۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۲۵۶۱۷۹
معاون سابق شواری امنیت ملی:

در مذاکرات لوزان مهندسی دقیق انجام نشده است

خبرگزاری رسا ـ معاون سابق شورای امنیت ملی، گفت: کل جامعه از تهدیدات ناشی از عدم شفافیت پرونده و فعالیت‌ مذاکرات با هر فرجام مثبت یا منفی متاثر خواهد شد، مهندسی کار در مذاکرات دقیق انجام نشده است.
ظهره وند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ابوالفضل ظهره‌وند معاون سابق شورای امنیت ملی، پیش از ظهر امروز در نشست بررسی ماهیت مذاکرات هسته‌ای که به همت مرکز مطالعات راهبردی ایالات متحده (دیده‌بان آمریکا) در دانشکده سیاسی دانشگاه تهران تالار شیخ انصاری برگزار شد، گفت: مساله هسته‌ای یک موضوع ملی است که می‌طلبد الزامات آن رعایت شود.

 

وی افزود: حدود یک سال و نیم است که تیم مذاکره‌کننده بنای مذاکرات را بر ادعای اعتمادسازی و لغو تحریم‌ها قرار داده است در صورتی‌که فکت‌شیت آمریکایی‌ها اصل را بر راستی‌آزمایی قرار داده و لغو تحریم‌ها یا اعتمادسازی مدنظر آنها نیست، صرفا تحریم‌های مربوط به مساله هسته‌ای آن هم در بخش بسیار جزئی تعلیق می‌شود و حتی لغو نیز نخواهد شد.

 

معاون سابق شورای امنیت ملی، در ادامه عنوان کرد: تیم مذاکره کننده ادعا می‌کند که صرفا آمریکا طرف مقابل ما نیست در حالی که موضع وزیر خارجه چین نشان داد که ما فقط با 5+1 در حال مذاکره نیستیم بلکه فقط با آمریکا در حال مذاکره هستیم.

 

ظهره‌وند بیان داشت: اگر فک‌شیت آمریکایی‌ها درست باشد تیم مذاکره‌کننده ما باید سریع اعلام موضع می‌کرد در حالی که چنین نکردند بر اساس این فاکتورها ما در توافق تجربه‌ای جز ضرر نخواهیم داشت، جای تعجب است که هیچ کنش و واکنشی در خصوص قبول یا رد این مساله صورت نگرفته است.

 

در مذاکرات مهندسی دقیق انجام نشده است

وی افزود: کل جامعه از تهدیدات ناشی از عدم شفافیت پرونده و فعالیت‌ مذاکرات با هر فرجام مثبت یا منفی متاثر خواهد شد، مهندسی کار در مذاکرات دقیق انجام نشده است.

 

معاون سابق شورای امنیت ملی، در مقایسه عملکرد آقای کری و آقای ظریف گفت: آقای کری هر زمان از مذاکرات خارج شده به کنگره گزارش داده و آنها موضع رسمی گرفتند در حالی که وزیر ما ادعا کرده که حتی اگر استیضاح نیز شود حاضر به گزارش دادن نیست.

 

ظهره‌وند با اشاره به دوگانگی موجود در ادبیات بیانیه لوزان اظهار کرد: در مذاکرات لوزان به نوعی دوگانگی در ادبیات وجود دارد، ما به اصطلاح صلح‌آمیز بودن انرژی هسته‌ای اشاره می‌کنیم درحالی که غرب و آمریکا به هیج نوع غنی‌سازی صلح‌آمیز به خصوص در مورد ایران اعتقاد ندارد.

 

در لیبرال دموکراسی قدرت محور اعتماد سازی معنا ندارد

وی با اشاره به پارادایم لیبرال دموکراسی غرب ابراز کرد: ذات صنعت هسته‌ای بازدارنده است اساسا در پارادایم لیبرال دموکراسی که قدرت محور بوده و امروز رییس آن آمریکا است اعتماد سازی معنا ندارد، وقتی بحث قدرت مطرح می‌شود مولفه‌ای مانند کنترل پیدا می‌شود که در هنگام مذاکره کنترل بدون حد و در نهایت بازدارندگی را مطرح می‌کند.

