۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۸
کد خبر: ۲۶۴۵۴۷
رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران مطرح کرد؛

دسته بندی فلسفه در حکمت متعالیه

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین خسرو پناه گفت: فلسفه هستی، فلسفه نفس، فلسفه معرفت و فلسفه واجب تعالی؛ چهار دسته فلسفه مضاف به امور را در حکمت متعالیه می‌بینیم اما چیزی به عنوان فلسفه ارتباطات در حکمت متعالیه پیدا نمی شود نه فقط در این حکمت در حکمت مشاء، ‌اشراق و حتی نوصدرایی هم چنین چیزی دیده نمی شود.
دسته بندی فلسفه در حکمت متعالیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران عصر امروز یکشنبه 10 خرداد در نشست فلسفه و علوم انسانی که در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد گفت: فلسفه هستی، فلسفه نفس، فلسفه معرفت و فلسفه واجب تعالی؛ یعنی چهار دسته فلسفه مضاف به امور را در حکمت متعالیه می‌بینیم اما چیزی به عنوان فلسفه ارتباطات در حکمت متعالیه پیدا نمی شود نه فقط در این حکمت در حکمت مشاء، ‌اشراق و حتی نوصدرایی هم چنین چیزی دیده نمی‌شود.

 

رییس انجمن حکمت و فلسفه به ساختار شناسی علوم انسانی مدرن و نقش حکمت اسلامی در این ساختار پرداخت.


وی تأکید کرد: به نظرم می رسد که کلی نمی توانیم حتی درباره شناخت علوم انسانی مدرن صحبت کنیم یعنی وقتی مثلا می گوییم علم انسانی مدرن و مقصود از این علوم انسانی، علوم فلسفی باشد، اصلا مبانی و جایگاه عقل و روش شناسی در اینجا یک معنا دارد وقتی منظور علوم اجتماعی است، یک معنای دیگری دارد و نباید این دو را با هم خلط بکنیم.

 

وی در ادامه افزود: بنده برای اینکه خودم گرفتار این خلط نشوم، از علوم انسانی، علوم اجتماعی را اراده و بحثم را در این حوزه متمرکز می کنم که حکمت اسلامی چه نقشی می تواند در علوم اجتماعی با تأکید بر کمال انسان داشته باشد.


حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه با اشاره به فلسفه ارتباطات از دیدگاه ملاصدرا افزود: در این زمینه دو نکته وجود دارد اول اینکه فلسفه علم ارتباطات مثل سایر فلسفه‌های مضاف دانش درجه دوم است و رابطه علوم ارتباطات با سایر علوم را توصیف می‌کند، مثل فلسفه فیزیک، روانشناسی و ... که مضاف به علوم دیگر هستند، اما فلسفه ارتباطات یا رسانه، فلسفه مضاف به امور هستند به این معنا که به هستی شناسی مضاف‌الیه می‌پردازند. به عبارتی فلسفه ارتباطات هستی‌شناسی رسانه یا ارتباطات است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: روش اجتهادی خود اعم از اجتهاد مصطلح است که شامل استنباط احکام فرعی از اصول و قواعد اسلامی، عرضه پرسش‌های برگرفته از واقعیت‌ها و مکاتب اجتماعی بر متون اسلامی و سوم عرضه پرسش‌های برگرفته از انسان مطلوب اسلامی به انسان تحقق یافته جهت استنطاق و تبیین و تفسیر انسان تحقق یافته است./817/پ202/ب4

ارسال نظرات