۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۲
کد خبر: ۲۶۶۷۱۲
معاون مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام:

افزایش جمعیت سبب رشد و پویایی جامعه است/ در فرزندآوری فراتر از جوانب شخصی، به نقش آن در پیشرفت جامعه توجه کنیم

خبرگزاری رسا ـ معاون مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام با اشاره به آثار رشد جمعیت در پیشرفت جامعه، گفت: در بحث جمعیت باید دیدگاه کلان و راهبردی فعال شود؛ تنها به جنبه شخصی زندگی خود توجه نداشته باشیم و به نقش جمعیت در توسعه و پیشرفت جامعه اهمیت دهیم.
حجت الاسلام واسطي جمعيت پيشران تمدن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام عبدالحمید واسطی، معاون تحقیق و پژوهش مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، روز گذشته در همایش «جمعیت پیشران تمدن» که به همت مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی صدف نور در مجتمع شهید هاشمی نژاد با حضور نخبگان و مبلغان خواهر برگزار شد، گفت: از دیدگاه اسلام باید دید بین نسلی و تمدنی به مباحث جمعیتی داشته باشیم.

 

وی با بیان این که باید به سرنوشت آیندگان حساس بود، تصریح کرد: در بحث جمعیت باید دیدگاه  کلان و راهبردی فعال شود و تنها به جنبه شخصی زندگی خود توجه نداسته باشیم و به نقش جمعیت در  توسعه و پیشرفت جامعه اهمیت دهیم.

 

حجت الاسلام  واسطی، به اهمیت گفتمان سازی دائم در افزایش جمعیت اشاره و اظهار کرد: افزایش جمعیت یک فرصت است که باید به سمت حداکثر تولید حرکت کنند.

 

معاون تحقیق مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، کسب دانش کاربردی را راه خروج از نظریه بیکاری در نتیجه افزایش جمعیت، دانست و  تصریح کرد: باید مهارت محور باشیم؛ بیکاری تنها به خاطر اکتفا به مدرک های نظری است. سیستم های دانش و مهارت محوری باید فعال شوند تا مشکل اشتغال برطرف شود.

 

وی به نظریه ای که «فرزند کمتر تربیت بهتر» را مطرح می کند، اشاره و خاطرنشان کرد: این تئوری روانشناسان رفتارگرا است که منسوخ شده است. روانشناسی ساختارگرا و شناختی معتقد هستند که باید تربیت در ساختار ارتباط افراد در کنار هم به وجود آید. اگر در خانواده ای تعداد افراد زیاد باشد، این ها همدیگر را در ساختار خانواده متعادل می کنند.

 

حجت الاسلام واسطی، با بیان این که در دنیای کنونی جمعیت در امور سیاسی تعییین کننده است، گفت: کسانی که به فضای دین و ایمانی کار ندارند و بر اساس دموکراسی کار می کنند، تعداد افرادشان در حال کاهش است؛ مؤمنان باید این فضا را مغتنم شمرده و از آن بهره ببرند و تعداد نفوس در نتیجه تعداد رأی، کرسی ها و غیره را افزایش دهند.

 

معاون تحقیق مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، در پایان به ترویج شعارها در زمینه افزایش جمعیت توصیه کرد و افزود: شعار «فرزند کمتر زندگی بهتر» را به شعار «فرزند بیشتر زندگی فعال تر» و همچنین شعار «دو تا بچه کافیه» را به «4 تا بچه لازمه» تغییر و ترویج دهیم./1310/پ202/ب5

ارسال نظرات