۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۶
کد خبر: ۲۶۳۴۲۵
لس‌آنجلس تایمز گزارش داد ؛

در سال ۲۰۱۴ مشخص شد «زندگی سیاهپوستان» در آمریکا اهمیتی ندارد

خبرگزاری رسا ـ سال گذشته جامعه آمریکا شاهد طغیان سیاهپوستان و اعتراض آنها به نژادپرستی و رفتار تبعیض‌آمیز نیروهای پلیس در بسیاری از شهرهای این کشور بود.
آمريکا

 

 

به گزارش خبرگزاری رسا، 2014 سال تشکیل هیات‌های منصفه، شکستن پنجره‌ها، گاز اشک‌آور و درخواست مردم برای ایجاد اصلاحات در ساختار مقامات پلیس لس‌آنجلس، نیویورک، اوکلند، فرگوسن و دیگر شهرهای آمریکا بود. یکی از شعارهایی که در سال گذشته در اکثر نقاط آمریکا شنیده می‌شد این جمله بود: "زندگی سیاهپوستان اهمیت دارد."

 

2014 سالی بود که یکی از اهالی نیویورک با نام اریک گارنر به اتهام فروش سیگار قاچاق از سوی پلیس بازداشت و پس از مجادله با پلیس جان خود را از دست داد.  افسر پلیسی که به خفه کردن وی متهم شده بود  در دادگاه تبرئه شد. پلیس اوهایو نیز پس از تیراندازی به سوی فردی با نام جان کرافورد در فروشگاه وال‌مارت  تنها به دلیل برداشتن یک اسلحه بادی تبرئه شد. در کلیولند نیز یک افسر پلیس به سوی یک نوجوان 12 ساله سیاهپوست که درحال حمل یک اسلحه اسباب‌بازی بود شلیک و وی را به قتل رساند.

 

در همین سال بود که دو افسر پلیس بروکلین درحال گشت و تنها به خاطر یونیفورم‌هایی که بر تن داشتند، به قتل رسیدند. در مراسم تدفین این دو نفر نیز صدها نیروی پلیس به شهردار بزرگترین شهر آمریکا که گفته بود به پسر دو رگه خود توصیه کرده به خاطر امنیت خود مراقب نیروهای پلیس باشد، پشت کردند.

 

در سال 2014 شهرهای آمریکا یکی پس از دیگری شاهد طغیان احساسات ضد نژادپرستی بود، موضوعی که سال‌هاست جامعه آمریکا به ویژه در اجتماعات سیاهپوست شاهد آن است و دولتمردان این کشور سعی داشته با شیوه‌های مختلف بر روی آن سرپوش بگذارند.

 

یوجین او نیل، یک افسر سابق پلیس نیویورک در مراسمی در دانشکده عدالت کیفری نقش پلیس را در قالب یک فلسفه سیاسی اینگونه خواند: آنها از زور علیه مردم استفاده می‌کنند. آنها نمایندگان اجبار و تحمیل هستند.  آنها جانشینانی هستند که از طرف ما اعزام می‌شوند.

 

طی یک نظرسنجی سطح اعتماد به پلیس نیز تا اندازه‌ زیادی با توجه به تغییر رنگ رای‌دهندگان متغیر بوده زیرا  نوع رفتار نیروهای پلیس پس از مواجهه با یک سیاهوپست به مراتب متفاوت از وقتی است که با یک سفید پوست روبرو می‌شود.

 

شاید به دلیل همین ذهنیت منفی بود که دارن ویلسون، افسر پلیس آمریکایی پس از مواجهه با مایکل براون 18 ساله درحالی که غیرمسلح بود وی را به قتل رساند. به اعتقاد بسیاری دلیل این بی‌اعتمادی فراتر از اینها بود زیرا سالانه صدها مورد تیراندازی پلیس به سمت افراد غیر مسلح گزارش می‌شود.

 

بنابراین چه عاملی باعث شکل‌گیری اعتراضات گسترده در شهر فرگوسن شد. برخی کارشناسان معتقدند حضور گسترده سفیدپوستان در بدنه مدیریت این شهر باعث شد که مردم خود را از دولت جدا دانسته و برای غارت شهر و آسیب به اموال عمومی عذاب وجدان نداشته باشند./982/د102/ک 

ارسال نظرات