۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۶
کد خبر: ۲۶۱۳۰۵
مسؤول شورای توسعه فعالیت های قرآنی خراسان شمالی:

کتابخانه تخصصی قرآن در خراسان شمالی راه اندازی می شود

خبرگزاری رسا ـ مسؤول واحد قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی از راه اندازی کتابخانه تخصصی قرآن در مرکز این استان خبر داد.
حجت الاسلام محمدي،

حجت الاسلام احمد محمدی، مسؤول دبیرخانه شورای هماهنگی توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی استان خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از خرید 50 میلیون ریال کتاب تخصصی با موضوعات قرآن کریم از بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد و افزود: خرید این کتاب ها به همت شورای هماهنگی توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی استان و به منظور راه اندازی کتابخانه تخصصی قرآن در خراسان‌شمالی صورت گرفته است.

 

وی اضافه کرد: تاکنون افزون بر سه هزار عنوان کتاب تخصصی قرآن کریم از جمله کتب مرجع و مأخذ در موضوعات قرآنی برای راه اندازی این کتابخانه تهیه و خریداری شده و امید می رود با مشارکت و همکاری بیشتر نهادهای فرهنگی و مذهبی، کتابخانه تخصصی قرآن کریم امسال در بجنورد به صورت رسمی راه اندازی شود.

 

حجت الاسلام محمدی خاطرنشان کرد: این کتابخانه با هدف تأمین و تکمیل زیرساخت های فرهنگی و مذهبی استان و نیز فراهم کردن نیازها و امکانات مورد استفاده پژوهشگران و قرآن پژوهان راه اندازی خواهد شد.

 

مسؤول واحد قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی با اشاره به این که مرکز هماهنگی توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور نیز برخی از کتاب‌های مورد نیاز این کتابخانه را تهیه می‌کند، اضافه کرد: کتابخانه تخصصی قرآن کریم با دریافت کتاب های این حوزه، نواقص و کاستی های خود را برطرف کرده و به منبعی غنی برای پژوهشگران و قرآن پژوهان بدل می شود.

 

وی با بیان این که در چند سال گذشته و نیز در سال جاری این کتابخانه طی چندین مرحله از نظر عناوین کتاب های تخصصی قرآن کریم تجهیز و تکمیل شده است، تصریح کرد: با شروع فعالیت کتابخانه تخصصی قرآن کریم استان خراسان شمالی پژوهشگران قرآنی، قرآن‌آموزان و علاقه‌مندان می‌توانند از منابع این کتابخانه در راستای امور قرآنی استفاده کنند.

 

مسؤول دبیرخانه شورای هماهنگی توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی استان خراسان شمالی افزود: تلاش می شود کتابخانه تخصصی قرآن کریم بجنورد در آینده به کتابخانه دیجیتال نیز مجهز شده تا امکان استفاده عموم قرآن پژوهان از سراسر دنیا از این کتابخانه مرجع فراهم شود.

 

البته طرح راه اندازی کتابخانه تخصصی قرآن در استان خراسان شمالی چندین سال است که در دستور کار مسؤولان قرار دارد و حتی قرار بود در بهمن ماه سال 92 همزمان با ایام الله دهه فجر کتابخانه تخصصی علوم و معارف قرآنی در مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت راه نور بجنورد، مرکز خراسان شمالی به بهره برداری برسد اما این مهم عملی نشد.

 

در آن مقطع اگر چه برای راه اندازی این کتابخانه بیش از 700 عنوان کتاب تخصصی و از هر عنوان کتاب یک جلد با موضوعات علوم قرآنی تهیه شده و قرار بود کتابخانه مزبور با همین تعداد کتاب راه اندازی و به مرور تعداد کتاب های تخصصی آن بیشتر شود، اما طرح آن پس از چندی مسکوت باقی ماند.

 

گفتنی است، در حال حاضر در استان خراسان شمالی بیش از 640 مؤسسه قرآنی مردمی، خانه قرآن شهری و روستایی و جلسات خانگی آموزش قرآن کریم دایر است.

 

همچنین در این استان 34 مؤسسه قرآنی مردمی فعالیت می کنند که از این تعداد دو مؤسسه سطح یک، 22 مؤسسه سطح دو و 10 مؤسسه نیز سطح سه هستند.

 

همچنین در شهرستان های هشت گانه استان خراسان شمالی 121 خانه قرآن فعال است که از این تعداد 102 خانه قرآن در مناطق روستایی و 19 خانه قرآن نیز در شهرها مشغول فعالیت های آموزشی و قرائت قرآن کریم هستند.

 

افزون بر این تعداد در حال حاضر 22 مؤسسه قرآن و عترت نیز با مجوز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در استان فعالیت دارند.

 

لازم به یادآوری است، در حال حاضر در این استان 288 حافظ و 77 قاری قرآن به صورت رسمی و ثبت شده فعالیت می کنند.

 

از بین شهرستان های خراسان شمالی، فاروج با 51 نفر حافظ قرآن، بیشترین شمار حافظان قرآن کریم در خراسان شمالی را به خود اختصاص داده و همچنین در حال حاضر در استان 412 نفر به صورت تجربی و سنتی و 253 نفر هم به صورت تخصصی به آموزش قرآن می پردازند./9314/ت302/ب4

ارسال نظرات