۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۲۶۶۲۰۷
آیت الله جوادی آملی:

عرفان کلید ایجاد همدلی و همزبانی است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله جوادی آملی با توجه به ایجاد محبت توسط عرفان در وجود انسان ها گفت: اگر می خواهیم در دنیا همدلی و همزبانی ایجاد کنیم باید از عرفان بهره ببریم.
آيت الله جوادي آملي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جوادی آملی مفسر برجسته قرآن عصر امروز در دیدار با مسؤولان استان همدان و برگزار کنندگان بزرگداشت همایش میر سید علی همدانی با اشاره به بزرگی مقام این عارف و عالم، خاطر نشان کرد: اگر مقام عارفی چون میر سید علی همدانی در شرق و غرب عالم شناخته شده است، دو دلیل دارد؛ نخست سرزمین عالم پرور همدان و دیگری شخصیت و اساتید خود سید علی همدانی است.
 
حضرت آیت الله جوادی آملی به حق شناسی نسبت به دو رکن مهم کشور یعنی حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: دو کار اساسی در نظام اسلامی ایران مورد حق شناسی است؛ حوزه و دانشگاه دو اساس نظام هستند که حوزه بررسی می کند که خدا چه گفت و دانشگاه تحقیق به وسیله علوم روز بررسی می کند که خدا چه کرد و برای به نتیجه رسیدن کار این دو باید با هم ارتباط نزدیکی داشته باشند.
 
وی در سخنان خود به بهره گیری از عرفای بزرگی چون سید علی همدانی برای ایجاد همدلی در جوامع اشاره کرد و ابراز داشت: درست است که حوزه و دانشگاه کار عقلانی می کنند و عقل از درگیری فاصله می گیرد اما این به تنهایی نمی تواند جهان را درست کند و برای ایجاد ارتباط گرم و همدلی باید از بزرگانی چون سید علی همدانی بهره برد.
 
استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم به اهمیت، پرداخت به عرفان اشاره کرد و اظهار داشت: جامعه عقلانی شاید از جنگ فاصله بگیرد و امثال داعشی ها و تکفیری ها را طرد کند زیرا عاقلان از درگیری فاصله می گیرند اما همدلی و همزبانی ایجاد نمی کند بلکه عرفان است که همدلی ایجاد می کند.
 
حضرت آیت الله جوادی آملی در ادامه افزود: کار عرفایی مثل سید علی همدانی این است که ببینند خدا چیست و کیست و با خداوند ارتباط برقرار کنند و اگر از این افراد بهره ببریم نه تنها مشکل جنگ و نزاع در دنیا حل می شود بلکه همدلی و همزبانی ایجاد می شود.
 
وی به جمله ای از امام صادق(ع)‌ درباره کسانی که مست لقای الهی می شوند اشاره کرد و گفت: شراب طهور چیزی است که به گفته امام صادق (ع) درباره عاشقان الهی صدق می کند و سید علی همدانی از جمله این افراد است.
 
مفسر برجسته قرآن کریم با توجه به بهره گیری سید علی همدانی از نکته های عارفان دانشمند مصری، یاد آور شد: سید علی همدانی به خوبی خمریه ابین بارز را شرح می دهد و انسان را مست خداوند می کند و از امثال این چنین وجود دارد و ما هم باید از دانشمندان عارف مصری بهره ببریم.
 
وی به رابطه بین عقل و عرفان اشاره کرد و گفت: عقل به انسان می گوید نتاز و عرفان می گوید نناز و برای حرکت جوامع به سوی همدلی و محبت باید از هر دوی اینها استفاده کرد.
 
حضرت آیت الله جوادی آملی با توجه به اهمیت شناخت عرفان و عدم آشنایی بسیاری با این موضوع مهم خاطر نشان کرد: عرفان درباره محبت سخن می گوید اما با توجه به عدم شناخت زبان عرفان برای بسیاری از افراد باید از زبان حکمت و عقل برای بیان عرفان استفاده کرد.
 
استاد اخلاق حوزه علمیه قم در پایان با تاکید بر لزوم بهره گیری از ماه شعبان برای رسیدن به قرب الهی، گفت: ماه شعبان ماهی است که در آن دعاهای زیادی مثل مناجات شعبانیه وارد شده است و باید دعا کنیم که پیامبر شفیع ما شود تا بتوانیم از ماه رضان بهره مند شویم و مشمول عنایت خداوند در عید فطر قرار گیریم./1322/پ202/ج
ارسال نظرات