنبال رانت‌خواری هستند

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اظهار تأسف از این که ما کم کاری کرده و کسانی را به مجلس فرستادیم که دنبال رانت‌خواری بودند، گفت: باید به خون شهدا و پایداری آنها احترام گذاشته اما نباید چشم خود را به روی واقعیات ببندیم و خوشبینی بستن چشم به روی حقیقت نیست.

 

وی با اشاره به بیانات رهبری پیرامون حمایت از دولت‌ها گفت: هرکسی می‌آید و تبلیغات گسترده انجام داده و وارد مجلس می‌شود اما مردم بعد از آن هیچ نظارتی به منتخبین خود نداشته و وظیفه شرعی خود را انجام نمی‌دهیم.

زیباکلام افزود: تا جایی که اقدامات عمرانی دولت نهم و دهم را پیگیری کردم اهتمام برای کاسته ‌شدن اتکا به نفت بوده اما با توجه به این که ایجاد گسست از اقتصاد نفتی کار زمانبری بوده این کار به موفقیت کامل نرسید اما در دولت گذشته کارهایی انجام شده و در حوزه‌هایی مانند پتروشیمی فعالیت‌هایی صورت گرفته که اکنون در دولت یازدهم از آن بهره می‌بریم.

وی با بیان این که هرگز نگفتم کری راستگو و طرف ایرانی دروغگو است، تصریح کرد: کسی که با سازوکار سیاست آمریکا آشنایی داشته باشد می‌داند آنها کجا راست و کجا دروغ می‌گویند اما اگر هم آشنایی نداشته باشیم باید از خود پرسید که اگر متن منتشر شده توسط کاخ سفید منطبق با واقعیت نبوده و این سند 7 بخشی و 43 ماده‌ای که در بیش از 30 ماده آن گفته شده ‹‹ ایران موافقت کرده›› درست نیست چرا آن را تکذیب نمی‌کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: تمام حرف من این است که سر چه چیزی توافق انجام شده که به ملت اطلاع‌رسانی نشده است و اگر دروغ است چرا نمی‌گویید دروغ است.

 

کشتی سیاست خارجی راه کج می‌رود

وی با بیان این که کشتی سیاست خارجی ما راه کج را می‌رود، گفت: اوباما اعلام کرده در مرحله نخست آنچه را موافقت کردیم راستی آزمایی کرده که یعنی تمام سیر و زنجیره هسته‌ای را بازرسی می‌کنیم و تمام کارگاه‌ها را چک کرده تا اگر چیزی بیشتر تولید کردند را شناسایی کنیم و همزمان کمیته‌ای ایجاد کرده تا واردات صنعتی آنها در کمیته تشخیص داده شود که مربوط به هسته‌ای بودهبوده یا نبوده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: سازوکاری ایجاد می‌شود که از آن طریق هر زمانی که شکی ایجاد شد بررسی شود،  البته ایران نیز می‌تواند اعتراض کند اما این اعتراض وتوی نهایی به ایران نمی‌دهد، بلکه سازوکار بین‌المللی درست می‌شود تا ارزیابی منصفانه‌ای برای بررسی بازرسی انجام شود.

وی بیان کرد: اوباما می‌گوید ما فراتر از پروتکل الحاقی عمل می‌کنیم و ایران تحت انواع راستی آزمایی‌هایی قرار می‌گیرد که هرگز در هیچ جای دنیا نبوده است در حالی که رهبر معظم انقلاب فرمود،  ایران نباید وضعیت ویژه‌ای داشته باشد و باید همه چیز متعارف باشد.

زیباکلام با بیان این که در فراز 4 از بیانیه از زمان‌های مشخص شده یاد شده اما در این بیانیه هیچ دوره‌ زمانی مشخص نشده در حالی که باید دوره‌های مشخص شده قید شود، افزود: در جایی از بیانیه لوزان آمده که ‹‹ غنی‌سازی برای دوره‌های مشخص محدود خواهد شد›› اما در هیچ جای آن سخن از این که این دوره چه مدت است نیامده پس باید جای دیگری توافقی انجام شده باشد.

