۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۲۶۹۰۰۸
رییس کل دادگستری مازندران:

بهره گیری از مبانی دینی بهترین راه کاهش آسیب های اجتماعی است

خبرگزاری رسا ـ رییس کل دادگستری مازندران با بیان این که در سال گذشته نیز 232هزار و 749 پرونده به دادگاه های استان ارجاع شد، گفت: افزایش درگیری‌ها باعث اطاله دادرسی است و اگر مردم کمتر با یکدیگر درگیر شوند کاهش پرونده داریم.
رييس کل دادگستري مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام محمد علی تقوی فرد، رییس کل دادگستری مازندران امروز در نشست خبری به مناسبت آغاز هفته قوه قضاییه در سالن جلسات این اداره کل با بیان این که امانتداری در انتقال مطلب برای ما بسیار مهم است، اظهار داشت: اگر جامعه اطلاع رسانی ما فعال باشد، اهداف خوب و هماهنگی را پیگیری کند کار ما نیز بسیار راحت تر است.

 

وی با اظهار این که تأثیر اطلاع رسانی مجازات یک پرونده به مراتب بیشتر از چندین پرونده بدون اطلاع رسانی است، افزود: اگر اخلاق عمومی جامعه  درست و قانومند باشد، کار ما هم ساده تر می‌شود.

 

حجت الاسلام تقوی فرد با اشاره به آمار تکان دهنده مسایل اجتماعی، بیان کرد: شاید مشکل اجتماعی ما در جایی است که ما ازآن غافلیم، اگر همه به وظایف خود درست عمل کنند مشکل نخواهیم داشت.

 

وی به آمار زندانیان اشاره کرد که این تعداد زندانی نه به خواست دولت در زندان ها به سر می‌برند بلکه رفتار آنها موجب به زندان رفتنشان شد، گفت: مراکز آموزشی، مدارس، دانشگاه ها و خانواده آموزش و تربیت درست را انجام ندادند.

 

این مسؤول با اظهار این که آمار بالای زندانیان بیانگر این مطلب است که فرهنگ سازی در جامعه به درستی صورت نگرفت، افزود: در بحث علمی و تربیتی و آموزشی، فرهنگ سازی مطلوب نیست و هرچه گستردگی عملکرد ما بیشتر باشد نشانگر سو فرهنگ جامعه است.

 

وی یادآورشد: اگرفرهنگ ما مترقی باشد و افراد جامعه بر اساس آموزه های دینی خود عمل کنند، جامعه کمتر دچار مشکل می‌شود.

 

ربیس کل دادگستری مازندران با اظهار این که آمار پرونده‌ دادگاه‌های خانواده تکان دهنده است،گفت: این موضوع بیانگر این است که برنامه ها و اهداف خانواده ها گم شده است و زن و مرد با وظایف خود در خانه آشنا نیستند، خانواده ها به بحث درآمد بیش از آموزش و تربیت توجه کردند.

 

وی با بیان این که آماز زندانیان نشان می‌دهد که آنان در سنینی هستند که بیشتر به مربی نیاز دارند، اظهار کرد: اگر این آموزش ها با همکاری رسانه ها باشد ما نیز استقبال می‌کنیم.

 

حجت الاسلام تقوی فرد با اشاره به بحث زمین خواری که در دولت های گذشته نیز وجود داشته است، گفت: با پدیده زمین خواری  در دولت تدبیر و امید به صورت جدی برخورد شد و نتوانستیم موضوع زمین خواری در استان را به صفر برسانیم.

 

وی با اظهار این که از سال63تا93 پدیده زمین خواری در مازندران سیر صعودی داشت، ادامه داد: اراضی کشاورزی و جنگلی به همه نسل‌ها تعلق دارد.

 

قتل های زنجیره ای در استان نداریم

 

حجت الاسلام تقوی فرد با بیان این که در استان قتل زنجیره ای نداریم،تصریح کرد: با توجه به جمعیت استان، قتل‌هایی که در استان داریم طبیعی است و قتل‌های اخیر هم هیچ ارتباطی با هم ندارد و بعضی خودکشی گزارش شده است.

