۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۲۵۹۷۲۳
نماینده ولی فقیه در قزوین:

اسم و مقام افراد، ملاک بانک‌ها برای اعطلای وام نباشد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه قزوین گفت: بانک ها و مؤسسات مالی در اعطای وام به مشتریان به اسم و مقام طرف مقابل نگاه نکنند، بلکه میزان نیازمندی و احتیاج فرد را در نظر گرفته و با همه یکسان رفتار کنند.
اسم و مقام افراد، ملاک بانک‌ها برای اعطلای وام نباشد حجت الاسلام و المسلمين عابديني، نماينده لي فقيه در قزوين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در قزوین ظهر امروز در دیدار مدیران شعب بانک مهر اقتصاد قزوین بیان کرد: مسأله پاکی و طهارت مالی، موضوع مهمی است که باید بانک ها و موسسات مالی در وام ها و خدمات خود به مشتریان مورد توجه قرار دهند.

 

وی با اشاره به دور زدن مسأله مضاربه در عقود بین بانک ها و مشتریان اضافه کرد: مضاربه عقدی است که در آن سرمایه از یک نفر و کار از فرد دیگر است و هر دو طرف باید در سود و زیان سهیم باشند، اما برخی اوقات در هنگام ضرر، خسارتی متوجه بانک یا موسسات مالی نمی‌شود که این امر باید تغییر پیدا کند و همه چیز به صورت شفاف و روشن، بین بانک و مشتری بیان شود و سودهای حاصل از سرمایه گذاری ها هم باید به صورت علی الحساب به مشتریان داده شود.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اظهار کرد: اگر بانک ها در مسائل مالی، طهارت و پاکی را رعایت نکنند آلودگی حاصل از آن، وارد شئونات مختلف زندگی شده و سبب تعطیلی، کم توجهی و یا بی توجهی عملی به مسائل مذهبی و دینی مثل نماز و روزه می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی عنوان کرد: آلودگی های حاصل از مباحث مالی، سبب رنجش قلب هر مومن و مسلمان می شود و اکثر بانک ها در زمینه رفع این آلودگی ها عملکرد شفافی ندارند.

 

امام جمعه قزوین ادامه داد: ربا، اگر هم سبب افزایش مال شود این افزایش دارای پاکی و طهارت نیست و صاحب آن فقط افزایش مقدار را می بیند اما از اصل آن که دارای عفونت و ناپاکی فراوانی است بی خبر می ماند و کسی که ربا می خورد در واقع آتش می خورد.

 

وی در ادامه افزود: به تعبیر قرآن، فرد ربا خوار در زندگی دچار بلاهای روحی و روانی می شود و اصول زندگی انسانی در ارتباط او با مردم و ثبات شخصیتی اش از بین می رود.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اظهار کرد: بین رزق و مال تفاوت وجود دارد و رزق، امری غیر از مال و آن چیزی است که خدا به انسان می دهد اما آن چیزی که ما به زور از هر طریقی به دست می آوریم مال است ولی رزق نیست.

 

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان گفت: بانک ها و موسسات مالی در اعطای وام به مشتریان به اسم و مقام طرف مقابل نگاه نکنند بلکه میزان نیازمندی و احتیاج فرد را در نظر گرفته و با همه یکسان رفتار کنند.

 

محمد تقی نوروزی مدیر شعب بانک مهر اقتصاد استان قزوین هم در این دیدار گفت: بانک مهر اقتصاد استان در حال حاضر با 13 شعبه در استان مشغول فعالیت است و خدمات خود را در قالب وام های قرض الحسنه و اقتصاد مقاومتی به مردم عادی و بسیجیان استان ارائه می دهد.

 

وی افزود: بحث بانکداری بدون ربا، از جمله مباحث مطرح در این بانک است که آموزش های لازم در سطح مدیران و کارکنان شعب استان ارائه شده و همه برنامه ها به سمت رعایت ضوابط شرعی در ارائه تسهیلات به مشتریان است.

 

مدیر شعب بانک مهر اقتصاد استان قزوین بیان کرد: با استقرار نمایندگی ولی فقیه در شعب بانک مهر اقتصاد سعی بر این است تا دغدغه های بزرگان را در بحث شرعی و مالی برطرف کنیم./955/پ202/ب4

ارسال نظرات