۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۲۶۰۱۸۵
نماینده ولی فقیه در قزوین مطرح کرد؛

امر به معروف اوج دلسوزی انسانی/ در جامعه دینی قلوب مردم بر اساس ایمان به هم متصل است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در قزوین گفت: در جامعه دینی قلوب مردم بر اساس ایمان به هم متصل است و در این جامعه آحاد مردم نسبت به هم ولایت داشته و دلسوز هم هستند و به امر به معروف و نهی از منکر یکدیگر می پردازند.
حجت الاسلام والمسلمين عبدالکريم عابديني

به گزارش خبرگزاری رسا در قزوین جلسه ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان قزوین با حضور حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در قزوین، حجت الاسلام محمد حسین توانایی مشاور دبیرکل ستاد امر به معروف کشور و اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر قزوین امروز در دفتر نماینده ولی فقیه در قزوین برگزار شد.

 

در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در قزوین با اشاره به چیستی امر به معروف و نهی از منکر گفت: امر به معروف و نهی از منکر نصیحت، موعظه و آموزش نیست و هر کدام از این مفاهیم باید در جای خودشان بحث شود.

 

امر به معروف و نهی از منکر اوج دلسوزی یک انسان

وی در ادمه افزود: در جامعه دینی، مؤمنان نسبت به هم ولایت داشته و امر به معروف و نهی از منکر اوج دلسوزی یک انسان نسبت به انسان دیگر است، ولی بسیار خشن معرفی شده است.

 

نماینده ولی فقیه در استان به جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در آموزه های دینی اشاره کرد و گفت: هر مسأله دینی، در همه نقشه و مهندسی دینی دارای جایگاهی است که از جمله این جایگاه‌ها در مورد امر به معروف و نهی از منکر آیات 101 تا 103 سوره آل عمران است که در بحث امر به معروف و نهی از منکر باید مورد توجه همگان قرار گیرد.

 

وی در ادامه افزود: در این آیات پس از این‌که جامعه ای بر اساس تقوا و تسلیم، چنگ زدن به ریسمان الهی، پیروی از ولایت و رهبری و تشکیل حکومت اسلامی شکل گرفت، خداوند متعال به امر به معروف و نهی از منکر فرمان می دهد که این امر نشان دهنده جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در ساختار اجتماعی جامعه دینی و اسلامی است.

 

امام جمعه قزوین اظهار کرد: کسانی می توانند در اجرای موفق امر به معروف و نهی از منکر فعالیت کنند که دارای ایمان، بصیرت و اعتقاد به نقش این فریضه الهی در جامعه بوده و خودشان هم عامل به این موضوع باشد.

 

نماینده ولی فقیه در قزوین با تأکید بر الویت‌بندی موارد امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به مأموریت حضرت موسی (ع) گفت: در داستان حضرت موسی(ع) خداوند ایشان را به سمت فرعون که سرمنشأ منکر بود فرستاد و اگر بناست در جامعه در زمینه امر به معروف و نهی از منکر کاری صورت گیرد باید به سراغ موضوعات و موارد بنیادی و پایه ای رفت و منکرات را از ریشه از بین برد.

 

امر به معروف یکی از ویژگی‌های جامعه دینی است

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی بیان داشت: یکی از شاخصه ها و ویژگی‌های جامعه دینی  و ایمانی از جامعه نفاق، امر به معروف و نهی از منکر است، به این ترتیب که در جامعه گرفتار نفاق، رابطه قلبی بین آنها برقرار نیست و قلب های منافقان فقط بر اساس مطامع دنیایی به هم گره خورده است.

 

وی در ادامه افزود: اما در جامعه دینی قلوب مردم بر اساس ایمان به هم متصل بوده و جامعه همچون مخروطی است که ولایت خداوند در رأس امور بوده و در مرتبه بعدی ولایت پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) قرار دارد و در این جامعه آحاد مردم نسبت به هم ولایت داشته و دلسوز هم بوده و به امر به معروف و نهی از منکر یکدیگر می‌پردازند.

 

امام جمعه قزوین یادآور شد: اگر کسی نسبت به امر به معروف و نهی از منکر به کلی خاموش است، بدانید که ایمانش هم خاموش است و آمر به معروف و ناهی از منکر آدم حی و زنده ای است و اگر غیر از این باشد مرده است.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان گفت: آشنایی با فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر، داشتن ایمان راسخ به فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر، اقامه کردن نماز، اهل ولایت و بصیرت بودن، حافظ کرامت انسان بودن، داشتن عزت نفس و شجاعت، اهل صداقت و راستی از جمله خصوصیات آمران به معروف و ناهیان از منکر است.

 

امر به معروف از تأکیدات رهبری است

در ادامه این نشست حجت الاسلام محمد حسین، توانایی مشاور دبیرکل ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور بیان کرد: امر به معروف و نهی از منکر و احیای آن همیشه مورد تاکید رهبری بوده و همواره این دغدغه وجود داشته که برای احیای امر به معروف و کاهش منکرها چه راه کارهایی می‌توان در پیش گرفت.

 

وی در ادامه افزود: رهبر معظم انقلاب در آغاز سال جدید 15 معروف و 6 منکر مهم را مطرح کردند که راه های زیادی برای کاربردی کردن این موارد وجود دارد ولی نظراتی که برخی خواص و دستگاه ها ارائه می دهند نشان دهنده این است که در این زمینه هنوز به جایگاه مطلوبی در این راه نرسیده ایم.

 

مشاور دبیرکل ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور ادامه داد: برای اجرایی کردن و احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه در قدم نخست هر کدام از اعضا در داخل هر دستگاه و ارگانی که هستند می توانند مروج این فریضه الهی باشند.

 

حجت‌الاسلام توانایی با اشاره به بایدها و نبایدهای امر به معروف و نهی از منکر اظهار کرد: تشخیص، تکریم، تذکر دلسوزانه و تشکر از جمله بایدهای امر به معروف و نهی از منکر و در مقابل، تجسس، تکبر، تعرض و تهدید از جمله نبایدهای امر به معروف و نهی از منکر است که باید مورد توجه آمران به معروف و ناهیان از منکر قرار گیرد.

 

وی در پایان بیان کرد: قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر از سوی مجلس تصویب شده و از طریق ریاست مجلس شورای اسلامی به رییس جمهور ارائه شده که با ابلاغ این قانون به دستگاه‌ها در آینده ای نه چندان دور شاهد اجرای آن خواهیم بود./955/پ202/ح

ارسال نظرات