 

وی با اشاره به قتل زن دارابکلایی که از قبل برنامه ریزی شده نبود، گفت: این قتل به دلیل بی اخلاقی و کمبود دانش قاتل انجام شد که نباید بزرگ نمایی شود.

 

حجت الاسلام تقوی فرد ادامه داد: این پرونده به صورت ویژه در حال رسیدگی است و پرونده در مراحل آخر قرار دارد.

 

رییس کل دادگستری مازندران در بخش دیگری از این نشست با اشاره به تخریب مجتمع تجاری در ساری، اظهار داشت: انعکاس اخبار از سوی رسانه ها ناقص بود چون رأی به درستی صادر شد.

 

وی با بیان این که صاحب ملک از سال 89 به دنبال مجوز ساخت بوده است و تنها مجوز احداث برای یک هزارمتر صادر شد، گفت: ساختمان در دو فاز ساخته شد، فاز دوم در دو هزارمتر و بدون مجوز احداث شد.

 

حجت الایلام تقوی فرد با اظهار این که از همان ابتدا جهاد کشاورزی صاحب ملک را به دلیل تغییر کاربری متخلف اعلام کرد، بیان کرد: دستگاه قضا دستور توقف را صادر کرد این حکم نیز از ابتدا تفهیم و ابلاغ شد اما صاحب ملک به ساخت و ساز ادامه داد.

 

وی با بیان این که این شخص با رایزنی های متعدد به تخلف خود ادامه داد، گفت: خریداران نیز تخلف کردند چرا که از همان ابتدا در تمامی قراردادهای آنها قید شده بود که این مجتمع مجوز ندارد و قرار است در سال91 مجوز بگیرد.

 

حجت الاسلام تقوی فرد با اظهار این که خانواده صاحب ملک در زمان قلع و قمع بنا به عنوان مشتری در محل حاضر و عنوان کردند که دچار خسارت شدند، افزود: بنا بر تخریب ملک نداریم چرا که سرمایه بزرگ عمومی از بین می‌رود.

 

وی گفت: اجرای حکم برای دیگران  نیز عبرت انگیز می‌شود، اراضی کشاورزی نباید تغییر کاربری داده شود چرا که انجام آن آثار و تبعات سنگینی را به دنبال دارد.

 

232 هزار پرونده در سال93 به دادگاهای استان وارد شدند

 

این مسؤول با اشاره به تعداد بیش از221 هزار پرونده ارجاعی به دادگاه های استان، بیان کرد: نزدیک به یک میلیون نفر معادل یک سوم جمعیت استان، درگیر این پرونده ها هستند.

 

وی با بیان این که در سال گذشته نیز232 هزار و 749 پرونده به دادگاه های استان ارجاع شد، افزود: افزایش درگیری‌ها باعث اطاله دادرسی است و اگر مردم کمتر با یکدیگر درگیر شوند کاهش پرونده داریم.

 

حجت الایلام تقوی فرد با بیان این که نزاع، توهین و تهدید بیشترین عامل تشکیل پرونده ها است، ادامه داد: ضرب و جرح عمدی نیز جز جرایم استان است که حدود50 هزار نفر زدو خورد عمدی داشتند.

 

وی با بیان این که از برنامه های ویژه ما در سال جاری کاهش اطاله دادرسی است، افزود: در سال گذشته11هزار پرونده کاهش داشتیم، حدود دو سوم پرونده هایی که از گذشته وجود داشت مختومه شده است.

 

حجت الاسلام تقوی فرد با بیان این که اجرای عدالت  برای ما مهم است، گفت: همه مدیران استانی می‌دانند که ما با هیچ کس تعارف نداریم و اگر کسی سر سوزن حق داشته باشد به حق خود می‌رسد./950/پ202/ب1

ارسال نظرات