۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۲۶۴۷۰۷
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان مرکزی:

اجرای دقیق نیات واقفان راهکار هدایت مردم به سوی وقف است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان مرکزی گفت: وقف علاوه برآثار و برکات فردی آثار و برکات اجتماعی بسیاری دارد و نقش مهمی نیز در پیشبرد و رشد یک جامعه ایفا می‌کند.
وقف

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امورخیریه ، حجت‌الاسلام داوود زارع مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان مرکزی با اشاره به جایگاه سنت حسنه وقف در جامعه اسلامی و دینی گفت: وقف درلغـت به معنای حبس شدن و حبس کردن، متوقف شدن و متوقف کـردن وسازمان اوقاف نیز حافظ و نگهدارنده واقف و موقوفه است.

 

وی خاطرنشان کرد: در قرآن شریف به صورت مستقیم به وقف اشاره نشده است اما وقف کردن درآیات قرآن مانند انفاق، احسان و عمل صالح و... ذکرشده است که می‌تواند مشوق و بیان کننده جایگاه وقف در قرآن باشد.

 

وی ادامه داد: خاصیت دیگر سنت وقف ماندگاری آن برای نسل‌های آینده است و درواقع به فرموده رهبر معظم انقلاب و حضرت امام(ره) وقف میراث ماندگاری است که به نسل‌های آینده هم منتقل و برکات آن برای همگان باقی خواهد ماند.

 

حجت‌الاسلام زارع با بیان اینکه سنت حسنه وقف زمینه پیشرفت علوم و فناوری جدید را فراهم خواهد کرد بر ضرورت هدایت نیات واقفان به سمت نیازهای روز نیز تأکید کرد و افزود: احداث ابنیه و مراکز علمی نقش بسیاری در پیشبرد اهداف یک جامعه دینی و اسلامی ایفا می‌کند.

 

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان مرکزی، ادامه داد: امروزه کتب علمی بسیاری راجع به سنت وقف وجود دارد؛ ولیکن اکثراً یا ازدسترس عموم مردم خارج هستند و یا اینکه فرصت مطالعه ندارند؛ بنابراین تبیین احکام و مسائل وقف درقالب بروشورهای کوچک تبلیغی و یا بیان آن درمنابر، رسانه‌ها و فضاهای مجازی که اغلب دراختیارعموم مردم قرار دارند می‌تواند درآگاهی بخشی به مردم موثرباشد.

 

وی با بیان اینکه مردم اگر با وقف و کارکردهای آن آشنا شوند قطعاً به این سمت و سو هدایت خواهند شد افزود: تقدیر از واقفان و ارج نهادن به آنها در زمان‌های مختلف نیز می‌تواند مردم را به سمت و سوی وقف تشویق کند.

 

حجت‌الاسلام زارع گفت: یکی دیگر از راه‌هایی که مردم را به سمت و سوی وقف هدایت می‌کند عملی شدن دقیق نیات واقفان است ضمن اینکه به این نکته نیز باید توجه شود که اوقاف به تنهایی مسئول گسترش فرهنگ وقف در جامعه نیست و همه ادارات و ارگان‌های فرهنگی و اقشار جامعه در حد خود موظف به ترویج و گسترش فرهنگ وقف هستند./1325/د101/ف

ارسال نظرات