وی با تأکید بر این که آنچه در لوزان اتفاق افتاده محدود به بیانیه نبوده و بدون شک توافقی هم در کار بوده و این توافق همان چیزی است که کاخ سفید آن را منتشر کرده تصریح کرد: در جایی از بیانیه آمده ‹‹ آژانس انرژی اتمی اجازه دارد دسترسی گسترده‌ای را از طریق رویه توافق شده پیگیری کند›› اما این رویه توافق شده در هیچ جایی از بیانیه نیامده که چه چیزی است.

 

ترجمه ظریف 3 غلط مهم دارد

این استاد دانشگاه با اظهار تأسف از این که ترجمه قرائت شده توسط ظریف 3 غلط مهم دارد، خاطرنشان کرد: در بیانیه لوزان چند مرتبه از زمان‌ها و ظرفیت‌های مشخص شده یا دوره‌های زمانی توافق شده یاد شده اما در هیچ جای این بیانیه یک صفحه‌ای مشخص نشده که این دوره‌های زمانی تا چه زمانی است.

وی افزود: ظریف در گفت‌وگوی ویژه خبری اعلام کرده که ‹‹ بیانیه لوزان متن حقوقی نیست بلکه بیانیه مطبوعاتی است›› یعنی بار حقوقی ندارد اما در چند جای همین بیانیه آمده که توافقی انجام شده است.

زیباکلام با اشاره به صحبت ظریف که گفته بود‹‹ آمریکایی‌ها آمدند و آنچه خواستند گفتند که برخی در متن بوده و برخی با متن تناقض آشکار داشت››،  بیان کرد: بحث راجع به 5 تا 6 صفحه مطلبی است که من آن را معاهده می‌دانم و ظریف صحبت‌های خود را به متنی ارجاع می‌دهد که نام آن را چرک نویس گذاشته اما به نظر من این در واقع توافق است.

وی اظهار داشت: اگر متن یاد شده توسط ظریف چرک نویس است پس چرا آن را منتشر نمی‌کنید و اگر نیست چرا می‌گویید برخی اظهارات آمریکایی‌ها که در آن 5 تا 6 صفحه آمده در متن است با متن تناقض آشکار دارد؟

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تأکید بر این که آنچه ظریف نام آن را چرک نویس گذاشته معاهده است، خاطرنشان کرد: ظریف گفته ‹‹  من نمی‌خواهم بگویم که آنها دروغگو هستند بلکه آنها در داخل با فشار روبرو هستند›› یعنی آمریکایی‌ها دروغ می‌گویند و همزمان عراقچی می‌گوید‹‹ هر طرف نقاط برجسته توافق را از موضع خود بیان می‌کنند و آمریکایی‌ها با انتشار فکت شیت نقاط برجسته مد نظر خود را بیان کردند›› یعنی اصلا نمی‌گوید که آنها دروغ می‌گویند.

وی پیرامون موضوع لغو تحریم‌ها در توافق لوزان تصریح کرد: ظریف گفته از روز اجرایی شدن توافق که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اقدامات ما را تائید کند آمریکا موظف است تمام تحریم‌های فرامرزی اقتصادی، پولی و مالی را بردارد و عراقچی نیز اعلام کرده که تمام تحریم‌های اقتصادی و مالی و تمام قطعنامه‌های شورای امنیت از روز نخست اجرای توافق لغو می‌شود.

 

مطابق بیانیه لوزان تمام تحریم‌ها لغو نشده است

زیباکلام افزود: اما در بیانیه راجع به تحریم‌ها آمده ‹‹ اتحادیه اروپا اجرای تمام تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط هسته‌ای را خاتمه داده و ایالات متحده اجرای تمام تحریم‌های اقتصادی و مالی ثانویه مرتبط با هسته‌ای را هر زمان که آژانس اجرای تعهدات را راستی آزمایی کند متوقف می‌کند››  بنابراین طبق بیانیه لوزان تحریم‌های اقتصادی مالی لغو می‌شود نه تمام تحریم‌ها و همچنین تحریم‌های ثانویه ایالات متحده آن هم مشروط به گزارش آژانس شده است.

