۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۲۶۳۵۹۳
آیت الله صفایی بوشهری:

پژوهش سبب پویایی و زنده ماندن حوزه علمیه می‌شود

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با بیان این‌که بزرگ‌ترین مسأله در حوزه های علمیه پژوهش است، گفت: نبود فعالیت های پژوهشی در حوزه های علمیه موجب توقف آنها در این عرصه می‌شود.
آيت الله صفايي بوشهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بوشهر، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر پیش از ظهر امروز(چهارشنبه) در نشستی با معاونان پژوهش مدارس علمیه استان بوشهر با تبریک اعیاد شعبانیه به اهمیت پژوهش اشاره کرد و گفت: تالیف و پژوهش یعنی بررسی نظامند و هدفمند یک موضوع در مساله برای کشف علم و تولید آن.


وی با بیان اینکه ماهیت پژوهش و تحقیق با یکدیگر متفاوت است، اظهار داشت: سرانجام پژوهش منجر به تولید می شود و به همین جهت پژوهش یک کار مولد است و در جوهره خود خود تولید دارد و مثل تحقیق نیست.


نماینده ولی فقیه در استان افزود: وقتی به ماهیت پژوهش که همان تولید است نگاه می کنیم همخوانی آن را با ماهیت طلبه بیشتر متوجه می شویم و اگر طلبه ای نتواند در امر پژوهش موفق باشد محتوایی را نمی تواند تولید کند.


آیت الله صفایی بوشهری با بیان اینکه پژوهش رشد علمی ایجاد می کند و منجر به تولید علم می شود گفت: این علم سبب بالندگی و حیات در فضای های علمی است چراکه اگر پژوهش نباشد توفق ایجاد می شود.


امام جمعه بوشهر نبود فعالیت های پژوهشی در حوزه های علمیه را موجب توقف آنها در این عرصه دانست، و بیان داشت: به آن صورت در حوزه های علمیه در عرصه پژوهش و ساختارهای محتوایی، شکلی و کاربردی به خوبی کار نشده است به همین دلیل باید از همان ابتدای طلبگی، طلاب را وارد مباحث اولیه پژوهش کرد تا گام به گام در علومی که می خوانند رشد حاصل شود.


وی ادامه داد: در کل تاریخ حوزه های علمیه پژوهش یک فضای استاندارد و رسمی عمر چندانی نداشته است اما با یاری خداوند متعال حوزه علمیه بوشهر با این رویکرد جدید باید یک کار نوین و عمیق در این عرصه شود.


آیت الله صفایی بوشهری گفت: باید در حوزه های علمیه آسیب شناسی، فرصت های پژوهشی و شیوه قلم پژوهشی بیان شود همچنین کارگاه هایی ایجاد شود تا سبب رشد این عرصه در حوزه شود.


نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: معاونان پژوهش در کلاس های پژوهشی پیشرفته شرکت کنند تا بتوانند با استفاده از علم و تجربه ای که کسب می کنند، بتوانند به طلاب در این راه کمک کنند و به آنها آموزش دهند.


وی افزود: آینده حوزه علمیه بوشهر آینده ای روشن است و باید طلاب را به لحاظ علمی قوی بار آورد؛ داشتن اخلاق پژوهش، تواضع و فروتنی در مقابل متقلمین و نظارت بر پژوهش نیز بسیار مهم است.


آیت الله صفایی بوشهری بر حمایت از طرح های پژوهشی تاکید کرد و افزود: بزرگترین مساله در حوزه های علمیه پژوهش است که این امر سبب مولد، جوشان و زنده بودن حوزه های می شود./833/پ202/ب4

ارسال نظرات