۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۵
کد خبر: ۲۶۰۰۱۱
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران:

غرب برای توقف فعالیت هسته ای ایران از هیچ کوششی فروگذار نمی کند

خبرگزاری رسا ـ استاد روابط بین‏الملل دانشگاه تهران گفت: لابی رژیم صهیونیستی که در پی آن اتقاق‏های فکری در کشورهای مختلف ایران هراسی و اسلام هراسی و تضعیف حکومت ایران را در دستور کار قرار دادند.
ابراهيم متقي معاون سياسي و حقوقي مرکز پژوهش‌هاي مجلس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش علمی مذاکرات هسته‏ای و تأثیر آن بر روابط بین‏الملل عصر امروز در مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

 

در این همایش ابراهیم متقی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: برای تبیین این موضوع لازم است تاریخ انرزی هسته‏ای در ایران مورد بررسی قرار گیرد، ایران قبل از انقلاب اسلامی عضویت آژانس را پذیرفت  تا بتواند قدرت تکنولوژی خود را افزایش دهد.

 

 

وی افزود: تسلیحات و علم هسته‏ای رژیم صهیونیستی سبب شد که ایران احساس کند برای توازن قدرت منطقه‏ای باید به این تکنولوژی دست یابد، بنابراین کشور سعی کرد که غنی سازی و تحقیقات هسته‏ای را جدی بگیرد که در واقع سبب شد نیروگاه‏های برق هسته‏ای و غیر آن را راه اندازی کند تا با پلوتونیوم حاصل از آن بتواند موازنه منطقه‏ای خود با رژیم صهیونیستی را حفظ کند.

 

 

وی با اشاره به کتاب پاسخ به تاریخ خاطر نشان کرد: شاه در این کتاب می‏گوید که جهان غرب برای رژیم صهیونیستی نوعی قدرت ویژه منطقه‏ای را ایجاد کرد تا بتواند خاورمیانه را تحت سلطه خود بگیرد.

 

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران بیان داشت:  بعد از انقلاب اسلامی تنش‏های بسیاری در نقاط مختلف ایران از جمله سیستان، کردستان، خلق عرب و توده‏های دیگر سبب نزول امنیت در کشور شدند که به همین سبب فعالیت‏های هسته‏ای در کشور متوقف شد.

 

 

وی ادامه داد: در زمان جنگ تحمیلی نیروهای نظامی به این نتیجه رسیدند که برای حفظ کشور باید خریدهای تسلیحاتی از برخی کشورها انجام شود و همچنین ساخت تسلیحات مورد نیاز کشور آغاز شود.

 

 

متقی تأکید کرد: در همین هنگام بسیاری از سازمان‏های مختلف در جهان  تحت حمایت واشنگتن در سدد حمایت از عراق و تضعیف ایران بودند.

 

 

وی افزود: همزمان با این جریان لابی رژیم صهیونیستی شکل گرفت که در پی آن اتقاق‏های فکری در کشورهای مختلف؛ ایران هراسی و اسلام هراسی و تضعیف حکومت ایران را در دستور کار قرار دادند.

 

 

استاد روابط بین‏الملل دانشگاه تهران تصریح کرد: در سال 1993 میلادی لابی رژیم صهیونیستی به این نتیجه رسید که ایران در دو سال دیگر به سلاح هسته‏ای دست خواهد یافت که البته جنگ روانی علیه قدرت هسته‏ای ایران بود تا موج های سیاسی دنیا را با خود همراه کند.

 

 

وی تبیین کرد: در پی آن مجموعه‏هایی که موافق پروتکل الحاقی بودند و اساس نامه انرژی اتمی را قبول داشتند به صدر کار آمدند تا شرایط سخت گیرانه تری را در آن بگنجانند تا نهاد‏های نظارتی را از قدرت نظارت بیشتری برخوردار کنند.

 

وی در پایان گفت: در سال 84 شمسی به فرمان رهبر انقلاب دوباره تعلیق داوطلبانه هسته‏ای از سوی دولت وقت لغو شد که به دنبال آن اعمال شش قطع نامه و به صورت تصاعدی و تدریجی علیه ایران انجام گرفت./1329/پ202/ش

ارسال نظرات