حضرت علی اکبر الگوی کامل حقمحوری، ادب و فروتنی برای جوانان است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام محمدجواد حاج علیاکبری، رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد در جشن میلاد حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان که شامگاه شنبه 9 خردادماه که در مسجد جامع ابوذر برگزار شد، با تبریک این مناسبت خجسته به جوانان ایران اسلامی اظهار داشت: یازدهم ماه شعبان که مصادف با میلاد حضرت علی اکبر(ع) است، به عنوان روز جوان شناخته شده است که شرف و افتخار بزرگ دیگری برای جوانان این مرز و بوم است.
وی با اشاره به شخصیت حضرت علی اکبر(ع) گفت: توجه به شخصیت ممتاز و برگزیده و الگوی درخشان حضرت علی اکبر(ع) ما را با این سؤال مواجه می کند که آن چه دستگاه و نظام تربیتی است که فردی مانند علیاکبر(ع) در آن پرورش یافته و به بشریت هدیه میشود؟
حجتالاسلام حاج علیاکبری مطالعه دقیق شخصیت حضرت علی اکبر(ع) را بسیار مهم و ارزشمند خواند و تصریح کرد: این مطالعه از ابعاد گوناگون و بر اساس گزارشهای موجود و نیز دریافتهای فکری، اخلاقی و عملی و همچنین در ارتباط با پروردگار متعال و سایر انسانها نشان میدهد که ما با یک نمونه والامقام، الهی و خیرهکننده در دنیای انسانی مواجه هستیم.
رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور ادامه داد: انسان حقیقتاً با مطالعه شخصیت حضرت علی اکبر(ع) مات و مبهوت میماند و عقل خردمندان از عظمت، شکوه، کرامت، آگاهی، صلابت، لطافت، مهربانی و رأفت، شجاعت و دلاوری، کرامت و احسان و مهربانی، اوج دانش و بینش و بصیرت و این بهرهمندی از گلستان فضایل اخلاقی این جوان رشید به اعجاب و شگفتی وادار میشود.
وی با بیان اینکه امام حسین (ع) تمام خصلتهای حضرت علی اکبر را شبیه به پیغمبر میدانست، گفت: بنا به فرمایش پدر بزرگوارش، ایشان از نظر خلق، آفرینش، صورت و اندام و تمام ارزشهای والای انسانی و از نظر منطق و شیوایی سخن شبیهترین فرد به پیغمبر بودند.
رییس امور مساجد تهران به نقش حضرت علیاکبر (ع) در واقعه عاشورا اشاره کرد و افزود: بنا به شرایط خاصی که ایشان نسبت به دیگر جوانان بنیهاشم داشت، همواره در کنار پدر حاضر و ناظر بر جریانات عاشورا بود و از نظر داوطلبی برای شهادت ایشان نفر اول بود.
وی با اشاره به بعضی نقلها گفت: حضرت علیاکبر (ع)، موذن جبهه عاشورا بود و با نوای ایشان نماز برپا میشد.
حجتالاسلام حاج علیاکبری با اشاره به آیه «کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه» اظهار داشت: با توجه به اینکه در قرآن، پیامبر(ص) و خاندان نبوی به عنوان الگو و اسوه کامل معرفی شدهاند، باید مشخص شود در برنامه های تربیتی خانوادهها، مدارس، دانشگاهها و جامعه چه اصول و ضوابطی باید رعایت شود تا گوشههایی از این مکارم و عظمت و شکوه شخصیتی در نسل ما و جوانان ما به وجود بیاید و تداوم داشته باشد؛ این مسأله اصلی است و ما باید در جستوجوی فهم و درک مکتب تربیتی اباعبدالله(ع) باشیم و باید بدانیم که وظیفه ما چیست و چه باید بکنیم.
وی در ادامه به ظهور انقلاب اسلامی ایران در عصر حاضر اشاره کرد و ابراز داشت: خوشبختانه در مقطعی از تاریخ قرار داریم که به لطف الهی اتفاق و رخداد بسیار عظیمی به خصوص از نظر تربیتی یعنی انقلاب اسلامی برای ما به وجود آمده است که مهمترین ویژگی آن تربیت انسانهایی بزرگ و الگوست که همه مربیان را به اعجاب وادار می کند؛ به تعبیر زیبای رهبر حکیم انقلاب که درباره امام راحل (ره) فرمودند: فتح الفتوح امام، تربیت جوانانی شایسته، رشید، برگزیده و انسانهایی الهی است، یعنی بزرگترین دستاوردی که در کارنامه حضرت امام(ره) میتوان یافت، پرورش همین جوانان مسلمان و ارزشمند است.
رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد افزود: وقتی امام حسین(ع) میخواهد علی اکبرش را معرفی کند، چنین او را خطاب میکند، «اشبه الناس خلقاً و خلقاً و منطقاً برسول الله»، یعنی اخلاق، مکارم اخلاق، محاسن اخلاق و فضایل اخلاقی حضرت علیاکبر(ع) شباهت تام و منطقی به اخلاق پیامبر(ص) دارد و از نظر فکر و اندیشه و بیان نیز دارای خصلت نبوی است.
وی در پایان افزود: حضرت علیاکبر(ع) الگویی کامل برای جوانان است و این آموزگار جوان، رمز جاودانگی را به جوانان آموخت که حق محوری، ادب و فروتنی از جمله این الگوها است که می توان از او آموخت. ادبش در برابر پدر، تنها به دلیل روابط عاطفی نبود، بلکه پدر را امام و مقتدای خویش میدانست./817/پ202/ح