۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۷
کد خبر: ۲۶۲۱۷۹
دانشجوی فلسفه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم:

بحران هویت انسان‌ رابطه مستقیمی با فرهنگ دارد

خبرگزاری رسا ـ دانشجوی دکتری فلسفه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع) به عوامل بحران هویت انسان‌ها اشاره کرد و گفت: دامن زدن به نسبیت گرایی فرهنگی، انقلاب ارتباطات و رویداد از جای‌کندگی روابط اجتماعی از جمله عوامل بحران‌ هویت انسان‌ها هستند.
کتاب جوان و  بحران هويت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا محدث، دانشجوی دکتری فلسفه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، عصر چهارشنبه در نشست علمی «راهبردهای فرهنگ انقلاب اسلامی» که با حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد اظهار داشت: فرهنگ در اصطلاح یک مقوله اجتماعی گسترده است که ابعاد اندیشه‌ای، انگیزشی و برآیند آن دو رفتار انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

حجت الاسلام محدث ابراز داشت: فرهنگ به آن بخشی از معرفت انسانی اطلاق می‌شود که از قلمرو معرفت فردی با نگرشی به طور تقریبی همه پسندانه و عادت یافته به قلمرو معرفت جمعی راه یافته است.

 

دانشجوی دکتری فلسفه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع) به عوامل بحران هویت انسان‌ها اشاره کرد و افزود: در این میان عواملی نیز وجود دارند که بحران هویت انسان را که رابطه مستقیم با فرهنگ دارد، عمیق‌تر کرده است.

 

حجت الاسلام محدث گفت: دامن زدن به نسبیت گرایی فرهنگی که درک حقیقت را تابعی از فرهنگ‌های متنوع و هویت انسان را تاریخی و سیال می‌انگارد؛ انقلاب ارتباطات که زمینه انتقال سریع معارف اکتسابی از جهان ذهنی افراد به جهان فرهنگی یا از یک جهان فرهنگی به دیگر جهان‌ها فراهم می‌آورد و بالاخره رویداد از جای‌کندگی روابط اجتماعی از مکان‌های محلی هم‌کنش با آن از جمله عوامل بحران‌ هویت انسان‌ها هستند.

 

وی یادآور شد: در مقابل فطرت انسانی بر پایه انسان شناسی قرآنی و با روش توصیفی، تحلیلی با داشتن ویژگی‌های فراتاریخی، ظرفیت ایجاد یک نظام معنایی و هویتی غیرتاریخی و کاستن از آثار منفی از جای‌ کندگی روابط را دارد به گونه‌ای که می‌توان آن را به مثابه جهان مستقلی همچون جهان فطری در نظر گرفت و از همین بعد استقلالی، ظرفیت‌های آن را در مقایسه با جهان‌های فرهنگی بررسی کرد.

 

دانشجوی دکتری فلسفه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع) خاطرنشان کرد: این سرمایه مشترک بشری هم امکان تعامل و گفت‌وگوی انسان‌ها را با خدا صرف نظر از این که در کدام جهان فرهنگی زندگی می‌کنند، فراهم می‌آورد و هم ظرفیت تصور آرمان‌ها و ارزش‌هایی را به وجود می‌آورد که آدمی را به سوی جهان معنوی و قدسی راه می‌برد.

 

وی به برخی از ویژگی‌های به دست آمده برای جهان فطری اشاره کرد و افزود: شمول پذیری، ثبات، تکوین و غیر قرار دادی بودن، فراجنسیتی بودن، خنثی ناپذیری و واکنش سلبی در صورت بکارگیری نادرست آن، قدرت بازدارندگی فوق العاده بالا در برابر انکار بعد شناختاری مطلق علم در حوزه ادراکات حقیقی، ظرفیت هدایت‌گری اعتبارات به سمت گرایش‌های عالی انسانی در حوزه ادراکات اعتباری، قدرت معنا بخشی، معیاری برای سنجش سلامت فرهنگ‌ها، قدرت جذب فرافرهنگی، توان دیپلماسی عمومی، جلوگیری از شکاف نسل‌ها، معنامند کردن بازگشتن به خویشتن، مانع تغییرات هویتی و قدرت بالای درگیر کردن بنیان فرهنگ‌ها با پرسش‌های گریز ناپذیر جهانی همانند حقیقت زندگی انسان در دنیا، آغاز و انجامش از ویژگی‌های به دست آمده جهان فطری است./908/پ202/ی

ارسال نظرات