۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵
کد خبر: ۲۶۴۸۶۶
حجت الاسلام سید علی خمینی:

راه‌حل بحران‌های منطقه تنها مذاکرات برد ـ برد است/ کمک ایران به حزب‌الله برای مقابله با ظالم است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام سید علی خمینی گفت: راه‌حل بحران‌های منطقه تنها مذاکرات برد ـ برد منطقه‌ای است و هیچ‌گاه اسلحه نمی‌تواند مشکلات منطقه ما را حل کند متاسفانه وقتی به اطراف این مساله توجه می‌شود بسیاری به موفقیت نظامی توجه دارند.
سيد علي خميني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید علی خمینی پیش از ظهر امروز در نهمین همایش امام خمینی و سیاست خارجی، تحت عنوان امام راحل و نفی خشونت و افراطی‌گری، که در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی برگزار شد، با اشاره به خشونت و افراطی‌گری در منطقه، گفت: همه تحلیل‌گران سیاسی واقف هستند که دوران پیش از انقلاب ایران جهان دو قطبی بود.

وی افزود: پیش از انقلاب ایران هیچ نهضتی شکل نمی‌گرفت یا علمی برداشته نمی‌شد مگر آنکه رنگ غرب یا کمونیزیم به خود می‌گرفت حتی نهضت‌هایی مانند نهضت فلسطین نیز پیش از آن که رنگ اسلامی داشته باشد رنگ پان‌عربیسم داشت.

وی در ادامه گفت: در چنین فضایی انقلاب اسلامی ایران در شعار و عمل منادی نه شرقی و غربی و مستقل بود پس از انقلاب ایران نهضت‌های زیادی در دنیای اسلام شکل گرفتند که می‌خواستند به این شکل تغییر و حرکت ایجاد کند.

خصوصیت انقلاب ایران نفی خشونت و صلح‌طلبی است

حجت‌الاسلام خمینی، با اشاره به  خصوصیت مهم دیگر انقلاب ایران، عنوان کرد: خصوصیت اساسی دیگر انقلاب ایران نفی خشونت و صلح‌طلبی در تمام طول انقلاب و پیش از آن بود، امام راحل در تمام طول نهضت در شرایطی که گروه‌های چریکی مسلحانه عملیات می‌کردند حتی یک نمونه اجازه ندادند که برای انقلاب از اسلحه استفاده شود.

 وی افزود: انقلاب امام انقلابی نرم بود که روی آگاهی مردم تاکید داشت به جای اینکه شقیقه افراد را با اسلحه هدف قرار دهد با منطق افکار را متحول می‌کردند.

وی در ادامه بیان داشت: امروز اسلام درگیر خشونت‌طلبی است و در منطقه ما هر روز اخبار ناگواری از جنایات به گوش می‌رسد جمهوری اسلامی همیشه معتقد بوده که راه حل همیشه اسلحه نیست.

کمک ایران به حزب‌الله برای مقابله با ظالم است

حجت‌الاسلام سید علی خمینی افزود: اگر ایران در برخی موارد به لبنان و فلسطین کمک کرده برای تجهیز آنها با مقابله با ظلم بوده است، بنابراین پشتوانه مقاومت مذاکرات بوده است اگر جایی جمهوری اسلامی کمک کرده به این دلیل بوده که مظلوم بتواند روی پای خود ایستاده و مذاکره کند.

وی با اشاره به مشکلات امروز سوریه و عراق، عنوان کرد: امروز ما در منطقه با مشکلات و خشونت‌های روزافزون در عراق و سوریه روبرو هستیم باید همه اندیشمندان سیاسی و گروه‌های فعال فکر و تامل کنند و بدانند که راه‌حل مشکلات و بحران‌های دنیا از راه اسلحه نمی‌گذرد.

تغییر حکومت به وسیله اسلحه بدعت غرب در منطقه است

وی در ادامه گفت: تغییر حکومت به وسیله اسلحه بدعتی بود که غرب در منطقه ما قرار داد و کسانی به دنبال این بدعت می‌خواستند در لیبی و سوریه حکومت‌ها را با اسلحه تغییر دهند وقتی به بهانه‌های واهی گروه‌هایی را تجهیز کرده یا لیبی را آشکارا بمباران کردند که آخر و عاقبت چیزی می‌شود که امروز مشاهده می‌کنیم.

