۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۲۵۹۹۲۱
مفتی دارالعلوم مسجد مکی زاهدان:

موفقیت بانکداری اسلامی در گرو ابتکار عمل و عدم تقلید از شیوه بانکی غرب است

خبرگزاری رسا ـ مفتی قاسمی با بیان اینکه بانک‌ها باید تقلید از بانکداری غربی را کنار بگذارند، گفت: غربی‌ها با دادن وام و حجم پولی فراوان، گردش پول را زیاد می‌کنند بدون اینکه پشتوانه‌ای برای این سرمایه داشته باشند.
مفتي قاسمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، مفتی محمدقاسم قاسمی، مفتی دارالعلوم مسجد مکی زاهدان، در همایش همدلی و همزبانی با محور بانکداری اسلامی که امروز در سالن همایش‌های بانک انصار سیستان و بلوچستان برگزار شد؛ گفت: حرمت ربا به دلیل آیات و روایات موجود در بین علمای شیعه و اهل سنت محرز است.

 

وی اظهار داشت: از بزرگان منقول است که ربا به منزله دشمنی با خداوند است، در نتیجه ربا گناه بسیار سختی است و حتی نباید برای غیرمسلمانان آن را پسندیده دانست.

 

مفتی قاسمی تصریح کرد: بحرانی که در سال 2008 در دنیا اتفاق افتاد، بان کی مون را وادار به این اعتراف کرد که زندگی میلیاردها نفر در جهان مختل شد بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که مبنای این بحران ربا بود، یکی از اقتصاددانان آمریکایی می‌گوید دادن وام‌های بی‌رویه و عدم توانایی مردم در بازپرداخت اقساط سبب ورشکستگی بانک‌ها شد.

 

وی به ویژگی‌های نظام بانکداری و مالی دنیا اشاره کرد و افزود: نظام مالی دنیا سه ویژگی دارد، آنها با دادن وام و حجم پولی فراوان، گردش پول را زیاد می‌کنند بدون اینکه پشتوانه‌ای برای این سرمایه داشته باشند، ویژگی دوم خرید و فروش همین وام‌ها است و ویژگی سوم خرید و فروش بدون قبض و مالکیت است که به قمار مشهور است، این عوامل در بازار لرزه ایجاد می‌کند.

 

مفتی دارالعلوم مسجد مکی زاهدان اظهار داشت: ده نکته وجود دارد که بانک‌های ما باید به آنها توجه داشته باشند، ما باید ابتکار داشته باشیم که از غرب تقلید نکنیم، جرأت و شهامت لازم را داشته باشیم سعه صدر، خیرخواهی، دلسوزی برای مردم فقیر و تقوا بسیار مهم هستند، اگر تقوا نباشد همه به دنبال توجیه هستند.

 

وی ادامه داد: علاوه بر این‌ها توکل بر خدا، اعتراف به واقعیات، استفاده از تجربیات خبرگان و تلاش‌های شبانه‌روزی عواملی است که بانک‌ها را به پیشرفت سوق می‌دهند، اگر علمای اسلام تن‌پروری را پیشه ‌می‌کردند، جهان اسلام به بن‌بست می‌رسید اما آنان شب و روز مجاهدت کردند و نظام اسلامی را به پویایی رساندند./831/پ202/ح

ارسال نظرات