۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹
کد خبر: ۲۶۲۵۹۸
شخصیت‌های بارز عربستانی:

سیاست‌های اشتباه آل سعود عامل تروریسم در منطقه است

خبرگزاری رسا ـ شخصیت‌های برجسته عربستانی اقدامات آل سعود در راستای تقویت اندیشه افراطی و برانگیختن تعصبات قبیله‌ای را عامل اصلی وقوع حوادث تروریستی در شرق عربستان معرفی کردند.
انفجار تروريستي در قطيف عربستان


به گزارش خبرگزاری رسا، در پی وقوع انفجاری در مسجد امام علی ع  در منطقه قدیح استان قطیف که به شهادت و زخمی شدن ده‌ها نفر از نماز گزاران منجر شد، بسیاری از شخصیت‌های برجسته عربستانی ضمن محکوم کردن این جنایت به بررسی عوامل آن پرداختند.
 

در همین راستا فواد ابراهیم، پژوهشگر و فعال سیاسی عملیات تروریستی در منطقه قدیح استان قطیف عربستان را محکوم و در پیامی اعلام کرد: تمام این اقدامات  تنها یک هدف در پی دارد و آن برانگیختن تعصبات طایفه‌ای و مذهبی است.
 

وی با انتقاد شدید از دستگاه حکومتی آل سعود اعلام کرد: شاهزادگان سعودی و مفتیان افراطی عربستانی به همراه رسانه‌های تابع حکومت دست به دست هم دادند و با نظارت مستقیم حکومت مرکزی آل سعود در پی اجرای برنامه‌هایی هستند که هدف مستقیم آن برافروختن آتش اختلافات مذهبی و طایفه‌ای و قومیتی است.


 
فواد ابراهیم اقدام حکومت مبنی بر نپذیرفتن مسوولیت انفجار تروریستی منطقه قدیح استان قطیف را شانه خالی کردن از تقصیری واضح دانست و افزود: در حالیکه موسسات بسیاری با نظارت و حمایت همه جانبه آل سعود به نشر افکار افراطی وهابیت می‌پردازند چرا نباید توقع چنین اقدامات تروریستی را داشت و چرا آل سعود نمی‌خواهد از این خواب غفلت برخیزد.


 
از سوی دیگر روزنامه نگار معروف عربستانی جمال خاشقجی در پیامی ضمن اینکه حادثه قدیح را یک حادثه تروریستی و برخاسته از تعصبات کورکورانه مذهبی دانست، اعلام کرد که دیگر وقت آن رسیده که تعصبات طایفه‌ای کنار گذاشته و از ایجاد یک فتنه عظیم در عربستان جلوگیری شود.


 
همچنین صادق الجبران وکیل عربستانی و فعال عرصه سیاست در پیامی از تمام مردم شرق عربستان خواست تا نگذارند اینگونه حوادث اتحاد بین شیعه و سنی بر هم زده و زمینه را برای ایجاد فتنه و خونریزی‌های دیگر فراهم کند.


 
وی با اشاره به ضعف قانون عربستان در برخورد با اعمال برخاسته از تعصب، اظهار داشت: باید قانونی جامعی وضع شود که ضمن جرم معرفی کردن اقدامات تفرقه انگیز، مانع بروز چنین حوادثی شود. آنچه روشن است اینکه انفجار در یک مسجد واقع در دل شیعیان تنها برای ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی است و مردم استان قطیف باید نسبت به این موضوع هوشیار باشند.

 

شیخ حسن فرحان المالکی، اندیشمند اسلامی، از دیگر شخصیت‌های بارز عربستانی است که ضمن محکوم کردن اقدام تروریستی در منطقه قدیح، اینگونه حوادث را نتیجه مسامحه مقامات سعودی با عوامل آن دانست.


 
وی در صفحه اجتماعی توییتر خود نوشت: محکومیت اقداماتی که مستقیما به برافروختن تعصبات طایفه‌ای می‌انجامد از سوی مقامات سعودی سه روز به طول می‌انجامد و بعد از آن عوامل پشت پرده و ریشه اینگونه حوادث به فراموشی سپرده می‌شود./1321/ب901/ک

 

ارسال نظرات