حجت‌الاسلام خمینی افزود: در سوریه نیز  برخی فکر می‌کردند بحران سوریه در عرض یک یا نهایت سه ماه تمام می‌شود اما اگر بخواهد به این شکل پیش روند سال‌های سال نیز همین مشکلات وجود خواهد داشت.

راه‌حل بحران‌های منطقه تنها مذاکرات بردبرد منطقه‌ای است

وی با اشاره به راه‌حل بحران‌های منطقه عنوان کرد: راه‌حل بحران‌های منطقه تنها مذاکرات بردبرد منطقه‌ای است و هیچ‌گاه اسلحه نمی‌تواند مشکلات منطقه ما را حل کند متاسفانه وقتی به اطراف این مساله توجه می‌شود بسیاری به موفقیت نظامی توجه دارند.

وی در ادامه ابراز کرد: تمام کشورهای همسایه باید به این امر توجه کنند که راه‌حلی جز گفتگوی کشورهای پرنفوذ منطقه وجود ندارد امروز دشمنان کل اسلام خوشحال هستند که اسرائیلی‌ها بر بلندی‌های جولان نشسته و نظاره می‌کنند که گروه‌های مسلمان به جای یده واحده بودن بر علیه هم دست به اسلحه برده‌اند و مسلمان به مسلمان کشی روی آورده است.

حجت‌الاسلام خمینی افزود: متاسفانه بسیاری گمان می‌کنند باید با مبارزه تعیین تکلیف شود با وجود بحران‌‌هایی تکفیری در منطقه واضح است که همه کشورهای منطقه تا زمانی که به مذاکره بردبرد منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای روی نیاورد هیچ گاه روی صلح و آرامش را در منطقه نخواهیم دید.

وی با اشاره به مساله بحرین عنوان کرد: ایران پشتوانه محکم شیعیان بحرین و نسبت به حکومت بحرین منتقداست اما هیچ وقت به خود اجازه نداده که مسائل بحرین را با اسلحه حل کند در صورتی که ارسال اسلحه به بحرین برای ایران کار دشواری نیست.

نظر امام راحل در تمام طول انقلاب خود بر تعامل با دنیا بود

وی با اشاره به انتقاد ایران به نظم جهانی گفت: نظر امام راحل در تمام طول انقلاب خود بر تعامل با دنیا بود، حتی در مساله اسرائیل سیاست جمهوری اسلامی مبتی بر دموکراسی است راه حلی که در زمینه اسرائیل اراده کردند کامل مقبول علمای عالم است، ما معتقدیم که زبان منطق زبان جاودانی است.

حجت‌الاسلام افزود: خصلت انقلاب امام راحل دموکراسی و صلح طلبی است که بر اساس گفتگو با روشن‌گری و آگاهی‌بخشی بود ما معتقدیم که نظم نوین جهانی معیوب است و جمهوری اسلامی برای آن در دنیا حرف دارد ما راه‌حل آن را در قهر و دعوای با دنیا جستجو نمی‌کنیم زیرا این موارد سبب عقب راندگی در دنیا است.

وی در ادامه با اشاره به این‌که انقلاب ایران انقلابی توام با صلح و آرامش بود، اظهار داشت: در تمام دوران جنگ تحمیلی ما فقط دفاع ‌می‌کردیم زمانی که صدام کاملا مرزهای ایران را می‌شکست امام تا آخر اجازه ندادند که مردم عادی در عراق بمباران شوند هویت انقلاب ما بر پایه صلح و اعتدال بود.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) بیان داشت: خشونت از سپاهیان جهل قلمداد می‌شود کسی که به سمت خشونت می‌رود از حیطه انسانی خارج شده است، در این روایت ما به مدارای با مردم مامور شدیم.

حجت‌الاسلام سید علی خمینی، در پایان خاطرنشان کرد: ما به همان میزان که امر به تبلیغ دین شدیم امر به مدارا نیز شدیم در واقع تبلیغ دین هم‌سنگ با مدارا است، امروز ما را چه شده که زبان در کام گرفته و شمشیر از نیام برآوردیم تا از طریق به جان هم افتادن و کشتار به اسلام برسیم./807/پ202/ج

ارسال نظرات