۲۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۲۵۵۳۶۵
مدیر کل روابط عمومی و بین الملل آستان حضرت معصومه:

هیأت یک قالب غنی و پیشرفته کار فرهنگی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام صادقی آرمان گفت: قالب هایی مانند هیأت، یک قالب غنی و پیشرفته کار فرهنگی تربیتی هستند چرا که هر سه بعد فکرف احساس و رفتار را در مخاطب درگیر می کنند بنابراین و با توجه به محدودیت زمان و هزینه در کارهای تربیتی، باید قالب هایی از این دست را دنبال کنیم.
محمد صادقي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سیدمحمد صادقی آرمان، مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) عصر روز گذشته در دومین جلسه از سطح دوی سلسله نشست های تخصصی «رویش فرهنگ» که در مجتمع ولایت برگزار شد، به تبیین جایگاه خطابه و منبر به عنوان یکی از بسترهای کار فرهنگی پرداخت.

 

وی با بیان این که این وعظ و خطابه بوده که تاکنون دین را به ما رسانده است، گفت: محافل وعظ و خطابه از شعائر الهی است و باید بزرگ داشته شده و پر شور و با تبلیغات گسترده برگزار شود نه در خلوت و حاشیه.

 

حجت الاسلام صادقی افزود: انسان ها دارای سه بعد اصلی فکر و اندیشه، احساس و قلب و رفتار و ظاهر هستند و در مباحث تربیتی گاهی اصل بر کار روی اندیشه، گاهی بر روی احساس و عواطف و گاهی بر روی رفتار است.

 

 مدیر کل روابط عمومی و بین الملل آستان حضرت معصومه(س) ادامه داد: قالب هایی مانند هیأت، یک قالب غنی فرهنگی تربیتی هستند چرا که هر سه بعد مذکور را در مخاطب درگیر می کنند بنابراین و با توجه به محدودیت زمان و هزینه و نیز ریسک انجام آزمون و خطا در کارهای تربیتی، باید قالب هایی از این دست را دنبال کنیم.

 

وی اظهار کرد: خوب است مربی و سخنران هر سه بعد را فعال کند و ضمن درگیر کردن فکر و احساس مخاطب، از او رفتار هم بگیرد بنابراین در یک سخنرانی بیش از نیمی از آن باید  با رفتار، پیام منتقل شود.

 

حجت الاسلام صادقی، هیأت را از قالب های بسیار پیشرفته کار فرهنگی دانست و گفت: در سیره ائمه اطهار(ع) نیز شاهد هستیم که به هر بهانه ای و در کوچکترین تجمعات، از این قالب استفاده می کردند.

 

وی با اشاره به تأثیر رفتار و ظواهر بر احساس و اندیشه، افزود: برای نمونه، شما شاهد هستید که هرگاه مسیر انقلاب به تنگنایی رسید، یک تظاهرات مردمی، به سرعت راه را باز کرده است چرا که شعار است و بر قلب و فکر افراد اثر می گذارد.

 

مدیر کل روابط عمومی و بین الملل آستان حضرت معصومه(س) تصریح کرد: در فعالیت های فرهنگی تربیتی یک ظاهر و یک باطن وجود دارد؛ ظواهر و ریزه کاری ها خیلی مهم است اما نباید از باطن غافل شد و هیچ یک نباید فدای دیگری شود.

 

وی در خصوص کمیت مخاطبان نیز خاطرنشان کرد: خیلی وقت ها در منبر می خواهیم حرف جدید بزنیم که مخاطب جذب شود اما از حرف های خدا و ائمه اطهار(ع) فاصله می گیریم؛ نباید فراموش کنیم که مهم، هدایت وعمل به تکلیف است ولو یک نفر اثر بپذیرد.

 

حجت الاسلام صادقی، توجه به حضور در محضر ائمه را در اثرگذاری خطابه و منبر، مؤثر دانست و افزود: با وجود همه اهمیت فضای مجازی برای کار تبلیغی، اثری که منبر و کار چهره به چهره دارد، چیز دیگری است.

 

هیچ چیز نمی تواند جای نهاد منبر را در کار تربیتی بگیرد/ رسالت منبر انسان سازی است

وی ادامه داد: تقریبا هیچ کس را نمی توان یافت که در عمر خود حداقل یک بار پای منبر ننشسته باشد، این یک ظرفیت بی نظیر است بنابراین هیچ چیز نمی تواند جای نهاد منبر را بگیرد.

 

وی ضمن تأکید بر اهمیت کیفیت و محتوای منبر، گفت: از نظر رهبر معظم انقلاب، جایگاه منبر، انسان سازی است و محتوای خطابه باید متناسب با این جایگاه تنظیم شود؛ کارکرد هیأت و منبر فقط شورآفرینی نیست بلکه باید معارف اهل بیت(ع) منتقل شود تا هر یک از افراد هیأت، نمونه ای از اهل بیت(ع) شوند و دلیل و راهنمایی به سوی خدا باشند.

 

مدیر کل روابط عمومی و بین الملل آستان حضرت معصومه(س) در ادامه، تزکیه روح انسان ها، تبیین معارف دین، پاسخگویی به نیاز جهانیان به معرفی حقایق اسلام و ارائه الگوها را از اهداف منبر و خطابه برشمرد.

 

وی همچنین، با اشاره به لوازم واعظ و سخنران گفت: تهذیب نفس شرط نخست وعظ است؛ مردم این روزها حرف زیاد می شوند بنابراین دنبال صاحب نفس هستند نه صاحب حرف. شروط بعدی نیز، آگاهی و بینش وسیع و برخورداری از فن بیان و هنر انتقال پیام است.

 

حجت الاسلام صادقی یادآور شد: با توجه به ارتباط تنگانگ و چرخه ای میان فکر، احساس و رفتار، برای تغییر رفتار، باید فکر و نگرش فرد دچار تغییر شود و پس از آن دیگر نباید روی تغییر احساس و رفتار تأکید کرد چرا که خود فرد دیر یا زود به مرحله تغییر رفتار خواهد رسید.

 

همان جا را که هستیم به تراز اسلام ارتقا دهیم

وی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص نحوه فرهنگسازی اداره تشکیل و اداره صحیح هیئات مذهبی و رعایت چارچوب های یک هیأت اسلامی، تأکید کرد: اگر ما هر یک همان جایی را که هستیم( اعم از هیأت، اداره، خانه و غیره)، بسازیم و هیأت یا خانواده تراز اسلام ایجاد کنیم، این الگو خودبه خود تکثیر می شود./930/پ202/ب5

 

ارسال نظرات