 

معاون سابق شورای امنیت ملی، با اشاره به این سوال که آیا تحریم‌ها به دلیل فعالیت هسته‌ای بوده است یا نه، گفت: به هیچ وجه موضوع هسته‌ای برای آمریکا مطرح نیست اگر ما مساله هسته‌ای را نداشتیم آمریکا مسائل امنیتی، نقض حاکمیت ملی و  کنترل‌های پیشرفته را مطرح می‌کرد.

 

در کنترل پیشرفته کوچک‌ترین پیشرفت تکنولوژی باید با اجازه آمریکا باشد

ظهره‌وند افزود: در کنترل پیشرفته یعنی ما در زمینه کوچک‌ترین پیشرفت تکنولوژی نیز باید از آمریکا اجازه بگیریم، امروز صنعت هسته‌ای غرور و عزت ملی ما است اگر از ملتی عزت و غرور او را بگیرند چیزی نخواهد داشت ما در این مذاکرات هیچ غرور و عزتی ندیدیم، آمریکا تنها به کنار گذاشتن آرمان‎‌های ما اکتفا نخواهد کرد آنها هیچ نوع احترامی برای ما قائل نیستند.

 

وی با اشاره به این‌که امروز نظام بین‌الملل قدرت محور است و چیزی به نام اخلاق و آرمان نمی‌شناسد، بیان داشت: امروز آمریکا که خود را آقا و دیگران را نوکر دانسته و صرفا مافع امنیت ملی خود را در مقابل نوکران خود پیگیری می‌کند صرفا به از بین بردن آرمان‌ها ما اکتفا نمی‌کند بلکه قصد دارد که در همه مسائل کلی و جزئی برای ما تعیین تکلیف کند.

 

معاون سابق شورای امنیت ملی، با اشاره به دستاوردهای کشور عنوان کرد: امروز دستاوردهای علمی از جمله انرژی هسته‌ای ما مباهات برانگیز است و این برای آمریکا قابل تحمل نیست زیرا سبب خدشه‌دار شدن آقایی او می‌شود، آمریکا دستور تولید مساله کوچکی چون سس مک دونالد را محرمانه اعلام می‌کند اما می‌خواهد فردوی کشور ما را بررسی کند به این دلیل که خود را آقای ما می‌داند.

 

آمریکا افزون بر گرفتن افتخارات دنبال نوکری ما است

ظهره‌وند افزود: برخی عنوان می‌کنند که خوب بگذارید آمریکا آقایی خود را کند ما هم دنبال کار خود برویم اما این افراد بدانند که آمریکا نه تنها دنبال گرفتن افتخارات و به تبع نوکری شما است بلکه می‌خواهد آن بلایی که بر سر کشورهایی چون سوریه، عراق و افغانستان آورده بر سر شما نیز بیاورد.

 

وی با اشاره به توهم همکاری برخی مسؤولان با آمریکا اظهار داشت: این ناشی از توهم همکاری است که می‌گویند ما به کسی نخواهیم گفت در مذاکرات چه شده است، آنها آمریکایی‌ها را نمی‌شناسند آمریکایی‌ها هیچ دوست و دشمنی جز قدرت را نمی‌شناسند.

 

معاون سابق شواری امنیت ملی، افزود: تمام درگیری ما با آمریکا بر سر این است که آنها منابع کشور ما از جمله نفت را متعلق به خود می‌دانند در بسیاری از کشورها به این هدف خود دست یافتند اما در ایران که کشوری مستقل شده است وجه آنها د در خاورمیانه شکست خورده است.

 

آمریکا دنبال استحاله و تغییر رژیم در ایران است

ظهروه‌وند در ادامه گفت: ایران با این شکست وجه آمریکا را در دنیا خراب کرده به همین دلیل تلاش می‌کنند تا با فشار، استحاله و تغییر رژیم در رویکرد نرم به اهداف خود دست پیدا کنند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: طرف مقابل ما اوباما می‌گوید ما باید به توافق خوب دست پیدا کنیم اما وزیر خارجه ما می‌گوید هر نوع توافق از عدم توافق بهتر است، ما نباید خود را دچار توهم همکاری کرده و واقعیت‌ها نادیده بگیریم باید تهدید و فرصت‌ها بحث کارشناسی شود زیرا تهدید و فرصت ما و آمریکایی‌ها متفاوت است./807/پ202/ش

 

 

ارسال نظرات