۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۲۶۲۳۲۸
مدیر اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی:

میزان انجام وقف در خراسان شمالی 20 درصد افزایش یافت

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی از افزایش 20 درصدی شمار وقف های جدید انجام شده در این استان خبر داد.
حجت الاسلام سهرابي - مديرکل اوقاف و امور خيريه خراسان شمالي

حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، اظهار کرد: در دو ماهه گذشته از سال جاری در مجموع 50 وقف جدید در شهرستان های هشت گانه این استان انجام و به ثبت رسیده است.

 

وی با بیان این که پارسال در مدت زمان مشابه 38 وقف جدید در استان به ثبت رسیده بود، افزود: بر این اساس شمار وقف های جدید انجام شده در خراسان شمالی در دو ماهه نخست امسال به نسبت مدت مشابه پارسال 20 درصد افزایش یافته است.

 

حجت الاسلام سهرابی با اشاره به این که ارزش ریالی وقف های جدید ثبت شده در استان خراسان شمالی افزون بر 30 میلیارد ریال برآورد می شود، خاطرنشان کرد: غالب وقف های جدید استان در شهرستان های مانه و سملقان، فاروج ، گرمه و جاجرم به ثبت رسیده است.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی افزود: وقف های انجام شده در این مدت در استان غالبا شامل زمین زراعی و باغ و منزل مسکونی است که با نیات ترویج معارف قرآن، هزینه اطعام و عزاداری در مراسم های حضرت زهرا(س)، ساخت مسجد و حسینیه، تأمین دارو و درمان، ازدواج جوانان، کمک به حوزه های علمیه، برگزاری یادواره شهدا، انجام کارهای عام المنفعه، ساخت خانه عالم و غیره وقف شده اند.

 

وی تشکیل کمیته یاوران وقف، تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف و اجرای طرح‌های فرهنگی در امامزاده‌های سطح استان و اعتماد مردم به این سازمان به منظور عمل به نیات خیر واقفان را از جمله عوامل تاثیر گذار در افزایش شمار وقف‌های جدید در استان برشمرد.

 

حجت الاسلام سهرابی با اشاره به این که سهمیه ثبت وقف جدید در استان خراسان شمالی در سال جاری توسط سازمان مرکزی اوقاف و امور خیریه، 100 وقف تعیین شده است، خاطرنشان کرد: در حالی که تنها دو ماه از سال گذشته، اکنون نیمی از این سهمیه محقق شده است.

 

وی اضافه کرد: پارسال در مجموع در این استان 102 وقف جدید به ارزش 20 میلیارد ریال در سامانه جامع موقوفات کشور ثبت شد در حالی که سهمیه تعیین شده برای این استان 90 مورد بود.

 

حجت الاسلام سهرابی همچنین با اشاره به این که در دو ماهه امسال بیشترین شمار وقف های ثبت شده در استان خراسان شمالی مربوط به شهرستان مانه و سملقان است، اظهار کرد: طی دو ماه نخست امسال 17 وقف جدید به ارزش 20 میلیارد ریال در این شهرستان به ثبت رسید.

 

وی با بیان این که این میزان وقف از برنامه تعیین شده برای این شهرستان بیشتر است، اضافه کرد: امسال برای مانه و سملقان ثبت 14 وقف جدید در نظر گرفته شده بود حال آن که این سهمیه در پی استقبال خیران و واقفان این شهرستان، در ایام نوروز تکمیل شد.

 

حجت الاسلام سهرابی با اشاره به این که در مدت مزبور شهرستان فاروج نیز در رده دوم بیشترین موقوفات جدید ثبت شده در استان خراسان شمالی قرار دارد، افزود: شهرستان های بجنورد، گرمه و جاجرم در رده های بعدی بیشترین موقوفات جدید ثبت شده در استان قرار گرفته اند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی با بیان این که در حال حاضر در شهرستان های هشت گانه این استان بیش از چهار هزار و 660 موقوفه با حدود 9 هزار و 200 رقبه وجود دارد، اظهار کرد: غالب موقوفات موجود در خراسان شمالی وقف روضه سیدالشهدا(ع) هستند.

 

وی با بیان این که در حال حاضر وقف در راستای اجرای مراسم های محرم در استان خراسان شمالی اشباع شده است، خاطرنشان کرد: به همین دلیل متولیان اوقاف در استان تلاش می کنند با مشاوره وقف، موقوفات جدید را به سمت نیازهای روز جامعه هدایت کنند.

 

حجت الاسلام سهرابی امور فرهنگی و مذهبی از جمله حوزه های علمیه، بخش آموزش، بهداشت و درمان، ازدواج جوانان و غیره را برخی از نیازهای روز استان دانست و از خیران و واقفان خواست تا وقف های جدید خود را با نیت کمک به این موضوعات ثبت کنند./9314/ت302/ب4

ارسال نظرات