۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵
کد خبر: ۲۶۶۷۳۳
استاد حوزه علمیه:

حفظ حرمت جان و مال برادر مسلمان از حقوق خانواده آسمانی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه، گفت: یکی از حقوق خانواده آسمانی، حفظ حرمت جان و مال برادر مسلمان است که امری بسیار مهم است.
شجاعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد شجاعی استاد حوزه علمیه، شامگاه پنج‌شنبه در جلسه اخلاق تحت عنوان خانواده آسمانی که در حسینه اثنی عشری شهرری برگزار شد، با اشاره به حقوق خانواده آسمانی نسبت به یکدیگر، گفت: یکی از حقوق خانواده آسمانی، حفظ حرمت، جان و مال برادر مسلمان است که بسیار مهم است.

 

وی در ادامه با اشاره حدیثی از پیامبر اکرم(ص) افزود: پیامبر(ص) فرمودند: مسلمانان برادر معنوی یکدیگر هستند که این برادری حقیقی‌تر از برادری‌های دنیایی است.

 

شجاعی با اشاره به حقوق مسلمانان عنوان کرد: یکی از حقوق مسلمانان نسبت به یکدیگر حفظ حرمت اموال مسلمان است، یعنی هیچ مالی از اموال برادر مسلمان بر ما حلال نیست مگر این‌که شخص مسلمان مالی از اموال خود بر ما حلال کند.

 

این استاد حوزه با اشاره به حمله تکفیری‌ها به مسلمانان اظهار داشت: تکفیری‌ها یهودیانی هستند که تظاهر به مسلمانی دارند هیچ یک از این فرقه‌ها مسلمان نیستند و آن‌ها به نام اسلام جنایت می‌کنند تا مردم را از اسلام بیزار کنند.

 

وی با اشاره به اثرات مال حرام در زندگی مسلمانان، ابراز کرد: خوردن لقمه حرام  حماقت، ظلم به خود و دیگران است که سبب از بین رفتن رابطه‌های انسانی می‌شود پس باید مسلمانان دقت کنند که با برادران خود چه می‌کنند.

 

شجاعی در این راستا افزود: وقتی کسی در روابط معیشتی خود به خدا توکل کند و برکت را از جانب او بداند در اثر معرفت و یقین روحش بزرگ شده و هیچ‌گاه حرمت برادر مسلمان خود را از نظر جان و مال نادیده نمی‌گیرد.

 

این استاد حوزه با بیان اینکه اگر در قیامت کسی در پرونده خودش قتل داشته باشد، افزود: در قیامت برای قاتلان و جنایت‌کاران نمی‌توان کاری کرد امروز در کشورهایی چون سوریه، لبنان، یمن، عراق، فلسطین و افغانستان حرمت جان مسلمانان از سوی گروه‌های تکفیری نادیده گرفته شده است.

 

وی در در ادامه گفت: در اسلام جنگ کردن وجود ندارد بلکه جهاد در اسلام توصیه شده است زیرا جهاد عاطفه و محبت دارد و به کودکان، زنان و ناتوانان آسیب نمی‌رساند.

 

شجاعی با اشاره به حقوق دیگر برادران مسلمان، بیان داشت: پاسخ به سلام برادر مسلمان یکی از حقوق‌های واجبی می‌باشد که به آن بسیار تاکید شده است، در اسلام توصیه شده که ای مسلمان همانگونه که برادرت سلام می‌کند یا بهتر از آن به او جواب بده اما جواب تو کمتر از او نباشد.

 

وی افزود: کسانی که با خدای خود ارتباط درست دارند به بهترین شکل ممکن جواب برادر مسلمان خود را می‌دهند زیرا آنها می‌دانند که این محبت و سلام نخست به خدا رسیده و سپس به برادر مسلمان او که مخلوق خدا است می‌رسد.

 

این استاد حوزه در پایان خاطرنشان کرد: هر مقدار خروجی رحمانیت انسان بیشتر باشد به خدای رحمان نزدیکتر می‌شود زیرا شرافت انسان به میزان اسمای الهی است که در دنیا کسب کرده تا در آخرت به همراه داشته باشد یکی از این اسمای الهی سلام است./807/پ202/ب4

ارسال نظرات