۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۲۶۳۱۹۱

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز درباره حوادث جلسه برگزیدگان با رییس جمهور بیانیه‌ای صادر کرد

خبرگزاری رسا ـ بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز درباره برخی رفتارهای نا مناسب و سهم خواهانه بعضی اشخاص و جریان های سیاسی کشور از دولت بیانیه ای صادر کرد.
بسيج دانشجويي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز درباره برخی رفتارهای نا مناسب و سهم خواهانه بعضی اشخاص و جریان های سیاسی کشور از دولت بیانیه ای صادر کرد که بدین شرح است:


بسم الله الرحمن الرحیم


وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ لاَ تُفْسِدُواْ فِی الأَرْضِ قَالُواْ إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ . أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَکِن لاَّ یَشْعُرُونَ. 
بقره ... 12و11
 

در عصر حاضر، با توجه به گسترش دامنه علوم و پیچیده شدن مناسبات حاکم بر جوامع انسانی، نیاز جدی به تربیت نیروی متخصص در حوزه های مختلف علوم و امور مربوط به آن ها در جامعه، ایجاد شده است؛ به گونه ای که در ممالک توسعه یافته امروزی، "تخصص گرایی" به یکی از اصول خدشه ناپذیر علمی و اجتماعی مبدل گردیده است. به طور مثال امروزه در جوامع پیشرفته جهان، در عرصه علوم پزشکی، یک متخصص مغز و اعصاب ، هیچگاه به خود اجازه نمی دهد در حوزه تخصصی یک متخصص جراحی قلب و عروق دخالت کرده و اظهار نظر نماید و بالعکس.


 این در حالیست که در جامعه ما، به عنوان کشوری که داعیه رسیدن به معیارهای توسعه یافتگی را تا ده سال آینده دارد، بعضاً شاهد عدم رعایت این اصول، به ویژه از جانب حامیان سرسخت همین قواعد و مبانی جامعه مدنی غربی هستیم. برای مثال، امروز در کمال شگفتی شاهد برخی سخن پراکنی ها توسط بعضی از اعضای جامعه پزشکی و دانشگاهی کشور، در حوزه های کاملاً بی ارتباط با حوزه تخصصی ایشان، از جمله مسائل مرتبط با امنیت ملی کشور هستیم که البته میتوان دلیل اینگونه گزافه گویی ها و سهم خواهی ها از دولت را ، برخورداری این افراد از جایگاه علمی و مالی قابل توجه، دانست.


سؤال مهمی که در اینجا پیش می آید این است که چطور کسانی که خود همواره ادعای پیروی از الگوی های توسعه و پیشرفت غربی را داشته اند، به یکی از اصول اساسی حاکم بر این جوامع، یعنی "تخصص گرایی و عدم اظهار نظر در حوزه های غیر تخصصی خود"، عمل نمی کنند؟!!!


ما به عنوان اعضای جامعه دانشجویی و علوم پزشکی کشور، همواره یکی از حامیان جدی آزادی بیان و تضارب آراءبوده ایم ولی در عین حال به شدت نیز قائل به رعایت فضای منطقی و علمی و چهارچوب های تخصصی در گفتار و بیان نظرات هستیم چرا که عامل بسیاری از مشکلات و تنش های موجود در جامعه را حاصل اینگونه سخن پراکنی ها و صحبت های نابخردانه و بی پایه و اساس می دانیم.


بار دیگر موجبات شگفتیست که کسانی که خود به قوانین جاری در وزارت بهداشت، درمان، و آموزش پزشکی دولت محترم تدبیر و امید در خصوص عدم فعالیت اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی در مراکز خصوصی و همچنین عدم دریافت مبالغ غیر قانونی از بیماران، عمل نمی کنند، چطور حرف از ویرانی ها و خرابی های کشور در دوره های گذشته می زنند؟!!! به نظر میرسد این چنین رفتارها و اظهار نظرهای التهاب آفرین و غیر منطقی در فضاهای علمی و دانشگاهی از سوی برخی اساتید، مصداق بارزی از آیه 11 سوره بقره می باشد که موجب بدنام شدن جامعه پزشکی و سبب فراهم آمدن بهانه هایی برای ساخت برنامه های طنز در رسانه ها می گردد.


مجدداً باعث تعجب است که کسانی که خود در مسند ریاست برخی از مراکز بهداشتی درمانی کشور هستند، چطور به خود اجازه می دهند در حوزه های  کلان امنیت ملی که هیچ دانش و بینشی در آن ندارند، اظهار نظر کنند در حالی که همین مراکز ذی ربط، از مشکلاتی همچون کیفیت پایین خدمات ارائه شده به بیماران، عدم رضایت بیماران از خدمات درمانی، وضعیت شلوغ اورژانس بیمارستان و به تبع آن افزایش احتمال بروز خطاهای پزشکی ؛ رنج می برند؟!!!


در آخر، توصیه ما، به عنوان اعضای کوچکی از جامعه علمی، دانشگاهی و پزشکی کشور، به این عزیزان، این است که به جای بیان نظرات شخصی و بی پایه خود و ایجاد تنش بین دولت و ملت با سهم خواهی های بی جا برای جناح سیاسی خاص و بازی در زمین دشمنان همیشگی این آب و خاک؛ در جهت اصلاح حوزه های تحت ریاست خود تلاش کرده و همواره پایبند به قوانین مصوبه دولت و طرح تحول نظام سلامت، باشند ؛ چرا که راسخانه معتقدیم که اصلاح جامعه و رفع مشکلات مردم، تنها از طریق اصلاح خود و مجموعه تحت امر خود محقق می شود و سخن سرایی در حوزه های غیر تخصصی و حساس ، جز ایجاد تنش در جامعه و بدنام کردن بانیان بهداشت و درمان کشور در نظر ملت، هیچ اثر دیگری نداشته و نخواهد داشت.
والسلام علیکم و علی من التبع الهدی/853/د101/ح

ارسال نظرات