۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۲۵۷۴۳۱
به منظور ترویج فرهنگ زیارت صورت گرفت؛

حضور 1300 مبلّغ در کاروان های زائران پیاده

خبرگزاری رسا ـ معاون امور فرهنگی زائران خراسان رضوی با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ زیارت، گفت: بدین منظور برای نخستین بار اعزام مبلغان به کاروان های پیاده در سال گذشته انجام شد که در آن بیش از 1300 مبلّغ همکاری داشتند.
زائران پياده علي ابن موسي الرضا(ع)

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمد حسن واحدی، معاون هماهنگی امور زائران خراسان رضوی در نشست خبری که صبح امروز در استانداری برگزار شد، با بیان این که با وجود گذشت چهار سال از ایجاد معاونت هماهنگی امور زائران در سه استان، خراسان رضوی، فارس و قم، متأسفانه در حوزه زیارت و زائر، برنامه ریزی خاص، مدون و کارشناسی شده، صورت نگرفته است، اظهار کرد: مطالعه ای که تحت عنوان «طرح توسعه کمی و کیفی زیارت» در سال 88 مصوب شد را می توان به عنوان تنها اقدام در این زمینه دانست که هنوز تغییر و تحولی در آن نیز صورت نگرفته است.

 

وی با اعلام این که حدود 400 میلیون شیعه در جهان هستند که مشهد به عنوان یکی از کانون های توجه این تعداد شیعه به شمار می رود، افزود:  ما نیاز به یک برنامه ریزی جامع و کامل در امر زیارت و امور زائران داریم و برای رسیدن به این برنامه استراتژی مهم و کلانی به نام توسعه خراسان رضوی از کلید زیارت، در نظر گرفته شده است.

 

توسعه استان با محوریت زیارت

معاون هماهنگی امور زائران خراسان رضوی یادآور شد: توسعه استان با در نظر گرفتن و توجه به بحث زیارت میسر خواهد شد و هر گونه فعالیت های ریز و درشت در عرصه های مختلف مانند، سیاسی، اقتصادی و یا دولتی و خصوصی که در این استان اتفاق می افتند دارای قله رفیعی به نام زیارت هستند و همه کارها برای خدمت رسانی بهتر به زائران و مجاوران امام رضا(ع) انجام می شود.

 

واحدی اظهار کرد: زیارت عارفانه، آسان و ارزان و با کیفیت، تکریم زائر با ماندگاری مناسب برای ترویج و تثبیت فرهنگ رضوی و اثرگذاری در زندگی مردم، به عنوان چشم انداری برای تحقق استراتژی یاد شده(توسعه خراسان رضوی از کلیدر زیارت )در نظر گرفته شده است.

 

وی به بیان برخی از وظایف این معاونت پرداخت و گفت: هماهنگی، هدایت و ارائه راهکار جهت ارائه خدمات به زائران، مطالعه و تدوین برنامه های خدمات به زائران و بررسی چالش ها و مشکلات، نظارت و ارزیابی بر دستگاه های متولی خدمت به زائران، همکاری و تعامل با آستان قدس رضوی، پشتیبانی از برنامه های مناسبتی و هماهنگی، طرح نظر سنجی از زائرین، ساماندهی زائران غیر ایرانی و دیگر وظایفی که همگی با هدف خدمت رسانی به زایر و مجاور رضوی و تعمیق فرهنگ زیارت انجام می شوند. 

 

ضرورت افزایش سرانه زائران

معاون هماهنگی امور زائران خراسان رضوی با اشاره به اختصاص هزار میلیارد ریال به سه استان خراسان، قم و فارس در حوزه زیارت و زائر در برنامه پنجم که متأسفانه  به سرانجام نرسید، تصریح کرد: در برنامه پنجم نمایندگان مجلس، بودجه زیارت را بین استان های کشور توزیع کردند. در برنامه ششم تلاش برای برگرداندن این اعتبار و استفاده بهینه در امر زیارت، انجام خواهد شد چرا که این سرانه پاسخگوی سرانه خدمات رسانی به زائر نیست.

 

معاون سابق هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی به تشکیل ستاد خدمات سفر اشاره کرد و گفت: در بحث زائران پیاده، جاده زیارت(نیشابور مشهد) در حدود 5 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده که هنوز تمامی آن دریافت نشده است؛ مقدمات اجرایی این جاده هماهنگ شده که خیرین نیز می توانند از طریق مشارکت های مالی خود در احداث جاده ای که برای ایجاد امنیت زائران پیاده ایجاد شده همکاریداشته باشند.

 

وی با بیان این که اگر ما نتوانیم، تحول روحی و فرهنگی در بطن وجود زائر ایجاد کنیم یعنی موفق نبوده ایم، تأکید کرد: باید از تمام امکانات سخت افزاری و نرم افزاری استان را برای تعمیق و تثبیت فرهنگ رضوی استفاده کنیم.

 

ضرورت توجه به توسعه اقتصادی زیارت محور


واحدی اظهار کرد: توسعه اقتصاد زیارت محور، نکته ای  است که در بحث زیارت مغفول مانده است؛ باید جذابیت در سرمایه گذاری ایجاد کنیم و با به کار گیری بحث خصوصی و در کنار آن سهمی نیز در کاهش بیکاری استان داشته باشیم.

 

 محمود رسولی نژاد، مدیر کل امور رفاهی زائران خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: تمرکز ما بیشتر در مسائل رفاهی زائران، شناسایی نیاز ها و تلاش برای رفع مشکلات است تا بهترین ارائه خدمات را داشته باشیم.

 

وی ادامه داد: حمل و نقل(درون شهری و برون شهری)، اسکان زائران به صورت عام، موضوع بهداشت و درمان و دسترسی راحت به آن، ارزاق عمومی و گسترش آن در مناسبت های خاص و پیک شلوغی  و نیز نیاز سنجی زائران پیاده از محورهای قابل بررسی هستند.

 

مدیر کل امور رفاهی زائران خراسان رضوی در ادامه گفت: مشهد به عنوان شهری زیارت محور محسوب می شود و همه دستگاه های دولتی و غیر دولتی از خدمات زائر بهره مند می شوند که با هدف رفع معضلات و یکنواختی و نیز ارائه خدمات مناسب و هماهنگ به زائران است.

 

حضور مبلغان در کاروان های پیاده برای نخستین بار

خوش نصب، معاون امور فرهنگی زائران خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست با بیان ضرورت پرداخت به بحث فرهنگ به ویژه فرهنگ رضوی، خاطرنشان کرد:  توجه به نیازهای فرهنگی زائران را در حوزه سوغات فرهنگ و مسائل فرهنگی دنبال کرده ایم اما باید توجه بیشتری به آن شود.

 

وی افزود: تاکنون 600 نفر فعال در عرصه خدمات زیارت، 60 کانون فرهنگی تبلیغی در زمینه گسترش اثرات زیارت فعالیت داشته اند و برای اولین بار اعزام مبلغان به کاروان های پیاده در سال گذشته و ماه نخست سال جاری انجام شد که بیش از 1300 مبلغ در این طرح همکاری داشتند./844/پ202/ب5

 

ارسال نظرات