قانع نبودن در زندگی انسان را گرفتار حرص و طمع می کند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مرتضی امین نیا، مدیر مؤسسه راهبری حق پژوهی، در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام هشتم در رواق امام خمینی(ره) با تبیین اخلاق علوی اظهار کرد: از صفت و ویژگی های بارز مولای متقیای حضرت علی(ع) قناعت بود؛ بنابراین شیعه و پیرو علی(ع) نیز باید اهل قناعت باشد.
وی تصریح کرد: قناعت یعنی اکتفا به آنچه که انسان را بس است و کسی است که به آن چه برای رفع نیازش لازم دارد، بسنده کند در اصطلاح می گویند فرد قانع و اهل قناعت است.
حجت الاسلام امین نیا با بیان این که اگر در زندگی اهل قناعت نباشیم گرفتار حرص یا طمع می شویم، بیان کرد: رزق و روزی ما از حلال تعیین و مقدر شده و با دیگران متفاوت است؛ هر نفر رزق مختص به خود را دارد و اگر به آن بسنده نکند گرفتار حرص می شود.
وی با اشاره به حرص آدم نسبت به درخت ممنوعه اظهار کرد: آدم و حوا در بهشت زندگی می کردند و به اذن خداوند از تمام نعمت های بهشتی می توانستند استفاده کنند گفتند جز درخت گندم که آن هم خداوند اجازه نزدیک شدن به آن را نداده بود متأسفانه آن ها گرفتار حرص شده، به نعمت هایی که در اختیارشان بود اکتفا نکردند به همراه حوا هردو از بهشت رانده شدند.
مدیر مؤسسه راهبری حق پژوهی افزود: انسان برای به دست آوردن رزق مقدرش نیاز نیست به حرام بیفتد و دست به کارهایی چون خیانت، دروغگویی، دوز و کلک بزند زیرا آنچه بنا است به انسان برسد، می رسد.
وی با اشاره به داستانی درباره زرق حلال به حرام، گفت: روزى امیرمؤمنان با چند نفر از یارانش کنار مسجدى براى خواندن نماز توقف کردند، به مردى که در آنجا ایستاده بود فرمود: این استر مرا نگه دار تا ما نمار بخوانیم، هنگامى که آن حضرت وارد مسجد شد مرد افسار اسب را باز کرد و آن را به سرقت برد و فروخت! امام پس از اتمام نماز درحالى از مسجد بیرون آمدند که دو درهم در دست داشتند تا به عنوان مزد به آن مرد بدهند، ولى مشاهده کردند استر رهاست و افسارش به سرقت رفته!
حجت الاسلام امین نیا ادامه داد: حضرت دو درهم را به یکى از خادمانشان دادند تا براى مرکب افسارى بخرد، خادم وارد بازار شد و با همان افسار به سرقت رفته مواجه گشت که دزد آن را به دو درهم فروخته بود، دو درهم را به مغازه دار داد و افسار را گرفت و نزد حضرت آورد، وقتى نگاه امام به افسار استرش افتاد فرمود: «این مرد شتاب کرد و خود را از روزى حلالى که از دست من برایش مقرر شده بود محروم کرد و آن را تبدیل به حرام کرد».
مدیر مؤسسه راهبری حق پژوهی تأکید کرد: رزق ما از حلال مشخص شده است و تلاش ما باید برای کسب همان میزان باشد، اما اگر قانع نباشیم و بیش از اندازه خود را به زحمت بیندازیم رزق ما افزون نمی شود، بلکه تنها خود را از سایر ابعاد زندگی تفریح سالم، عبادت و هم نشینی با خانواده محروم کرده ایم./1308/پ202/ب4