۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۲۶۴۹۷۱
رییس مرکز آموزش و پژوهش‌های وزارت امور خارجه:

جهان اسلام نیازمند نظریه‌پردازی اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت: ارائه نظریه جدیدی از اسلام سیاسی و حکومتی در سطح جهان از سوی حضرت امام خمینی برای نحوه اداره جوامع توسط حکومت‌ها مدلی را ارائه کرده که قابل اتکا برای سال‌های طولانی باشد که این نظریه ایشان بسیار بی‌بدیل است.
هادي سليمان‌پور، رييس مرکز آموزش و پژوهش‌هاي بين‌المللي وزارت امور خارجه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، هادی سلیمان‌پور، رییس مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه ظهر امروز 12 خرداد ماه در نهمین همایش امام خمینی(ره) و سیاست خارجی با عنوان «امام و نفی خشونت و افراطی‌گری» که در دفتر مطالعات وزارت خارجه برگزار شد، با اشاره به نظریه حضرت امام خمینی(ره) درباره حمایت از مظلومان و مستضعفان جامعه گفت: نظریه حضرت امام خمینی(ره) درباره خروج از بلوک‌های قدرت‌ و نفس تازه دمیدن و جنبش استقلال‌خواهی جهانی و نفی نظام حاکم بر جهان و تکیه بر استقلال نظری و عملی، توانست راهکار خوبی برای بشریت باشد.

 

رییس مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت: ارائه نظریه جدیدی از اسلام سیاسی و حکومتی در سطح جهان از سوی حضرت امام خمینی(ره) برای نحوه اداره جوامع توسط حکومت‌ها مدلی را ارائه کرده که قابل اتکا برای سال‌های طولانی باشد که این نظریه ایشان بسیار بی‌بدیل است.

 

سلیمان‌پور با اشاره به  نظریه مردم‌سالاری دینی افزود: تکیه بر بیداری ملت‌های مسلمان در جوامع انسانی و تلاش برای افزایش سطح آگاهی در محیط منطقه‌ای بخش دیگری از نظریات سیاسی حضرت امام محسوب می‌شود.

 

وی ادامه داد: مقابله با تفکر صهیونیستی در تمام اشکال و فرم‌های آن نظریه بعدی حضرت امام خمینی(ره) است که ایشان با این نظریه به دنبال مبارزه با رژیم اشغالگر قدس برآمدند. ضمن اینکه دفاع از آرمان فلسطین به عنوان یکی از محوری‌ترین سیاست‌های ایشان در منطقه و مقابله با تفکر تمامیت‌خواه در منطقه محسوب می‌شود.

 

وی با اشاره به برخی ابعاد نظرات امام خمینی در سطح منطقه اظهار داشت: نظریه وحدت اسلامی توانست در دوران اخیر در جهان عرب اشکال متفاوتی را پیدا کند و حتی مدافعانی نیز در جهت تکمیل این نظریه، دیدگاه‌های کامل‌تری را ارائه کردند که قابل اتکا در مدیریت روابط بین‌المللی در جهان اسلام بوده و قابل بهره‌برداری است.

 

رییس مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه در پایان با اشاره به نظریه پردازی در جهان اسلام افزود: نیاز مبرم جهان اسلام در شرایط فعلی نظریه‌پردازی است و بدون نظریه قابل اتکا در حوزه مدیریت جامعه و مدیریت فرد و مدیریت حقوق و مدیریت مسؤولیت‌ها و تکالیف امکان تحول در شرایط منطقه و امکان عبور سالم و قرار گرفتن جوامع مسلمان در مدار بالاتری از قدرت در نظام جهانی مقدور و میسر نیست./817/پ203/ح

ارسال نظرات