۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۲۶۹۲۵۱
حجت الاسلام صمدی آملی:

انسان باید اهل دعا بوده و با زبان مؤدبانه با خداوند سخن بگوید

خبرگزاری رسا - حجت الاسلام صمدی آملی با بیان این‌که از جنبه های خالقیت این است که خدا انسان را بی نیاز کند و زبان انسان باید نسب به پروردگار مؤدبانه باشد، گفت: انسان باید دعا کردن را فرار بگیرد، هر چند خدا انسان را خلق کرده است و نعمت های را در اختیار او قرار می دهد.
حجت الاسلام صمدي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام داوود صمدی آملی، استاد حوزه در جلسه سخنرانی بعد از ظهر امروز دوم تیرماه در مسجد جامع اعظم تجریش، گفت: انسان باید دعا کردن را فرار بگیرد، هر چند خدا انسان را خلق کرده است و نعمت های را در اختیار او قرار می دهد.

 

وی اظهار داشت: از جنبه های خالقیت این است که خدا انسان را بی نیاز کند و زبان انسان باید نسب به پروردگار مؤدبانه باشد.

 

این استاد حوزه با اشاره به خواسته حضرت امام سجاد(ع) در مناجات الراغبین گفت: ایشان به پروردگار می‌فرماید که آمده‌ام در محضرت و دوست دارم بر من منت بگذارید، به همین دلیل این مناجات را مناجات‌الراغبین گذاشته‌اند، مناجات افرادی که برای پرستش در آنها رغبت است.

 

حجت الاسلام صمدی آملی با بیان تفاوت بکاء و ابکاء عنوان کرد: بکاء این است که انسان نا خوداگاه اسم امام حسین را بشنود، گریه کنند و نشان از این است که این شخص از درون برای ابا عبدالله می‌سوزد و نیازی به تشبیهات و روضه خوانی نیست، اما شخصی گریه نمی‌کند و در روضه خوانی به گریه می‌افتد که به آن ابکا می‌گویند، شخص باید اهل بکا باشد و در عین حال ابکا هم خوب است.

 

وی اظهار داشت: کسی که ریا می‌کند مثل این است که سنگ سختی پیدا کرده و روی آن بذرافشانی می‌کند تا گندم جوانه بزند و در هنگام باران شدید، این جوانه از بین می‌رود.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه عرفا در اشعار خود از لغات می، بتکده و ساقی از بخشش خدا الهام گرفته اند، بیان کرد: آنها طلب سقایت از خداوند دارند که به من آب رسانی کنید.

 

حجت الاسلام صمدی آملی با انتقاد از نبودن اتاق عبادت در منازل، گفت: اتاق عبادت اتاق روحانی و معراج است و به تعالی روح در اتاق عبادت است، همان گونه که مسجد مکان مقدسی است و هر شخصی نباید وارد مسجد شود.

 

وی با تأکید بر طهارت لباس و مکان عبادت با تأکید بر طهارت لباس و مکان عبادت، افزود: هر محلی داری شالکه‌ای است، باید توجه شود که با چه لباسی و در چه مکانی عبادت می شود و باید محل عبادت مطهر باشد.

 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: باید مکان خاصی در منازل برای خواندن نمازهای واجب و رشد و تعالی انسان در نظر گرفته شود تا وقتی شخص در حال احتضار بود در آن مکان قرار بگیرد.

 

حجت الاسلام صمدی آملی با اشاره به عدم تبعیض عبادت و فرایض دینی بین زن و مرد، گفت: زن و مرد در یک کفه ترازوی انسانیت هستند و حضرت فاطمه(س) به همان اندازه که پیامبر اکرم(ص) به عبادت مشغول بودند، به عبادت می پرداخت.

 

وی توحید و یگانه داستن خدا را توفیق انسان ها دانست و گفت: انسان در همه حال رب و خالق خود را یکی بداند چرا که او زمین و آسمان ها را خلق کرده است./818/پ202/ح

ارسال نظرات