وی با بیان این که در متن منتشر شده وزارت امور خارجه ایالات متحده راجع به لغو تحریم‌ها در 8 بند صحبت شده گفت: بر طبق این متن ایران گشایش تحریمی دریافت می‌کند اگر تعهداتش مورد راستی آزمایی قرار گرفته و مورد قبول واقع شود و ایالات متحده در این صورت تمام تحریم‌ها تعلیق کرده و هر زمان که ایران از انجام تعهدات خود بازماند تمام تحریم‌ها در جای خود قرار می‌گیرد.

این استاد دانشگاه با اظهار تأسف از این که در متن منتشر شده توسط ایالات متحده آمده که رژیم تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای ایران برای بخش قابل توجهی از این معامله حفظ می‌شود، خاطرنشان کرد: تحریم‌های مرتبط با حمایت از تروریسم و آنچه که آنها نقض حقوق بشر می‌خوانند و آنچه که به برنامه موشکی ما مربوط بوده برجای خود باقی می‌ماند و در این صورت مشخص نیست که این جشن و پایکوبی برای چیست.

 

اگر متن منتشر شده توسط ایالات متحده منطبق با حقیقت نیست چرا تکذیب نمی‌کنند

وی بیان کرد: اگر متن منتشر شده توسط وزارت خارجه ایالات متحده منطبق با حقیقت نیست چرا آقایان تکذیب نمی‌کنند؟

زیباکلام با اشاره به توافق ژنو گفت: در زمان توافق ژنو فکت شیتی توسط کاخ سفید منتشر شد که در آن اعداد و ارقام توافق شده قید شده بود اما افخم در پاسخ به خبرنگاران پیرامون این متن گفت که این فکت شیت تفاسیر آمریکایی‌ها است در حالی که زمانی که چند ماه بعد نوبت به اجرای توافق ژنو رسید 3 برگ عملیاتی منتشر شد که تمام اعداد و ارقام کاخ سفید را تأئید می‌کرد.

وی پیرامون قطعنامه‌های شورای امنیت گفت: ظریف اعلام کرده که مطابق توافق تمام قطعنامه‌های مربوط به هسته‌ای لغو می‌شود و قطعنامه‌های مربوط به موارد دیگر نیز محدود می‌شود و روحانی نیز گفته که در روز اجرای توافق تمام قطعنامه‌های علیه ایران لغو خواهد شد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: در بیانیه لوزان آمده که تمام قطعنامه‌های مرتبط با هسته‌ای خاتمه یافته و برخی اقدامات محدود کننده را برای دوره‌های تعریف شده زمانی اضافه می‌کند و در معاهده لوزان گفته شده تمام قطعنامه‌های شورای امنیت مربوط به برنامه هسته‌ای همزمان با تکمیل اقدامات مرتبط با هسته‌ای ایران و اقداماتی که نگرانی کلیدی ما را پاسخ دهد برداشته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: منظور از نگرانی‌های کلیدی غنی‌سازی، فردو، اراک، PMD و شفافیت است که در این صورت اراک یا کاملا جمع شده و یا تغییر ماهیت می‌دهد و آب سنگین بودن حفظ می‌شود اما کاملا باز طراحی و بازسازی با مشارکت بین‌المللی می‌شود اما برای این مسئله زمان تعیین نشده و بازسازی تا هر زمان که آنها خواستند ادامه پیدا کند.

زیباکلام با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب اعلام کرده نباید آنها مأذون باشند در هیچ یک از مکان‌های دفاعی و امنیتی برای بازرسی وارد شوند، تصریح کرد: PMD یعنی ‹‹ ابعاد نظامی ممکن›› که آنها اجازه بازرسی آن را پیدا می‌کنند./939/پ201/ج

ارسال نظرات