۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۲۵۷۲۹۳
معاون آموزش مدرسه امام محمدباقر:

تخصصی کردن دروس سطح یک آسیب‌زا است

خبرگزاری رسا ـ معاون آموزش مدرسه امام محمدباقر (ع) بابیان این‌که ما نباید به دنبال تخصصی شدن علوم در حوزه علمیه در سطح یک باشیم، تصریح کرد: این در حالی است که اصل تخصصی شدن علوم در حوزه علمیه یک ضرورت غیر قابل ‌انکار است.
حجت‌الاسلام مجيد اميديان، معاون آموزش مدرسه امام محمدباقر (ع)

حجت‌الاسلام مجید امیدیان، معاون آموزش مدرسه امام محمدباقر (ع)، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این‌که ارتقای کیفی، نقش علمی اساتید در سطح یک حوزه‌های علمیه دارای اهمیت زیادی است، اظهار کرد: یقیناً شالوده فکری و اخلاقی طلاب در دوران مقدمات بسته می‌شود و این امری است که هر فاضل حوزه رفته آن را تأیید می‌کند.

 

حجت‌الاسلام امیدیان با اشاره به این‌که به نظر می‌رسد دوره‌های دانش‌افزایی باید در میان اساتید برگزار شود و با این کار در حقیقت آنالیز علمی در بین اساتید صورت گیرد، گفت: این آنالیز می‌تواند به مدیران و معاونان آموزش در انتخاب نوع اساتید برای طلاب در سطوح مختلف کمک کند و این می‌تواند نقش مؤثر و مفیدی در سطح علمی طلاب داشته باشد.

 

معاون آموزش مدرسه امام محمدباقر(ع) با بیان این‌که ما نباید به دنبال تخصصی شدن علوم در حوزه علمیه به ویژه در سطح یک باشیم، تصریح کرد: این در حالی است که اصل تخصصی شدن علوم در حوزه علمیه یک ضرورت غیر قابل ‌انکار است؛ این نظر شخص خودم است و مبنای این نظر برمدار تجربه خدمت چندین ساله در سنگر آموزش سربازان امام زمان(عج) است.

 

حجت‌الاسلام امیدیان با اشاره به این‌که علوم حوزوی به‌ دلیل گستردگی، آموختن مقدمات این علوم نیز یک شالوده بسیار گسترده‏ای دارد، گفت: پی گیری مباحث تخصصی ممکن است طلبه را از یک فهم دقیق نسبت به مبانی دور کند و این می‌تواند برای طلاب و آینده علمی آنان مضر باشد.

 

وی افزود: به همین دلیل هم طلبه در دوران سطح یک باید فقط به مقدمات بپردازد و تخصصی شدن مباحث را باید از سطح 2 به بعد پی گیری کند.

 

معاون آموزش مدرسه امام محمدباقر(ع) با بیان این‌که در سال تحصیلی جاری این مدرسه تعداد 270 طلبه دارد، گفت: تمام تلاش ما این است که همه این طلاب در دروسی که می‌گذارند به‌ عنوان طلاب عالمی از این مدرسه فارغ‌التحصیل شوند.

 

وی ادامه داد: در دروسی همچون ادبیات عرب و منطق که جزو درس‌های پایه و مهم محسوب می‌شود، دروس را برمدار ابزاری بودن به طلاب آموزش می‌دهیم.

 

حجت‌الاسلام امیدیان با اشاره به این‌که در این مدرسه ما ساعتی را تحت عنوان ساعت مباحثه اجباری نداریم، گفت: ما اعتقادی به سیستم مباحثه اجباری در نظام آموزشی آن‌هم برای طلاب دیپلم به بالا نداریم./921/پ202/ف

ارسال نظرات