۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷
کد خبر: ۲۶۳۷۸۱
در مقطع سطح سه؛

نخستین دوره آموزشی رشته مذاهب اسلامی در مشهد برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ مسؤول مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد با اشاره به اهمیت پاسخگویی حوزه های علمیه به شبهات روز، گفت: این مرکز با سابقه ده سال اجرا در حوزه علمیه قم، نخستین دوره آموزشی خود را در رشته مذاهب اسلامی در مشهد مقدس برگزار می کند.
آزمون

حجت الاسلام محسن افضل آبادی، مسؤول مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد از برگزاری اولین آزمون ورودی این مرکز در رشته مذاهب اسلامی سطح سه(کارشناسی ارشد) در شهر مشهد خبر داد.

 

وی گفت: امروزه وهابیت برای مقابله با فرهنگ نورانی شیعه و حتی اهل سنت با تمام توان به میدان آمده و از هیچ کوششی در راستای بدبین کردن جوانان به تشیع و ترویج فرهنگ باطل وهابیت دریغ نمی‌کنند.


حجت الاسلام افضل آبادی تصریح کرد: مخالفان مکتب اهل بیت(ع) با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و گسترش فرهنگ تشیع موقعیت خود را در خطر دیدند و با تألیف کتاب های ضد شیعی مملو از تهمت و کذب برای مخدوش کردن چهره نورانی مذهب شیعه در سطح جهانی تلاش می کنند.

 

مسؤول مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد ادامه داد: بنابراین مسؤولیت شرعی و دینی پاسخگویی به این شبهات، وظیفه حوزه های علمیه است، اما یکی از مشکلات اصلی موجود در حوزه های علمیه، کمبود متخصصان کارآمد و اهل قلم در حوزه های گوناگون علمی است. تمامی این مسائل ما را بر آن می‌دارد که به این مقوله‌ مهم و حیاتی به گونه‌ای فوق تخصصی و به روش کاربردی «آموزش ضمن تحقیق» بپردازیم.

 

اهداف و ویژگی های دوره آموزشی رشته مذاهب اسلامی

وی در ادامه، شناخت استدلالی عقاید شیعه و دفاع از آن و پاسخ‌گویی به پرسش‌ها و شبهات، توسعه و تعمیق شناخت نسبت به مسائل ولایت و امامت بر مبنای ادله عقلی و نقلی، تبلیغ و ترویج معارف و فرهنگ اهل بیت(ع) باتوجه به زمینه‌های فکری سایر مذاهب، پرورش نیروهای توانمند، جهت تصدّی مدیریت‌های فرهنگی و دینی در مناطق چند مذهبی،تقویت توان مناظره و ارتباط باعلما و اندیشمندان سایرمذاهب اسلامی، افزایش توان تحقیق، در حدّ تحلیل و بررسی تطبیقی، شناخت منابع کلامی، فقهی، حدیثی، تفسیری و تاریخی مذاهب اسلامی وایجاد توان فهم آن ها، ایجاد توان تدریس در سطوح پایین‌تر، شناخت و نقد دیدگاه‌های انحرافی، تقویت توان پاسخ‌گویی به پرسش‌ها و شبهات روز در حوزه امامت، شناخت استدلالی و عمیق مسائل فقهی و اصولی و آشنایی با روش‌های استنباط فقهی، آشنایی با فرق و مذاهب کلامی جهان اسلام را از اهداف برگزاری رشته مذاهب اسلامی عنوان کرد.

 

حجت الاسلام افضل آبادی خاطرنشان کرد: مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی با سابقه ده سال اجرا در حوزه علمیه قم، اولین دوره آموزشی خود را در مشهد مقدس برگزار می کند.

 

مسؤول مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد افزود: ثبت نام در رشته مذاهب اسلامی این مرکز، از پنجم تیر ماه93 شروع و با استقبال گسترده طلاب مواجه شد. از میان ثبت نام کنندگان 80 نفر دارای شرایط لازم در این آزمون شرکت کرده و از این تعداد 50 نفر به مصاحبه حضوری دعوت می شوند که بعد از تأیید مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان 25 نفر به عنوان پذیرفته شدگان نهایی انتخاب خواهند شد.

 

 وی، زمان آغاز کلاس های دوره را مهرماه سال جاری عنوان کرد و یاد آور شد: نظام آموزشی این رشته، حضوری، ناپیوسته و نیم‌‌سالی واحدی و طول دوره، حداقل شش نیم‌سال و حداکثر هشت نیم‌سال، بدون احتساب پایان‌نامه است.

 

گفتنی است مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد تحت اشراف دفتر مرجع فقید حضرت آیت الله العظمی فاظل لنکرانی(ره) قرار دارد./859/ت302/ب5

 

ارسال نظرات