۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۲۵۹۳۲۷
معاون اسبق وزارت امور خارجه مطرح کرد؛

سود 80 میلیارد دلاری آمریکا از حمله آل سعود به یمن/ بازخوانی دو بازی برد برد ایران و آمریکا در تاریخ انقلاب

خبرگزاری رسا ـ محمدی گفت: آمریکا در دستش تحریم دارد و ما هم چیزی داریم که قیمتش خیلی بالا است؛ آن ها می گویند امتیاز اقتصادی می دهیم اما شما دست از مبارزه با اسرائیل بردارید؛ چیزی که او می خواهد کل محتوای جمهوری اسلامی و انقلاب است از همین رو رهبر معظم انقلاب فرمودند مسائل غیر از مسأله هسته ای قابل مذاکره نیست.
منوچهر محمدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، منوچهر محمدی، کارشناس و تحلیل گر مسائل سیاسی، شامگاه چهارشنبه، در نشست فعالان سیاسی فرهنگی جوان مشهد(بزم اندیشه)، که در محل مؤسسه خدمات مشاوره ای و جوانان آستان قدس رضوی برگزار شد، در سخنانی مهم به تبیین چالش های فراروی مذاکرات هسته ای و آینده نگری در این رابطه پرداخت و گفت: درباره بیانیه لوزان به اندازه کافی صحبت شده است؛ منتقدان اشکالات وارده را گفتند و حاضران در مذاکرات نیز دفاعیاتی را انجام دادند.

 

وی با اشاره به شناخت خود نسبت به آمریکا به سبب تحصیل در این کشور و نیز حضور در جمع مذاکره کنندگان جمهوری اسلامی در ماجرای بیانیه الجزایر و سایر قراردادها با آمریکا، گفت: آمریکا نظامی است که حدود 250 سال پیش، 100 خانواده اروپایی ثروتمند آن را به وجود آوردند و هنوز هم در آمریکا همان ها صاحبان ثروت و قدرت و تصمیم گیرندگان نهادهای صهیونیستی هستند.

 

در آمریکا لابی ها تصمیم می گیرند، نه اوباما و کنگره

 

معاون اسبق وزارت امور خارجه با بیان این که برای نگاه دقیق و علمی باید ابتدا صحنه تقابل و تعامل میان خود و آمریکا را ترسیم کرده و بازیگران دو طرف را بشناسیم، افزود: در آمریکا دو لابی بزرگ حرف اول را می زنند و هم در انتخاب اعضای کنگره و هم در انتخاب رییس جمهور نقش دارند؛ یکی لابی صهیونیستی که با وجود ای نکه تعداد یهودیان آمریکا بیش از 12 میلیون نفر نیست، قدرت فوق العاده زیادی دارند و اقتصاد آمریکا در دست آن ها است و دیگری لابی صنایع پیچیده نظامی.

 

محمدی اظهار کرد: لابی صنایع پیچیده نظامی قدرت عظیمی دارند و پنتاگون و وزارت دفاع آمریکا را آن ها اداره می کنند؛ پس تصور نکنید که آقای اوباما یا کنگره تصمیم گیرنده هستند، در پشت قضیه این دو لابی هستند که می توانند جنگ راه بیندازند و بحران خلق کنند.

 

وی با اشاره به این که هزینه اتاق فکر های آمریکا را این دو لابی بزرگ می پردازند، خاطرنشان کرد: اگر هانتینگتون نظریه برخورد تمدن ها را مطرح می کند، به سفارش همین لابی ها است، چرا که اگر بحران و جنگ نباشد، درب تمام تأسیسات نظامی آن ها که میلیارد ها دلار سود عایدشان می کند، باید بسته شود.

 

سود 80 میلیارد دلاری آمریکا از حمله آل سعود به یمن

 

محمدی با اشاره به سود 80 میلیارد دلاری آمریکا از جنگ آل سعود علیه یمن، افزود: تا زمانی که شوروی به عنوان یک خطر برای همه دنیا مطرح بود، آن ها می توانستند در اثر ترس دنیا از خطر کمونیزم به همه دنیا سلاح بفروشند از این رو پس از فروپاشی شوروی باید بحرانی به وجود می آوردند که در قالب سیاست اسلام هراسی و ایران هراسی مطرح شد و آن ها به هیچ وجه نمی خواهند این سیاست را رها کنند.

 

این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: در اجرای سیاست ایران هراسی که سیاست کلان آمریکا است و از ابتدای پیروزی انقلاب شکل گرفته، صلح و مصالحه بی معنا است چرا که اسرائیل که نماد صهیونیزم در منطقه است، فقط با وجود بحران می تواند بقا داشته باشد.

