الجزیره شمر را جنگجوی باستانی ایرانی معرفی کرد
به گزارش خبرگزاری رسا، گزارش نادرست شبکه قطری "الجزیره" درباره پوستر ایرانی "اوباما و شمر"، گاف قرن نام گرفت.
در این پوستر هردو (اوباما و شمر) کفش هایی شیک و زیبا به پا کرده اند و در زیر آنها این شعار نوشته شده است: "در امان باش و احساس راحتی کن".
وی در قسمتی از مقاله خود به این مسئله اشاره می کند: در سفر دو هفته ای به ایران این تصویر را که در یکی از میادین شهر نصب شده بوده است، مشاهده کرده است. وی تصویر را "پوستری تبلیغاتی متعلق به یک شرکت ایرانی تولید کفش و نشانه ای از اینکه ایرانی ها با چه شور و شعفی امیدوار هستند که توافق هسته ای حاصل شود و از طریق آن، تحریمهای اقتصادی برداشته شده و احتمالا فصلی نو در روابط بین ایران و آمریکا آغاز شود" توصیف کرده است.
بر خلاف آنچه کینزر در مقاله خود به آن اشاره می کند، اوباما در آن پوستر در کنار منفورترین شخص، نه فقط در بین ایرانیان بلکه در بین شیعیان کل جهان در تاریخ، ایستاده است و هر شخصی با کمترین دانش و شناخت از ایران یا اسلام می تواند متوجه شود که شخص قرمزپوش در کنار اوباما چه کسی است؟
در ادامه این مقاله آمده است: اما این را نمی توان تنها یک گاف رسانه ای ناشی از تفسیر اشتباه و یا بی اطلاعی یک بازدیدکننده ی خارجی کاملاً بیگانه با جامعه ایران و تاریخ، مذهب و فرهنگ ایران و شیعیان به حساب آورد؛ چرا که جنگ تحریف و ارائه اطلاعات غلط همچنان با لحنی تندتر ادامه دارد.
همانگونه که کینزر در مقاله خود به آن اشاره کرده است، در پایین این پوستر یک شعار نوشته شده است؛ اما بر خلاف ترجمه ی کینزر که آنرا «در امان باش و احساس راحتی کن، با ما قدم بزن» ترجمه کرده بود، ترجمه صحیح شعار این است: در قسمت سفید: «با ما باش و در امان باش. سال 61 هجری قمری». سپس به رنگ خاکستری: «با ما باش و در امان باش. سال 2014 میلادی».
کینزر تصویر را «پوستری تبلیغاتی متعلق به یک شرکت ایرانی تولید کفش" میداند. این جملات با اطلاعاتی نادرست و فریبنده آغاز و به نتیجه گیری نادرستی نیز ختم می شوند. چرا؟
دلیل آن این است که در اینجا به هیچ وجه صحبتی از تبلیغ برای یک شرکت تولید کفش در میان نیست. این تصویر نه به یک کارخانه تولید کفش و یا هر شرکت دیگری متعلق است و نه اصلاً یک تبلیغ است.
با وجودی که الجزیره در پایین صفحات پایگاه اینترنتی خود ادعا کرده است هیچ مسئولیتی در قبال محتوا و مطالب منتشر شده ندارد؛ هیچ شخصی نمی تواند بپذیرد که این رسانه که آگاهی کامل و کافی از اسلام دارد ، اجازه ی انتشار هرگونه خبر یا مقاله ای را در وب سایت خود بدهد.
در حال حاضر، الجزیره در میان ایرانیان به یک رسانه ی طنز بدل شده و از مقاله ای که صحبت آن رفت، در رسانه های اجتماعی با عنوان «جوک روز» یاد میشود. /982/ب101/د
منبع: خبرنگاران