 

وی در ادامه تأکید آمریکا بر «عدم استفاده ایران از سلاح های کشتار جمعی»، «عدم حمایت از تروریسم»، «رعایت حقوق بشر»، «تقابل ایران با نظام جهانی» و «لزوم شکل گیری انقلاب افراطی سنی بر علیه انقلاب افراطی شیعی» را پنج تاکتیک در راستای سیاست ایران هراسی دانست و تصریح کرد: در سال 59 طالبان را با همین هدف ایجاد کردند و در زمانی که من استاندار سیستان و بلوچستان بودم، شورای مرکزی اهل تسنن (شمس) را نیز در داخل کشور تشکیل دادند که البته در داخل موفق نشدند.

 

هدف غرب، نابودی و یا تغییر رفتار جمهوری اسلامی است

 

محمدی افزود: غرب همه تلاش خود را برای نابودی این نظام و اگر نتواند برای تغییر رفتار جمهوری اسلامی می کند و در این راه در طی 36 سال گذشته 18 توطئه براندازی و کودتا را اجرا کرده اند که 2 جنگ، سه کودتا، پنج منازعه قومی، سه فتنه و تشکیل 5 گروهک تروریستی را شامل می شود و کوچک ترین آن ها توانست محمد مرسی را در مصر سرنگون کند.

 

این کارشناس مسائل سیاسی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح فضای سیاسی ایران در تقابل با نظام سلطه پرداخت و گفت: در داخل ایران، یک طرف ولایت و رهبری است که چه در دوران امام (ره) و چه در دوران رهبر معظم انقلاب، اهداف و سیاست های کلان آن بر حفظ ارزش ها و اصول انقلاب، ضدیت با استکبار و سلطه، مقاومت و پایداری برابر دشمنان و حمایت از حقوق ملت ها بوده که از ابتدای انقلاب تا به امروز پابرجا است.

 

وی اظهار کرد: دولت ها در درجه اول سیاست شان بر حفظ موقعیت شان و موفقیت در دوره کوتاه مدت برای کسب رأی مردم در دوره بعد بوده است و مسائل شان با خارج از کشور را هم می خواهند به طریقی حل کنند؛ در دولت یازدهم هم آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی صریحا گفت می خواهیم دم کدخدا را ببینیم و با مذاکره کاری کنیم که تحریم ها برداشته شده و هم سانتریفیوژها بچرخد، هم چرخ زندگی مردم.

 

محمدی افزود: وقتی پذیرفتیم که آمریکا کدخدا است، دیگر نمی توانیم او را دشمن خود بدانیم؛ اخیرا هم رییس جمهور در شیراز گفتند «با دوستان مروت، با دشمنان مدارا» یعنی با تماس و قدم زدن دشمن را قانع کنند که حقوق ما را بدهد و اصطلاحا بازی برد برد شود اما با این حال آمریکا همچنان گزینه نظامی اش را روی میز می داند.

 

بازخوانی دو بازی برد برد ایران و آمریکا در تاریخ انقلاب

 

رییس کمیته حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: چنانچه ما هم اهرم هایی داشتیم که آمریکا به آن نیاز داشته باشد، می شود بازی برد برد داشت، دو مرتبه ما و آمریکا بازی برد برد داشتیم، یکی در جریان گروگان گیری لانه جاسوسی و دیگری در جریان آزادسازی گروگان های آمریکا در لبنان.

 

وی خاطرنشان کرد: در جریان گروگان گیری لانه جاسوسی، 52 نفر گروگان داشتیم که به درد ما نمی خوردند اما برای آمریکا مهم بودند از این رو با واسطه گری الجزایر، در ازای آزاد کردن گروگان ها، 11 میلیارد دلار از اموال توقیف شده ایران را پس گرفتیم و گروگان ها پس از واریز 11 میلیارد دلار به حساب های سوییس، از فرودگاه مهرآباد پرواز کردند؛ در جریان آزادسازی گروگان های آمریکایی در لبنان هم از آن جا که ما در بحبوحه جنگ با عراق بودیم و به قطعه و سلاح نظامی احتیاج داشتیم، قاچاق چیان اسلحه واسطه شدند و در برابر آزاد کردن هر گروگان، یک کشتی یا هواپیمای اسلحه تحویل می گرفتیم؛ در این بازی های برد برد ما هزینه ای ندادیم و از حرف مان هم کوتاه نیامدیم.

 

محمدی اظهار کرد: امروز، آمریکا در دستش تحریم دارد و ما هم چیزی داریم که قیمتش خیلی بالاست؛ آن ها می گویند امتیاز اقتصادی می دهیم اما شما دست از مبارزه با اسراییل بردارید و به حزب الله و حماس کمک نکنید؛ چیزی که او می خواهد کل محتوای جمهوری اسلامی و انقلاب است بنابراین رهبر معظم انقلاب فرمودند مسائل غیر از مسأله هسته ای قابل مذاکره نیست./820/پ203/ب5 

 

ارسال نظرات